Καταρχάς, η πρόοδος στο ταξίδι προς το νότο από τα Γιάννενα, προκαλεί σχεδόν… δάκρυα χαράς στους οδηγούς που για πάρα πολλά χρόνια υποχρεούνταν να χρησιμοποιούν ένα από τα τελευταία απαράδεκτα κομμάτια του εθνικού οδικού δικτύου. Τώρα, χαιρόμαστε για το αυτονόητο που έπρεπε να υπάρχει από χρόνια, αλλά τέλος πάντων.
Δεύτερον, οι νέοι δρόμοι δεν είναι φτηνοί. Αντίθετα, είναι ακριβοί στην κατασκευή, ακριβαίνουν περισσότερο λόγω των κακών συμφωνιών με τους κατασκευαστές και τείνουν να ακριβύνουν ακόμα πιο πολύ για να γίνουν «αρεστοί» σε υποψήφιους αγοραστές, όπως η Εγνατία.
Η Ιόνια ωστόσο, στο θέμα του κόστους χρήσης είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση. Το κόστος διοδίων αυτή τη στιγμή, είναι συνολικά 25,85 ευρώ, με την (πανάκριβη) γέφυρα συνυπολογιζόμενη. Χωρίς αυτή, με καραβάκι δηλαδή, το κόστος είναι 6 ευρώ λιγότερα. Τα 19,75 ευρώ, είναι το κόστος από τα Γιάννενα ως την Πάτρα και άλλα 6,10 από την Πάτρα ως την Αθήνα. Στην επιστροφή όμως, πρέπει να προστεθεί και το αντίτιμο του σταθμού Κιάτου, που ανεβάζει το κόστος Αθήνα-Πάτρα στα 8,50 ευρώ. Όταν λειτουργήσουν όλοι οι σταθμοί διοδίων κατά μήκος του δρόμου, το κόστος θα ανέλθει στα 36,80 ευρώ, ήτοι 73,60 ευρώ με επιστροφή.
Το ερώτημα φυσικά, είναι εάν ο δρόμος συμφέρει για τη μετακίνηση με το αυτοκίνητο. Παρότι το ταξίδι συντομεύεται κατά πολύ και γίνεται πολύ πιο ασφαλές και άνετο, η συνολική απόσταση δεν κατεβαίνει κάτω από τα 400 χλμ. Για την ακρίβεια, 196 χλμ της Ιόνιας και 205 χλμ της Ολυμπίας οδού, η απόσταση είναι 401 χλμ συνολικά, περίπου 40 χλμ λιγότερα από την… πρωτόγονη κατάσταση δηλαδή.
Με μέση τιμή βενζίνης γύρω στα 1,45 ευρώ στα Γιάννενα αυτή τη βδομάδα και μικτή κατανάλωση 7,5 λίτρα στα 100 χλμ, τότε το κόστος είναι περίπου 43 ευρώ. Ήδη, από τα πρώτα ταξίδια φαίνεται ότι η επιστροφή και ειδικά το τμήμα από την Άρτα ως τα Γιάννενα είναι πιο… ενεργοβόρο. Ωστόσο, χωρίς ακρότητες και με σταθερές ταχύτητες σε όρια που σε πάνω στην Αθήνα γύρω στις 3,5 ώρες και κάτι, το κόστος της βενζίνης κατεβαίνει αρκετά από το προηγούμενο καθεστώς. To… αστείο είναι ότι το ταξίδι από την αντίστροφη κατεύθυνση, Αθήνα-Γιάννενα δηλαδή, είναι κατά τι ακριβότερο, αυτή τη στιγμή. Είτε λόγω των παραπάνω διοδίων, είτε λόγω της μεγαλύτερης κατανάλωσης, η τιμή αυξάνεται λίγο, καθώς ισοσταθμίζεται κάπως από τη βενζίνη που στην Αθήνα είναι λίγο φθηνότερη.
Χονδρικά λοιπόν, το κόστος θα μπορούσε να καθοριστεί περίπου στα 80 ευρώ (160 με επιστροφή). Διόλου ευκαταφρόνητο, ακριβότερο από πριν που δεν υπήρχαν διόδια, αλλά όχι σημαντικά, γιατί η κατανάλωση της βενζίνης ήταν μεγαλύτερη. Όταν ξεκινήσουν να λειτουργούν όλα τα διόδια, το κόστος θα ανέβει περισσότερο και θα φτάσει τα 90 ευρώ, πάντα με τα μέσα δεδομένα κατανάλωσης που περιγράφηκαν παραπάνω. Ο δρόμος λοιπόν θα έχει σημαντικό κόστος για τους οδηγούς.
Ωστόσο, θα παραμένει πιο συμφέρον το ταξίδι με δύο ή τρία άτομα που μοιράζονται τα έξοδα, από ό,τι με το ΚΤΕΛ ή το αεροπλάνο (για το δεύτερο, ούτε λόγος…). Το υπεραστικό ΚΤΕΛ αυτή τη στιγμή έχει εισιτήριο 39 ευρώ (το ολόκληρο) και αναμένεται να το μειώσει, καθώς η χιλιομετρική απόσταση έχει μικρύνει. Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι διαμαρτυρίες των επιβατών, καθότι συχνά το ταξίδι διαρκεί ακόμα πολύ...
Γιάννενα-Αθήνα, 401 χλμ
- Βενζίνη (με τιμές 3 Αυγούστου) 1,45 ευρώ απλή αμόλυβδη
- Διόδια: Κλόκοβα 3,50 ευρώ
- Αγγελόκαστρο 2,95 ευρώ
- (Απομένουν να λειτουργήσουν: Τέροβο, Μενίδι)
- Γέφυρα: 13,30 ευρώ
- Ρίο: 2,40 ευρώ
- Ισθμός: 1,80 ευρώ
- Ελευσίνα: 2,10 ευρώ