ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Χρυσοπληρώνοντας την Ιόνια πριν καν τη διασχίσουμε

Εικόνα του άρθρου Χρυσοπληρώνοντας την Ιόνια πριν καν τη διασχίσουμε
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 23/06/2016, 15:42
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

​Πόσο τελικά θα μας κοστίσουν οι οδικοί άξονες; Ήδη, η αμφισβήτηση για τον τρόπο χρηματοδότησης (με τις προπληρωμές ουσιαστικά μέσω διοδίων στους αναδόχους), αλλά και η ανάγκη να «τρέξουν» τα έργα ώστε να είναι έτοιμα εντός χρονικών ορίων, φαίνεται ότι «φουσκώνουν» το λογαριασμό. Σύμφωνα με την «Καθημερινή», το υπουργείο Υποδομών έχει προσθέσει δύο συμφωνίες στις 11 Μαΐου, ώστε να ολοκληρωθεί η Ιόνια οδός τον Μάρτιο του 2017 (πλην σήραγγας Κλόκοβας στο Αντίρριο). Η συμφωνία, πάντα σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, περιλαμβάνει αποζημιώσεις, ακόμα και… «πριμ επιτάχυνσης», συνολικού επιπλέον συνολικού κόστους 241,5 εκατ. ευρώ.

Τι έχει συμβεί όμως; Φαίνεται ότι οι διαδοχικές συμφωνίες που έκανε το ελληνικό κράτος με τους παραχωρησιούχους εδώ και μια πενταετία περίπου, μόνο υλοποιήσιμες δεν ήταν, για διάφορους λόγους. Είτε εξαιτίας της άρνησης των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν, είτε λόγω αδυναμίας του κράτους να ανταπεξέλθει (πληρώνουμε βασικά δόσεις και μετά όλα τα άλλα), είτε λόγω εγγενούς αδυναμίας να προληφθούν οι προθεσμίες. Για παράδειγμα, η πολυδιαφημισμένη συμφωνία για «ολοκλήρωση στο τέλος του ’15 και στο πρώτο εξάμηνο του ‘16» δεν θα τηρηθεί. Το θέμα είναι ότι το δημόσιο, άρα και ο έλληνας πολίτης, είναι δέσμιοι αυτών των συμφωνιών και θα χρυσοπληρώσουν κάθε χιλιόμετρο, πριν καν ανοίξει ο δρόμος.

Σύμφωνα με την «Καθημερινή», η συμφωνία για την Ιόνια προβλέπει μεταξύ άλλων παραχώρηση 33 εκτάσεων που έχουν απαλλοτριωθεί (από το 146ο ως το 164ο χιλιόμετρο) συν κάποιες απαλλοτριώσεις στο τμήμα Μεταμόρφωσης-Σκάρφειας στην Αθηνών-Λαμίας, θέμα που αποτέλεσε σημείο ενδιαφέροντος και έντασης το προηγούμενο διάστημα και στην Ήπειρο, τη μετατόπιση των δικτύων κοινής ωφελείας σε 22 σημεία, την παράδοση του χώρου και την έγκαιρη αδειοδότηση (για διόδια, ΣΕΑ, κόμβους) σε 20 σημεία, την ολοκλήρωση των αρχαιολογικών εργασιών σε 4 σημεία. Οι αποζημιώσεις που θα λάβουν οι κατασκευαστές (επιπλέον χρήματα για δρόμους που δεν λειτουργούν καν) είναι, πάντα σύμφωνα με την «Καθημερινή» 120 εκατ. ευρώ «λόγω γεγονότων καθυστέρησης», με το ποσό μάλιστα να είναι περικομμένο από την αρχική απαίτηση του κατασκευαστή, 30 εκατ. ευρώ για… πριμ επιτάχυνσης (για δρόμους που θα έπρεπε να έχουν παραδοθεί ήδη), που ως αρχικό αίτημα έφτανε τα 107 εκατ. ευρώ (!) και άλλα 24 εκατ. ευρώ λόγω «απώλειας εσόδων και άλλων επιβαρύνσεων» (από 116 εκατ. που είχε ζητήσει αρχικά). Κοινώς, επειδή η συμφωνία προέβλεπε πακέτο και τους… οδηγούς, επειδή οι μετακινήσεις έχουν μειωθεί κατακόρυφα, λόγω κόστους, θα πληρώσουμε και τη διαφορά…

ΕΤΙΚΕΤΕΣ
ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back