δεη πισω tc1
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ο δακτύλιος, ο υγρότοπος και οι εκκρεμότητες

Εικόνα του άρθρου Ο δακτύλιος, ο υγρότοπος και οι εκκρεμότητες
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 31/01/2023, 17:45
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Σχεδόν ένας χρόνος πέρασε από τότε που άνοιξε γεωτεχνικό ζήτημα με τον οδικό άξονα του μεγάλου δακτυλίου (κόμβος Βογιάννου-Πανηπειρωτικό Στάδιο). Ένα ζήτημα βέβαια που έγινε γνωστό αρκετούς μήνες μετά, τον Σεπτέμβριο του 2022, όταν η δημοτική αρχή Ιωαννίνων έπρεπε να πάρει αποφάσεις, τις οποίες δεν έχει πάρει ακόμη.

Ο οδικός άξονας των 4,4 χλμ. συνολικά περνάει και μέσα από τον υγρότοπο Τσαμαρά στην Ανατολή, με τον Σύλλογο Προστασίας Περιβάλλοντος Ιωαννίνων να επισημαίνει τους κινδύνους και να ζητά να αλλάξει η χάραξη. Το έργο του οδικού άξονα, με κόστος σύμβασης 16,7 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτείται από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020». Οι εργασίες ξεκίνησαν πέρσι τέτοια εποχή. Σύμφωνα και με τα χρονοδιαγράμματα του ΕΣΠΑ, το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τέλη του 2023. Κάτι που αυτή τη στιγμή φαντάζει δύσκολο.

Κι αυτό επειδή υπάρχουν δύο εκκρεμότητες: η απόφαση για την τεχνικά καλύτερα και παράλληλα πιο οικονομική λύση για το οδικό τμήμα που περνάει από τον υγρότοπο Τσαμαρά όπου το υπέδαφος παρουσιάζει γεωλογικά προβλήματα και η συμπερίληψη και η χρηματοδότηση του δικτύου ακαθάρτων και της μεταφοράς αντλιοστασίων.

«Η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου θα οριστικοποιήσει εναλλακτική πρόταση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στην περιοχή πλησίον του Πανηπειρωτικού Σταδίου, ενώ θα γίνει Ανακεφαλαιωτικός Πίνακας, ο οποίος θα σταλεί στη Διαχειριστική Αρχή με σκοπό να συμπεριληφθούν στο έργο και οι μετατοπίσεις δικτύων ύδρευσης και ακαθάρτων» τόνισε ο αντιδήμαρχος Έργων Γιώργος Αρλέτος κατά τη χτεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, μετά από παρέμβαση της επικεφαλής της παράταξης «Ιωάννινα_2023» Τ. Καλογιάννη.

Για τα δίκτυα ύδρευσης και ακαθάρτων θα απαιτηθούν συν 1,2 εκατ. ευρώ όπως προέκυψε από την τοποθέτησή του. Μια χρηματοδότηση που φαίνεται ότι θα εγκριθεί από τη Διαχειριστική Αρχή.

Ωστόσο, δεν μπορεί να πει κανείς ότι είναι σαφές τι μέλλει γενέσθαι με την οριστική λύση επί του οδικού τμήματος, μήκους 400 μ., στον υγρότοπο Τσαμαρά. Ο κ. Αρλέτος παρέπεμψε στην… Τεχνική Υπηρεσία «η οποία θα οριστικοποιήσει την εναλλακτική πρόταση».  

Όλα ξεκίνησαν όταν η ανάδοχος εταιρία «Εργοδυναμική Πατρών, προχώρησε σε συμπληρωματικό γεωτεχνικό πρόγραμμα, έχοντας την έγκριση του Δήμου (σ.σ. όπως έχει αναφέρει η δημοτική αρχή, υπήρχε όρος στα συμβατικά τεύχη ότι ο ανάδοχος θα κάνει επιπλέον γεωτεχνικές μελέτες).

Πέρσι τον Φεβρουάριο, η ανάδοχος εταιρία «Εργοδυναμική Πατρών» προχώρησε σε συμπληρωματικό γεωτεχνικό πρόγραμμα με την έγκριση του Δήμου.

Μέσα στο καλοκαίρι, μελετητικό γραφείο κατέληξε ότι η κατασκευή ενός «ειδικού» επιχώματος από υψηλής πυκνότητας διογκωμένη πολυστερίνη (ΕPS) στο αργιλώδες έδαφος του υγρότοπου «δεν είναι δυνατή» και πρότεινε ως καλύτερη τεχνική λύση τη χρήση συμβατικών βραχωδών υλικών με αντίστοιχη όπλιση και θεμελίωση με χαλικοπασσάλους. Το ειδικό «επίχωμα» από EPS προβλέπεται στη μελέτη με την οποία δημοπρατήθηκε το έργο και που επί της ουσίας είναι η μόνη που ισχύει.

Τον Αύγουστο, το Τεχνικό Συμβούλιο Έργων της Περιφέρειας Ηπείρου έδωσε το πράσινο φως για την τροποποίηση της μελέτης. Μόνο που αυτή η λύση ήταν πιο ακριβή, καθώς, όπως εκτιμήθηκε, απαιτούνταν άλλα 2 εκατ. ευρώ.

Στα μέσα Οκτωβρίου, η Οικονομική Επιτροπή αποφάσισε την επιστροφή της υπό τροποποίηση μελέτης στις τεχνικές υπηρεσίες προκειμένου να βρεθεί μια εναλλακτική λύση για να αποφευχθεί το δύσκολο μονοπάτι της εξεύρεσης 2 εκατ. ευρώ, με τη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Ηπείρου να εμφανίζεται αρνητική.

Λίγο καιρό μετά, ο Δήμος είχε στα χέρια του μια εναλλακτική λύση: την κατασκευή επιχώματος από EPS (όπως προέβλεπε η αρχική μελέτη) με κατασκευή πλευρικών τοιχίων «έτσι ώστε να απομονωθεί η περιοχή του επιχώματος από τα νερά της πλημμύρας».

Στις 13 Δεκεμβρίου, ο κ. Αρλέτος, ενημερώνοντας την Οικονομική Επιτροπή για την εναλλακτική αυτή λύση, είπε ότι θα την ελέγξουν και θα την κοστολογήσουν οι υπηρεσίες. Ενάμιση μήνα μετά, ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Οπότε επί της παρούσης, δεν υπάρχει κάποια τροποποιημένη μελέτη, δεν υπάρχει ενδεικτικό επιπρόσθετο κόστος. Επιπλέον αν χρειαστούν κι άλλα κονδύλια, κάθε άλλο παρά σίγουρο είναι αν η Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Ηπείρου θα πει το «ναι». Και τέλος, κάθε άλλο παρά αποκλείεται να χρειαστεί τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων.

Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Αρλέτος περιορίστηκε να πει ότι «πρόκειται για ένα δύσκολο θέμα. Όλες οι αλλαγές που θα γίνουν, θα έρθουν στο Δημοτικό Συμβούλιο». 


* Φωτό αρχείου

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Μαννι πισω dodoni back