ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ιόνια οδός: εντυπωσιακή, ακριβή και σχεδόν έτοιμη

Εικόνα του άρθρου Ιόνια οδός: εντυπωσιακή, ακριβή και σχεδόν έτοιμη
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 28/06/2016, 19:00
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Από σήμερα 28 Ιουνίου ουσιαστικά μετράει αντίστροφα ο χρόνος για την παράδοση τμημάτων της Ιόνιας οδού. Η πιο κοντινή αναμένεται να είναι στο κομμάτι της Αμφιλοχίας, κατά πάσα πιθανότητα μέχρι τέλος του καλοκαιριού. Ο Στέλιος Πενθερουδάκης, διευθύνων σύμβουλος της «Νέας οδού», ήταν πολύ λακωνικός στα «πότε», όπως και πολύ προσεκτικός στα «πόσο» σήμερα το πρωί στο Epirus Palace, όπου έγινε μια πρώτη επίσημη παρουσίαση του έργου, πριν ξεκινήσει η περιήγηση που έφτασε μέχρι το Αντίρριο και την Κλόκοβα. Εκεί, στις 11 το πρωί, τα συνεργεία «είδαν φως» σηματοδοτώντας την ολοκλήρωση της διάνοιξης της σήραγγας.  

Είπε δηλαδή ο κ. Πενθερουδάκης ότι όλο το έργο πρέπει να παραδοθεί σε ένα χρόνο, τον Αύγουστο του 2017 και το «λειτουργικό κομμάτι» τον Μάιο του 2017 και ότι μέχρι τότε, η εταιρία θα κάνει τα πάντα για να παραδίδει κομμάτια.

Σε ό,τι αφορά το δρόμο καθαυτό, όντως, το κομμάτι που περνάει την Αμφιλοχία και φτάνει στο υπάρχον τμήμα του δρόμου στην «παράκαμψη Αγρινίου» είναι σχεδόν έτοιμο. Αντίθετα, το τμήμα μέχρι την Άρτα έχει κομμάτια που χρειάζονται δουλειά, αλλά προχωράνε με γοργούς ρυθμούς.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο βουλευτής Ιωαννίνων του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Στέφος, ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης, οι δήμαρχοι Ιωαννίνων Θωμάς Μπέγκας, Ν. Σκουφά Στάθης Γιαννούλης, Δωδώνης Χρήστος Ντακαλέτσης, κ.α. Ο καθένας τους έθεσε και ένα μικρό κομμάτι των αιτημάτων και των παραπόνων του, με κοινό τόπο όμως ότι το έργο είναι σημαντικό, εντυπωσιακό και θα βοηθήσει πάρα μα πάρα πολύ.

Απαλλοτριώσεις και συνδέσεις

Κατά σειρά, ο κ. Καχριμάνης, στην πιο ήπια ίσως τοποθέτησή του για το θέμα, ζήτησε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες των απαλλοτριώσεων, ειδικά στο κομμάτι της Ηπείρου. Ο κ. Στέφος παρατήρησε ότι δεν πρέπει να «αφεθούν στην τύχη τους» τα κομμάτια της σύνδεσης με το Άκτιο και τα σύνορα, ενώ πρόσθεσε κομψά ότι η διέλευση δεν θα είναι φτηνή. Οι κ.κ. Ντακαλέτσης και Γιαννούλης ουσιαστικά μετέφεραν τα αιτήματα των δημοτών τους που έχουν λαμβάνειν από απαλλοτριώσεις. Ο κ. Ντακαλέτσης μάλιστα είπε ότι δημοτικές εκτάσεις απαλλοτριώνοται υποχρεωτικά χωρίς αποζημίωση, υπογραμμίζοντας τη διαφωνία του. Ο Θωμάς Μπέγκας έθεσε μια ακόμα παράμετρο: αφού αναγνώρισε την προσπάθεια και την τεχνική πληρότητα του έργου και των κατασκευαστών (είπε μάλιστα «respect» στην ομιλία του), είπε ότι ναι μεν είναι θετική η σύνδεση με το Άκτιο, αλλά ταυτόχρονα είναι «παραλογισμός να επενδύονται τόσα χρήματα στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων και να μην δίνονται χρήματα για ραδιοβοήθημα». Ο δήμαρχος Ιωαννίνων πρόσθεσε ότι θα πρέπει να  εντάσσεται σε ένα ευρύτερο δίκτυο συγκοινωνιών η υποδομή, «το αεροδρόμιο όλης της Ηπείρου» όπως είπε.

