Oikonomou pisoi
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Τα διόδια «καίνε»

Εικόνα του άρθρου Τα διόδια «καίνε»
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 08/11/2017, 18:40
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Τα διόδια είναι πανάκριβα ήδη στην Ιόνια, τείνουν να γίνουν ακριβότερα και στην Εγνατία και κανένα «ενδιάμεσο» επιχείρημα δεν αναιρεί το γεγονός ότι οι οδικοί άξονες γίνονται απαγορευτικοί για μεσαία και μικρά εισοδήματα. Αυτό, φαίνεται ότι αντιλαμβάνεται με… πολλούς αστερίσκους το περιφερειακό συμβούλιο και αρκετές όμως πρωτοτυπίες: Για παράδειγμα, το αξιοπερίεργο σε μια εισήγηση της αντιπολίτευσης να απαντάει η… αντιπολίτευση.  Για την ακρίβεια, ο επικεφαλής της παράταξης «Ήπειρος της Ανατροπής» Κώστας Μπασιούκας έβγαλε από τη «δύσκολη θέση» τον περιφερειάρχη Αλέκο Καχριμάνη, καθώς απάντησε αυτός βασικά στην ΑΡΠΗ και το Νίκο Ζήκο που εισηγήθηκαν το θέμα με δύο τρόπους: πρώτον, σε μια «ενδοαριστερή» διένεξη και δεύτερον, υπερασπιζόμενος την κυβέρνηση στο θέμα των διοδίων και των οδικών αξόνων, με κάμποσα «ναι μεν, αλλά».

Ο κ. Ζήκος στην εισήγησή του διατύπωσε τη θέση ότι «οι οδικοί άξονες πρέπει να είναι ελεύθεροι, χωρίς διόδια και επιβαρύνσεις, για όλους τους πολίτες» και διαφώνησε με τη λογική «ο χρήστης πληρώνει», γιατί ουσιαστικά αποκλείει από τη χρήση των οδικών αξόνων τους «μη έχοντες». Τέλος, είπε, με ιδιαίτερα σκληρή κριτική στις κυβερνήσεις, αλλά και στις υπόλοιπες παρατάξεις του συμβουλίου, ότι η συντήρηση των δρόμων, θα πρέπει να γίνεται μέσω των φόρων και ανάλογα με το εισόδημα του καθενός.

Ο κ. Μπασιούκας λοιπόν, κυρίως απαντώντας στα επί μέρους, απάντησε στον κ. Ζήκο κατηγορώντας την παράταξη ότι «τσουβαλιάζει» όλες τις παρατάξεις. «Ναι μεν υπάρχει η ουτοπία, αλλά ο πολιτικός πρέπει να απαντάει άμεσα στο δια ταύτα. Άλλο τι θέλουμε και άλλο τι μπορούμε. Η αριστερά πρέπει να βουτήξει στη λάσπη για να μας σώσει και όχι να παραμένει άχραντη στην ασφάλεια της αντιπολίτευσης» τόνισε μεταξύ άλλων, υπερασπιζόμενος πρακτικά την κυβέρνηση και τις επιλογές της. Γι αυτές, για την ουσία δηλαδή, είπε: «Η κυβέρνηση κατάφερε να μειώσει το κόστος των οδικών αξόνων. Θα μπορούσε να κάνει κάτι καλύτερο; Ενδεχομένως. Αλλά δεν θα απολογηθούμε εμείς τι κάνει η κυβέρνηση, γιατί για εμάς είναι άλλο το κόμμα, άλλο η κυβέρνηση και άλλο η παράταξη»...

Το ακόμα καλύτερο είναι ότι στο τέλος… συμφώνησε με την ουσία της εισήγησης, λέγοντας ότι «είναι υπερβολή τα διόδια στην Παμβώτιδα» και ότι «ο υπουργός ότι θα πρέπει να εκλογικεύσει τα διόδια και το Ρίο-Αντίρριο».  Τελείωσε τη… σχεδόν κυβερνητική του απάντηση, λέγοντας ότι συμφωνεί με τη θέση της ΑΡΠΗ για τα αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ και τόνισε ότι «πρέπει να διεκδικήσουμε δημόσια μέσα».

