ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Με απεργία και μελέτη κατά της ιδιωτικής Εγνατίας

Εικόνα του άρθρου Με απεργία και μελέτη κατά της ιδιωτικής Εγνατίας
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 11/12/2020, 10:18
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Σήμερα Παρασκευή οι εργαζόμενοι-ες στην Εγνατία οδό, απεργούν. Είναι η μέρα που οριστικοποιείται η παραχώρηση του δρόμου σε ιδιώτη και σηματοδοτεί μεταξύ άλλων το διπλασιασμό του κόστους των διοδίων για τους οδηγούς.

Αυτό αναφέρει και η μελέτη που υπογράφουν δύο οικονομολόγοι, οι κ.κ. Γρηγόρης Ζαρωτιάδης και Λεωνίδας Βατικιώτης, σχετικά με τη σκοπιμότητα της παραχώρησης του οδικού άξονα.

Μεταξύ άλλων, αναφέρουν στα συμπεράσματα:

Τα σημαντικότερα σφάλματα στον σχεδιασμό της σύμβασης παραχώρησης της κατασκευασμένης Εγνατίας Οδού είναι η θεώρηση ως δεδομένης της πλέον υψηλής χρέωσης διοδίων των 0,064€/km, η επιλογή εξαιρετικά μακροχρόνιας διάρκειας σύμβασης (35 έτη)που αυξάνει εξαιρετικά το ρίσκο της μελλοντικής ζήτησης (έσοδα διοδίων), η επιλογή του να συμπεριληφθεί στο αντικείμενο της παραχώρησης και η βαριά συντήρηση η οποία εμπεριέχει σημαντικότατες αβεβαιότητες χωρίς δυνατότητα αξιόπιστης εκτίμησης των μελλοντικών δαπανών, πόσο μάλλον δε για εξαιρετικά μακροπρόθεσμα διαστήματα.Η ανάληψη των παραπάνω κινδύνων από τον παραχωρησιούχο ουσιαστικά θα αποστερήσει από το δημόσιο τις σημαντικότατες δυνατότητες κερδοφορίας με αντάλλαγμα την προείσπραξη μικρού μόνου κλάσματος των μελλοντικών κερδών».

Μπορείτε να διαβάσετε όλη τη μελέτη, εδώ

Αναφέρουν επίσης ότι με τη διαχείριση της Εγνατίας Οδού από την ΕΟΑΕ είναι εφικτή η διατήρηση της χρέωσης διοδίων σε χαμηλότερα επίπεδα και ταυτόχρονα η παραγωγή σημαντικών κερδών για το Δημόσιο.

«Tο νεκρό σημείο (break-even point) χρέωσης των διοδίων,που είναι το ποσό που πρέπει να καταβάλει ο χρήστης της οδού ώστε τα έσοδα διοδίων να ταυτίζονται με τις δαπάνες λειτουργίας, συντήρησης και αναβάθμισης, υπολογίζεται για το σύνολο των επόμενων 35 ετών για επιβατικά οχήματα (κατ.2) στα 0,0155 €/km με ΦΠΑ έναντι της υφιστάμενης χρέωσης των 0,03 €/km με ΦΠΑ και της χρέωσης 0,064€/km που προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης. Οποιαδήποτε χρέωση πάνω από το ‘νεκρό σημείο’ συνεισφέρει στην κερδοφορία της εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου».

Ο σύλλογος εργαζόμενων αναφέρει ότι για μια σειρά λόγους, η παραχώρηση είναι ενάντια στο δημόσιο συμφέρον.

Μεταξύ των λόγων που επικαλείται είναι ότι το έργο είναι πλήρως κατασκευασμένο και λειτουργικό ήδη από το 2010 και αποπληρώνει τμήμα του δημόσιου χρέους και, παρά τα χαμηλότερα διόδια σε σχέση με άλλους δρόμους, τα έσοδα καλύπτουν πλήρως τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησής του, «ενώ εξασφαλίζει και υπερβάλλον κεφάλαιο που μπορεί να διατεθεί σε άλλα έργα ή επενδύσεις».

Αυτή η παρατήρηση γεννά πολλά ερωτηματικά (που απαντώνται εύκολα ωστόσο…) για τη σκοπιμότητα των πανάκριβων διοδίων σε άλλους οδικούς άξονες, τακτική που συντηρεί, τόσο αυτή η κυβέρνηση, όσο και η προηγούμενη.

«Αναρωτιόμαστε τέλος, ποιος νοήμων άνθρωπος μπορεί να πει ότι οι συνθήκες της σταθερά μειωμένης κυκλοφορίας που φτάνουν στο 50% και των αντίστοιχα μειωμένων εσόδων διοδίων, αποτελούν κατάλληλη στιγμή για τη διαμόρφωση οικονομικών προσφορών οι οποίες βασίζονται στην πρόβλεψη μελλοντικών εσόδων» τονίζουν επίσης οι εργαζόμενοι.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back