Ειδικά σε αυτό το θέμα, ο κ. Πενθερουδάκης διευκρίνισε ότι η εταιρία ήδη νοικιάζει ή και αγοράζει εκτάσεις προκειμένου να προχωρήσει γρήγορα το έργο (και θα αποζημιωθεί αυτή αντί για τους ιδιοκτήτες αργότερα, για τις απαλλοτριώσεις), αλλά και ότι μέχρι στιγμής, δεν έχει υπάρξει κάποια κωλυσιεργεία σε ό,τι αφορά την τελευταία συμφωνία με το ελληνικό κράτος για τις απαλλοτριώσεις, καθώς και για τις αποζημιώσεις και τα πριμ που θα πάρει η εταιρία.

Ο «τελικός λογαριασμός»

Εδώ, ο εκπρόσωπος της εταιρίας «κοντοστάθηκε» λίγο, όταν έγινε η ερώτηση για το συνολικό κόστος του έργου.

Παρότι επανέλαβε αρκετές φορές το κόστος που βαραίνει την εταιρία (το κατασκευαστικό δηλαδή κόστος), το 1,3 δις ευρώ δηλαδή, δεν ήταν το ίδιο κατηγορηματικός για το συνολικό κόστος, μαζί με τα πρόσφατα «πριμ ταχύτητας» και τις αποζημιώσεις που συμφωνήθηκαν. Αυτά, θα ανεβάσουν το συνολικό κόστος του έργου κοντά στα 2 δις ευρώ. Αλλά αυτός είναι ένας αριθμός που η «Νέα Οδός» δεν επιβεβαίωσε…

Κατά τα λοιπά, τα 4 μετωπικά (μέσα στο δρόμο δηλαδή) και τα 5 πλευρικά διόδια θα ξεκινούν να λειτουργούν παράλληλα με τα τμήματα του δρόμου που θα δίνονται σε κυκλοφορία. Ξεχάστε με λίγα λόγια το σχήμα «διόδια μόνο σε έτοιμους δρόμους), αλλά έτσι και αλλιώς, την Ιόνια την έχει… προπληρώσει σε ένα μεγάλο κομμάτι της ο έλληνας οδηγός. Το κόστος μέχρι Πάτρα θα είναι περίπου 12 ευρώ, όπως προκύπτει από έναν πολλαπλασιασμό του συμφωνηθέντος κόστους ανά χιλιόμετρο με τη συνολική απόσταση.

Ίσως εξελίξεις από βδομάδα

Ένα στοιχείο που αναμένεται να κρίνει αρκετά πράγματα, από τα πιθανά κόστη σε διόδια μέχρι το χρόνο διάθεσης των τμημάτων στην κυκλοφορία, είναι η συνάντηση που θα έχει η κοινοπραξία με τους δανειστές της, την ερχόμενη εβδομάδα. Μέχρι τότε πάντως, το κρατούμενο είναι ότι ο δρόμος είναι έτοιμος σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, 77% και πλέον και ότι σύντομα, ένα μεγάλο του κομμάτι στην Ήπειρο και τη Δυτική Στερεά θα είναι προσβάσιμο. Εν ολίγοις, η Πάτρα θα έρθει πολύ πιο κοντά, με μεγαλύτερη ασφάλεια, μετά από… άπειρα χρόνια ταλαιπωρίας.


ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back