Συντακτης: Γιώργος Τσαντίκος
Δημοσιευση: 5-04-2021, 09:46
ΜΙΚΡΑ & ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Πριν από 9 μήνες περίπου, ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου ανακοίνωσε την απένταξη του αγωγού Κομοτηνή-Θεσπρωτία από το πλάνο 2021-2030. Αυτή η απόφαση άφησε την Ήπειρο εκτός κάθε προγραμματισμού διέλευσης αγωγού φυσικού αερίου και μόνη ενεργειακή διέξοδο προς αυτή την κατεύθυνση, τη μεταφορά: Είτε με μεμονωμένες συμφωνίες και δημιουργία πρατηρίων στα Γιάννενα, είναι τη δημιουργία τοπικών δικτύων με μεταφερόμενο αέριο σε συμπιεσμένη CNG ή υγροποιημένη LNG μορφή.

Τώρα, ο ΔΕΣΦΑ φέρεται να επανεξετάζει την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου για την τροφοδοσία της πόλης των Ιωαννίνων. Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το ΑΠΕ, ο ΔΕΣΦΑ το κάνει αυτό ενόψει της κατάρτισης του νέου δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του συστήματος φυσικού αερίου για την περίοδο 2022-2031. Το τηλεγράφημα του ΑΠΕ αναφέρει ακόμα ότι «η  επέκταση του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου προς τα Γιάννενα μελετάται  προκειμένου να επιλεχθεί η πιο οικονομική όδευση, ώστε το έργο να  ενταχθεί στο επόμενο δεκαετές που αναμένεται το καλοκαίρι».

Παράλληλα, τους προσεχείς μήνες ξεκινά το market test για την κατασκευή αγωγού τροφοδοσίας της Β. Μακεδονίας ενώ αρμόδιες πηγές θεωρούν ότι παρά την πρόοδο των ηλεκτρικών διασυνδέσεων, υπάρχουν λόγοι να εγκατασταθεί σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Κρήτη ή και σε ορισμένα ακόμη μεγάλα νησιά.

Πρόσφατα η ΡΑΕ ενέκρινε το δεκαετές πρόγραμμα για την περίοδο 2021 - 2030 που περιλαμβάνει την κατασκευή αγωγών τροφοδοσίας της Πάτρας και της Δυτικής Μακεδονίας, τόσο για βιομηχανικές και αστικές καταναλώσεις όσο και για την τροφοδοσία της νέας μονάδας της ΔΕΗ Πτολεμαΐδα 5 η οποία, όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης, Γιώργος Στάσσης, θα μετατραπεί προκειμένου να καίει φυσικό αέριο αντί λιγνίτη και με αυξημένη ισχύ στα 1000 μεγαβάτ.

Στη φάση της κατασκευής βρίσκονται επίσης οι υποδομές για την φόρτωση φορτηγών και μικρών πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (small scale LNG) στη Ρεβυθούσα για την τροφοδοσία περιοχών που βρίσκονται μακρυά από το δίκτυο (όπως η Πάτρα, μέχρι να κατασκευαστεί ο αγωγός του ΔΕΣΦΑ) και πλοίων.

Σε σχέση με τα νησιά οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι ανεξάρτητα από το γεγονός ότι τα περισσότερα θα διασυνδεθούν με υποβρύχιες ηλεκτρικές διασυνδέσεις, υπάρχει έδαφος να κατασκευαστούν υποδομές υγροποιημένου φυσικού αερίου τουλάχιστον σε ορισμένα μεγάλα νησιά για λόγους εφεδρείας και ασφάλειας εφοδιασμού. Ειδικά στην Κρήτη, πρόσθεταν, ο σταθμός ΥΦΑ - εκτός από την τροφοδοσία του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ στον Αθερινόλακκο - μπορεί να εξυπηρετήσει τον εφοδιασμό πλοίων που εξέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ με προορισμό χώρες της Νότιας ή Δυτικής Ευρώπης.

Σε σχέση με τη Β. Μακεδονία υπογραμμίζεται ως θετική εξέλιξη για την ευόδωση του market test για τον αγωγό, η συμφωνία που υπεγράφη την περασμένη εβδομάδα για συμμετοχή της Εταιρείας Εθνικών Ενεργειακών Πόρων «NER AD», στην πλωτή μονάδα υγροποιημένου φυσικού αερίου Αλεξανδρούπολης (στην οποία συμμετέχει και ο ΔΕΣΦΑ).

(με πληροφορίες από ΑΠΕ/Κ. Βουτσαδάκης)

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
espa