Δυόμισι χρόνια έχουν περάσει από τότε που ξεκίνησε η κατασκευή του μεγάλου δακτυλίου της πόλης των Ιωαννίνων (κόμβος Βογιάννου-Πανηπειρωτικό Στάδιο), μήκους 4,5 χλμ. Αν όλα πήγαιναν καλά, το έργο θα είχε τελειώσει. Ωστόσο, μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί μόνο το 50% του φυσικού αντικειμένου του έργου.
Εδώ και δύο χρόνια, το έργο έχει κολλήσει λόγω της εμπλοκής με τον τρόπο κατασκευής ενός επιχώματος, μήκους 540 μ., στον υγρότοπο Τσαμαρά, στην Ανατολή. Και προς το παρόν, δεν υπάρχει κανένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του δρόμου.
Διαβάστε: Ο μεγάλος δακτύλιος, ο χαμένος χρόνος και ένα ιδιόμορφο πολιτικό σκηνικό
Στη σημερινή συνεδρίαση λογοδοσίας του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων, ο δήμαρχος Θωμάς Μπέγκας επέρριψε ευθύνες στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Ήπειρος», στο Τεχνικό Συμβούλιο Δημοσίων Έργων της Περιφέρειας Ηπείρου και στον ίδιο τον περιφερειάρχη Αλέκο Καχριμάνη.
Ο κ. Καχριμάνης ήταν αυτός που αποφάσισε να παρέμβει στην υπόθεση του μεγάλου δακτυλίου, όταν στις αρχές του 2024, η Δημοτική Επιτροπή πήρε την οριστική απόφαση να τροποποιήσει την αρχική μελέτη και να υλοποιήσει το επίχωμα με τη μέθοδο των χαλικοπασσάλων (και όχι με διογκωμένη πολυστερίνη) –κάτι που επιφέρει ένα πρόσθετο κόστος 2,2 εκατ. ευρώ στα ήδη 18,5 εκατ. ευρώ της σύμβασης μεταξύ του Δήμου Ιωαννιτών και της αναδόχου εταιρίας «Εργοδυναμική Πατρών».
Τη διαφωνία του ο κ. Καχριμάνης με τον κύριο του έργου, τον Δήμο Ιωαννιτών, για τη μέθοδο θεμελίωσης του επιχώματος την έκανε σαφή σε σύσκεψη που έγινε τον Απρίλιο. Στις 30 Ιουλίου, ο κ. Καχριμάνης προχώρησε στην υπογραφή σύμβασης με εταιρία για την εκπόνηση εμπειρογνωμοσύνης. Ο κ. Μπέγκας ανέφερε, κατά τη συνεδρίαση, ότι ο Δήμος Ιωαννιτών παραχώρησε όλα τα στοιχεία που ζητήθηκαν από τις γεωτρήσεις που είχαν γίνει κλπ.
Η διάρκεια της σύμβασης ήταν τρίμηνη. Η Περιφέρεια Ηπείρου θα έπρεπε να έχει στα χέρια της, δηλαδή, την εμπειρογνωμοσύνη. Ο Δήμος, σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. Μπέγκας, δεν έχει πάντως καμία ενημέρωση επί του θέματος και ότι προς το παρόν δεν υπάρχει κάποια άλλη επιστημονική μελέτη που να προτείνει εναλλακτικό τρόπο θεμελίωσης.
Ο δήμαρχος επέμεινε πολύ στη διασφάλιση της τεχνικής αρτιότητας του έργου, και άφησε αιχμές κατά της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης για τον ειδικό όρο που έβαλε στην απόφαση ένταξης του έργου στο πρόγραμμα «Ήπειρος 2021-2027», επικαλούμενη το δημόσιο συμφέρον. Ένας «ειδικός όρος» που επί της ουσίας δεν επιτρέπει στον Δήμο να κάνει καμία ενέργεια, αν πρώτα δεν αξιολογηθεί η αναμενόμενη εμπειρογνωμοσύνη από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης. «Αλήθεια, το δημόσιο συμφέρον, το οποίο επικαλείται η ΕΥΔ, δεν το λαμβάνει υπόψη του ο Δήμος Ιωαννιτών όταν δημοπρατεί ένα έργο; Μόνο η ΕΥΔ είναι θεματοφύλακας του δημόσιου συμφέροντος;» αναρωτήθηκε ο δήμαρχος.
Ανέφερε ακόμη ότι ο Δήμος έχει το δικαίωμα να αποφασίσει ο ίδιος ποια έργα θα χρηματοδοτήσει μέσα από το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Ήπειρος 2021-2027». «Είναι δικό μας θέμα αν θέλουμε να ‘θυσιάσουμε’ 2 εκατ. ευρώ γιατί οφείλουμε να διασφαλίσουμε την ποιότητα του έργου» είπε. Θύμισε δε ότι έχουν περάσει επτά μήνες από τη σύσκεψη εκείνη του Απριλίου με τον περιφερειάρχη κ. Καχριμάνης και πρόσθεσε με νόημα ότι «πρέπει να υπάρχει αλληλοσεβασμός μεταξύ των θεσμών και των προσώπων που τους υπηρετούν».
Αιχμές άφησε ξανά και κατά του Τεχνικού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων, όπου έχει κατατεθεί εδώ και μήνες ο Ανακεφαλαιωτικός Πίνακας με τις νέες τιμές όπως προκύπτει από την τροποποίηση της μελέτης. Το Τεχνικό Συμβούλιο όμως δεν βάζει το θέμα στην ατζέντα των συνεδριάσεών του.
«Η εκτέλεση αυτή του έργου βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή. Ως Δήμος, έχουμε ενεργήσει στο πλαίσιο της λογικής, της συναίνεσης και της ευθύνης απέναντι στους πολίτες. Ο χρόνος περνάει… Ο καθένας πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του» κατέληξε ο κ. Μπέγκας.
Νωρίτερα, ο αντιδήμαρχος Έργων Κώστας Γκόγκος είχε κάνει μια αναλυτική παρουσίαση του έργου και της αλληλογραφίας που έχει υπάρξει μέσα στα χρόνια. Το θέμα στη συνεδρίαση της λογοδοσίας έθεσε ο επικεφαλής της παράταξης «Ανεξάρτητη Δημοτική Πρωτοπορία», Νίκος Γκόντας.