Συντακτης: Γιώργος Τσαντίκος
Δημοσιευση: 18-05-2018, 08:22
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Τουλάχιστον δύο ομιλητές αναφέρθηκαν στο συνέδριο για τις μεταφορές, που γίνεται στην Αθήνα, στο θέμα των διοδίων και της «ηλεκτρονικής μετάβασης», η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί σε πρώτη φάση, στο τέλος της χρονιάς (τουλάχιστον το γραφειοκρατικό κομμάτι). Ο Βασίλης Χαλκιάς, πρόεδρος της Hellastron, της Ένωσης Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων δηλαδή, τόνισε μεταξύ άλλων ότι η ένωση θέλει η αναλογική χρέωση να γίνει «όσο το δυνατόν πιο ομαλά».

Βέβαια, σε αυτό το δρόμο υπάρχουν αρκετές... ανωμαλίες, όπως για παράδειγμα η μεγάλη δαπάνη για νέα διόδια στην Εγνατία, τα οποία λειτουργούν ως «προίκα» για τον ιδιώτη που θα εκμεταλλευτεί την υποδομή, αλλά και οι διαφορετικές χρεώσεις και υποδομές.

Επίσης, υπάρχει ανησυχία για τη χρέωση, καθώς και τώρα, υπό μια έννοια, είναι αναλογική. Ωστόσο, εκφράζονται απόψεις ότι η τιμή ανά χιλιόμετρο θα αυξηθεί. Ο κ. Χαλκιάς τόνισε ότι «η τιμολογιακή πολιτική θα παραμείνει ίδια», αλλά αυτό από μόνο του δεν λέει απολύτως τίποτα. Σε παλιότερη παρουσίασή του σε διεθνές συνέδριο είχε κάνει αναφορά για χρέωση 0,06 ευρώ το χιλιόμετρο και την επανέλαβε τώρα. Αυτή η χρέωση όμως, θα αυξήσει κατακόρυφα το κόστος στην Εγνατία οδό που σήμερα, κοστίζει περίπου 0,03 ευρώ το χιλιόμετρο.

Επίσης, θα πρέπει να επιβληθεί παντού, καθώς αυτή τη στιγμή τα διόδια της Ιόνιας και της Ολυμπίας οδού είναι πολλά και ακριβά. Ο κ. Χαλκιάς ήταν ξεκάθαρος πάντως, ότι η χιλιομετροχρέωση θα ωφελήσει τους οδηγούς που κάνουν μικρές αποστάσεις. Για τα μεγαλύτερα ταξίδια, το κόστος θα αυξηθεί, όπως όλα δείχνουν. Επίσης, ο πρόεδρος της Hellastron τόνισε ότι στην Αττική οδό και στη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου δεν θα ισχύσει χρέωση με βάση τα χιλιόμετρα. Και στους δύο δρόμους η πρόσβαση είναι «εφάπαξ» και επίσης πανάκριβη.

Αυτή είναι η πρώτη φάση. Η επόμενη θα είναι τα «δορυφορικά διόδια» που θα εξασφαλίζουν ελεύθερη ροή και θα αφορούν τα  επαγγελματικά οχήματα χωρίς να απαιτείται η διέλευσή τους από επίγεια σημεία ελέγχου. Για τα ΙΧ θα ισχύσει ένα «υβριδικό» σύστημα, με καταγραφή του αριθμού κυκλοφορίας και υπολογισμό της χιλιομετρικής χρέωσης.

Ένα άλλο θέμα, είναι οι πολλές και διαφορετικές υποδομές ανά αυτοκινητόδρομο, καθώς οι εταιρίες που τους εκμεταλλεύονται δεν έχουν καταφέρει να συντονιστούν (ή δεν το επιθυμούν και διακαώς…). Ο κ. Χαλκιάς μίλησε για ενιαίο τηλεφωνικό αριθμό έκτακτης ανάγκης, ενιαία ραδιοφωνική συχνότητα, ενιαίο κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας και εθνικό σύστημα πληροφόρησης συμβάντων για τους χρήστες.

Επίσης, θα πρέπει να εξασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα των πομποδεκτών σε πρώτη φάση, καθώς δεν «συνεργάζονται» όλοι οι δρόμοι μεταξύ τους. Ο κ. Χαλκιάς ανέφερε ότι το 30% των συναλλαγών στα διόδια, πανελλαδικά, γίνεται με πομποδέκτες. Επίσης, προετοίμασε για προαγορά χιλιομέτρων ή 24ωρο «πάσο».

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα