Ο αγωγός EastMed (της Ανατολικής Μεσογείου) έχει «ξαναζεσταθεί» μετά τις ενεργειακές εξελίξεις. Το πρότζεκτ βγήκε από τα συρτάρια, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να διαβεβαιώσει ποιο θα είναι το επόμενο βήμα στη γεωπολιτική σκακιέρα.
Σε μια γεωπολιτική σκακιέρα που συμμετέχουν η συμμαχία του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας (η συμφωνία μεταξύ των τριών μερών είχε υπογραφεί τον Ιανουάριο του 2020), αλλά και η Τουρκία και οι ΗΠΑ. Το εγχείρημα του EastMed στηρίζει και η Ιταλία.
Ο EastMed, που προορίζεται να περιορίσει την εξάρτηση της παροχής φυσικού αερίου προς την Ευρώπη από το φυσικό αέριο της Ρωσίας, θεωρείται ένα πρότζεκτ γεωπολιτικής σημασίας για την Ελλάδα, είναι όμως και πρότζεκτ ακριβό και επιπλέον ένα δύσκολο έργο, καθώς από τα 2.000 χλμ, τα 1.400 χλμ. είναι υποθαλάσσια.
Μέσα σε όλα αυτά, η Περιφέρεια της Ηπείρου έχει κάτι να πει. Και αυτό που λέει, είναι ότι θέλει να διασφαλιστεί ότι με τη διέλευση του αγωγού, η Ήπειρος θα έχει πρόσβαση στο φυσικό αέριο.
Στη χτεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, «πέρασε» κατά πλειοψηφία η έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το ελληνικό τμήμα του EastMed (Ποσειδών). ΕΟ αγωγός περνάει από τις Περιφερειακές Ενότητες Άρτας, Πρέβεζας και Θεσπρωτίας. Καταλήγει στη θέση «Φλωροβούνι» της Θεσπρωτίας και από εκεί «βυθίζεται» για να φτάσει στη Νότια Ιταλία. Σημειωτέον ότι ο αγωγός θα μπορεί να μεταφέρει και υδρογόνο.
Στη συνεδρίαση, οι μελετητές εκ μέρους της IGI Poseidon παρουσίασαν στοιχεία της μελέτης. Το βασικό στοιχείο όμως που προβλημάτισε το Περιφερειακό Συμβούλιο, ήταν αυτό που έλειπε, και που δεν έχει να κάνει με περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ότι δεν υπάρχει καμία διασύνδεση για την τροφοδοσία της Ηπείρου με φυσικό αέριο.
Το αίτημα κατατέθηκε τόσο από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας όσο και από τον εισηγητή, αντιπεριφερειάρχη Βασίλη Γοργόλη. Ενισχύθηκε δε από τις τοποθετήσεις του περιφερειάρχη Αλέκου Καχριμάνη και επικεφαλής των παρατάξεων «Κοινό των Ηπειρωτών», «Ορίζοντες Ηπείρου» και «Ήπειρος Όλον». «Μας έταξαν πολλές φορές αλλά έμειναν στα λόγια. Λέμε ναι με τον όρο της διασύνδεσης. Δεν νοείται να παίρνουμε αέριο με βυτία ή με πλοία… Στο πλαίσιο της ισονομίας η Ήπειρος το δικαιούται» ανέφερε ο κ. Καχριμάνης. Η Περιφέρεια πρότεινε μάλιστα να υπάρξει πρόβλεψη για διασύνδεση στην περιοχή του Λούρου.
Οι μελετητές εξήγησαν ότι οι ίδιοι δεν μπορούν να δεσμευτούν για κάτι τέτοιο καθώς είναι ζήτημα εταιριών εμπορίας. Ανέφεραν όμως ότι τεχνικά μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο αν γίνουν έργα διασύνδεσης και εφόσον υπάρξει και η ανάλογη ζήτηση.
Κατά τα άλλα οι μελετητές αναφέρθηκαν σε κάποια αντισταθμιστικά οφέλη για την Ήπειρο από τη διέλευση του τράνζιτ αγωγού, όπως είναι η απασχόληση εργαζόμενων από την περιοχή.
Οι παρατάξεις της Αριστεράς δεν πείστηκαν πάντως από τις τοποθετήσεις των μελετητών εκτιμώντας ότι δεν υπάρχει κανένα όφελος για τους Ηπειρώτες.