H υπόθεση «πτήσεις στα Γιάννενα» συμπληρώνει μια δεκαετία προσπαθειών που, είτε σοβαρές, είτε όχι, έχουν ένα κοινό παρονομαστή: τα μη μόνιμα και διαρκή αποτελέσματα.
Τις τελευταίες μέρες έρχεται το θέμα ξανά στην κονίστρα της επικαιρότητας, λόγω της Ryanair. H low cost εταιρία με το πλήθος εργασιών και τις, συχνά διαφιλονικούμενες (αν όχι αμφισβητούμενες) αποφάσεις και παροχές υπηρεσιών, εμφανίζεται πρόθυμη να εντάξει στα δρομολόγιά της τα Γιάννενα.
Έχει όμως κάποιο αναλυτικό και κατατεθειμένο σχέδιο η εταιρία για τα Γιάννενα; Ναι αλλά κυρίως... όχι.
Πριν από μερικές μέρες διέρρευσε στα ΜΜΕ επιστολές της προς τον υπουργό Τουρισμού, όπου διατείνεται ότι θα πολλαπλασιάσει την κίνησή της στην Ελλάδα, αναφέροντας τα Γιάννενα, ως προορισμό. H αναφορά ουδόλως αναλυτική είναι, καθώς απλά τα Γιάννενα εντάσσονται σε έναν πίνακα με 10 δρομολόγια.
Στο μεσοδιάστημα πρόλαβε να δημιουργηθεί μια μίνι πολιτική κρίση στη ΝΔ, καθώς στελέχη της έσπευσαν να «συνετίσουν» τους ξενοδόχους, οι οποίοι άσκησαν κριτική στον κ. Κικίλια, με αφορμή τα της Ryanair. Στη συνέχεια ο κ. Κικίλιας αποπειράθηκε να «τραβήξει το αυτί» στους ξενοδόχους δημόσια, σε μια υπόθεση που δεν διεκδικεί δάφνες πολιτικού ήθους, ύφους και τακτικής.
Χτες, η Ryanair και ο CEO της, Έντι Γουίλσον, έκαναν νέες δηλώσεις στο capital.gr, όπου επανέλαβε ότι η εταιρία θέλει να διπλασιάσει την επιβατική κίνηση «αναπτύσσοντας και άλλους προορισμούς, όπως ο Βόλος και τα Ιωάννινα».
«Έχουμε 500 αεροσκάφη και 90 βάσεις. Μπορούμε να "πατήσουμε ένα κουμπί” και να φέρουμε πτήσεις και επιβάτες στην Ελλάδα΄» τόνισε επίσης ο κ. Γουίλσον.
Φυσικά, αυτά δεν είναι άνευ «αντιτίμου». Η Ryanair αξιώνει από την Ελλάδα να αναστείλει το τέλος ανάπτυξης αερολιμένων για το χειμώνα, να διατηρηθούν οι χρεώσεις του «Ελ. Βενιζέλος» μέχρι το 2026 στην τιμή των 23 ευρώ ανά επιβάτη που αναχωρεί και να «αυξηθούν τα κίνητρα» για τη δημιουργία βάσεων αεροσκαφών.
Αυτά σημαίνουν ότι η εταιρία θέλει χρήμα και το ανταλλάσσει με επιβάτες.
Πρώτον, σε ό,τι έχει να κάνει με το «Ελ. Βενιζέλος», η εταιρία ουσιαστικά βάζει «μεσολαβητή» την ελληνική κυβέρνηση στη Fraport, αφού το αεροδρόμιο είναι ιδιωτικών συμφερόντων.
Δεύτερον, ζητάει από την ελληνική κυβέρνηση να απωλέσει ένα μέρος δημοσίων εσόδων της, προβάλλοντας ουσιαστικά το «αντίδωρο» της αύξησης των οικονομικών μεγεθών μέσω του τουρισμού.
Τρίτον, η εταιρία δεν «παίζει»: ήδη, ανακοίνωσε το κλείσιμο της βάσης της στην Αθήνα για τη χειμερινή περίοδο.
Το ερώτημα είναι αν μπορούν τα Γιάννενα να βασιστούν σε ένα σχέδιο που ούτε λεπτομέρειες έχει, ούτε εξασφαλισμένο είναι, από τη στιγμή που έχουν να «επενδύσουν» ένα μικρομεσαίο αεροδρόμιο. Η πρόταση μοιάζει δελεαστική για την Ήπειρο και ειδικότερα για τα Γιάννενα που κυνηγάνε το στόχο του «προορισμού τεσσάρων εποχών» και φέτος, φάνηκε από τον κύκλο εργασιών ότι έχουν αναπτυχθεί αρκετά και το καλοκαίρι.
Η εταιρία (ή όποια άλλη ενδιαφέρεται, τέλος πάντων), θα πρέπει να καταθέσει ένα σχέδιο, μια πρόταση με πτήσεις εντός και εκτός σεζόν (και κυρίως εκτός, μιας και γι αυτές μιλάει η Ryanair). Και να πάρει θέση για το αν είναι βιώσιμη μια τακτική σύνδεση των Ιωαννίνων από τη στιγμή που, καλώς ή κακώς, πρόκειται για μια περιοχή με συγκεκριμένο πληθυσμό. Θα πρέπει δηλαδή μια πτήση να είναι βιώσιμη και στο «πήγαινε» και στο «έλα» και τα Γιάννενα δεν έχουν δείξει ιδιαίτερη δυναμική σε αυτό.
Το ακριβό μονοπώλιο των πτήσεων από και προς Αθήνα, για παράδειγμα, ναι μεν επιβλήθηκε (ο κ. Χατζηδάκης θα μπορούσε να πει πολλά ενδεχομένως…) από κυβερνητικές αποφάσεις, αλλά σε ένα βαθμό συντηρήθηκε κιόλας από τις ίδιες τις καταστάσεις και τις συνθήκες, στις οποίες κανείς επιτελικός φορέας δεν παρενέβη αποφασιστικά.
Οι προσπάθειες των τοπικών φορέων και αρχών, παρότι φιλότιμες, συχνά έπεφταν επάνω σε «φρούδες» προτάσεις και επιχειρηματικές υποσχέσεις, σε ημίμετρα πτήσεων που έρχονταν, αλλά οι επιβάτες δεν έμεναν στην πόλη, στο νομό, ακόμα και στη χώρα μερικές φορές και που τελικά, δεν καλύπτονταν κάτω από τις γραφικότητες των παραδοσιακών υποδοχών…
Για το θέμα έχουν πάρει θέση, μεταξύ άλλων ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης που ήταν ο μόνος ο οποίος κάλυψε τον «ομόδοξο» κομματικά υπουργό, αλλά εξέφρασε εκ νέου και την εύλογη επιφύλαξή του για τις low cost εταιρίες. Πήρε θέση επίσης ο ΣΥΡΙΖΑ Ιωαννίνων, αλλά και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Ιωαννίνων.
Κοινώς, οι εταιρίες (όχι μόνο οι αεροπορικές, αλλά και άλλες, όπως η P&I, η οποία φέρεται διατεθειμένη να επιδοτήσει δρομολόγιο, με ποσό που δεν ειναι γνωστό αν επαρκεί) πιέζουν, ζητώντας υποχωρήσεις και υποδομές από το κράτος. Ωστόσο, δεν έχουν υποβάλλει ακόμα μια πλήρη και αναλυτική, αλλά κυρίως βιώσιμη για το δημόσιο συμφέρον, πρόταση, για τα σχέδιά τους.