Την ενδοαριστερή κόντρα συνέχισε η Λαϊκή Συσπείρωση,  με τον Βασίλη Ζιώβα να εξισώνει τη θέση της ΑΡΠΗ με αυτή της αξιωματικής αντιπολίτευσης, επειδή πρότεινε τη δημιουργία επιτροπής για το θέμα (παραπέμποντας στην επιτροπή για τη «Δωδώνη» και το αποτέλεσμά της) και τονίζοντας ότι «την απάντηση θα τη δώσει ο αγώνας του κόσμου και καμία επιτροπή». Κατηγόρησε την κυβέρνηση τέλος, για την «καπιταλιστική ανάπτυξη που ευαγγελίζονται τα κόμματα του ευρωμονόδρομου» και τους τοπικούς άρχοντες για τη στάση τους. Στο δια ταύτα, πρότεινε να καταργηθούν τα διόδια και οι συμβάσεις παραχώρησης, καθώς και να ακυρωθεί η παραχώρηση της Εγνατίας.

Ο Γιώργος Ζάψας (Συμμαχία Ηπειρωτών), είπε μεταξύ άλλων ότι «δεν έχουμε πολιτική διοδίων στη χώρα» και αναφέρθηκε στα παραδείγματα της Βουλγαρίας. Είπε μεταξύ άλλων ότι τα διόδια είναι πολύ ακριβά και ότι «οι μεγάλες πόλεις της Ηπείρου ‘στρατοπεδοκρατούνται’ και σε λίγο θα ‘διοδιοκρατούνται’».

Η ΧΑ τόνισε μεταξύ άλλων ότι «θέλουν να αποκλείσουν τις επιχειρήσεις της Ηπείρου από τις αγορές» και ζήτησε αναλογικά διόδια με μικρό κόστος.

Ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης στην τοποθέτησή του, υπεράσπισε παλιότερες υπουργικές ηγεσίες λέγοντας ότι υπάρχουν διαβεβαιώσεις ότι δεν θα λειτουργήσουν τα διόδια στο Δροσοχώρι, αλλά από όταν ανέλαβε το ΤΑΙΠΕΔ, ισχύει το «δεν σε ρωτάω μωρ’ μάνα μ’», όπως είπε χαρακτηριστικά.  

«Είναι διαφορετική η Ιόνια οδός με την Εγνατία. Η Εγνατία είναι δημόσιο έργο» είπε χαρακτηριστικά, και πρόσθεσε ότι ουσιαστικά, δεν υπάρχει εναλλακτικό δίκτυο, καθότι «όταν αναλάβαμε εμείς την Κατάρα, δεν υπήρχε τίποτα. Για να φτιάξουμε ξανά το δίκτυο, θέλουμε όλους τους ΚΑΠ της Περιφέρειας. Τώρα, πρόσθεσαν καφέ πινακίδα, όπως βάζουμε στα μνημεία».

Ένα σχετικά νέο, είναι η αισιοδοξία του κ. Καχριμάνη ότι «θα υπάρξει μια νίκη» με τα διόδια στο Δροσοχώρι, τα οποία όμως ετοιμάζονται… γοργά για λειτουργία. Ο λόγος είναι ότι υποψήφιοι αγοραστές πιέζουν και ζητάνε διπλάσια χιλιομετρική τιμή από την ισχύουσα. Ο περιφερειάρχης είπε μεταξύ άλλων ότι «είναι βασικό να μας πούνε ότι μετά την παραχώρηση θα είναι 0,03 ευρώ το χιλιόμετρο». Προ ημερών, ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης είπε ότι δεν θα υπάρξουν αλλαγές στις τιμές. Ο κ. Καχριμάνης είπε ακόμα ότι θα πρέπει να μειωθούν τα διόδια στην Ιόνια και στην Εγνατία, να μην πληρώνουν οι Ηπειρώτες (εννοώνταςεντός της περιφέρειας-πρόσθεσε ότι «εγώ δεν είμαι του ‘δεν πληρώνω’»). Κατέληξε λέγοντας ότι ευθυγραμμίζεται με τη θέση της Ένωσης Περιφερειών για τα διόδια και είπε πως «είναι ανήθικο να λειτουργήσουν πριν συζητηθεί η προσφυγή».

Η συνεδρίαση διακόπηκε για διάλειμμα. To σώμα αναμένεται να καταλήξει σε απόφαση αργότερα. 

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back