Η περιφερειακή αρχή, από την επομένη των εκλογών την α’ Κυριακή και τη νέα νίκη της, συνέχισε τη δουλειά της. Στις 13 Οκτωβρίου, η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Ηπείρου συνεδρίασε για να πάρει αποφάσεις για μια σειρά από θέματα.
Μία από αυτές αφορούσε την «άμεση κατασκευή ενός αντιπλημμυρικού έργου στην περιοχή της Εγνατίας οδού», ενός έργου που θα γίνει με προσφυγή στη διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση βάσει του άρθρου 32 του Ν. 4412/16. Πρόκειται για μια διαδικασία που δεν περιλαμβάνει διαγωνισμό και η οποία προβλέπεται σε κατεπείγουσες περιπτώσεις για την αντιμετώπιση ζητημάτων.
Η Ήπειρος, πάντως, φαίνεται ότι έχει πολλά κατεπείγοντα ζητήματα, καθώς η επίκληση του άρθρου 32 είναι μια δημοφιλής επιλογή για την περιφερειακή αρχή του Αλέκου Καχριμάνη.
Το εν λόγω έργο έχει προϋπολογισμό 300.000 ευρώ. Και κρίθηκε κατεπείγον γιατί η περιοχή κατάντη της Εγνατίας οδού και κοντά στην Πεδινή πλημμυρίζει. Κάτι που συμβαίνει εδώ και πάρα πολλά χρόνια… Κάτι που συνέβη έντονα το 2010, όταν ένα τμήμα 1 χλμ. της Εγνατίας οδού πλημμύρισε και η κυκλοφορία διακόπηκε. Και αν το επιχείρημα της περιφερειακής αρχής είναι ότι έρχεται χειμώνας, η απάντηση είναι ότι πέρασαν ήδη 12 χειμώνες.
Σημειωτέον δε ότι η δέσμευση της σχετικής πίστωσης από την Περιφέρεια Ηπείρου έχει γίνει από τον Ιανουάριο του 2023, ενώ το έργο συμμετείχε στο τεχνικό πρόγραμμα έργων της Περιφέρειας από το 2022 τουλάχιστον. Υπήρχε χρόνος δηλαδή για να ακολουθηθεί μια κανονική διαγωνιστική διαδικασία.
Στην εισηγητική έκθεση των υπηρεσιών προς την Οικονομική Επιτροπή για τον τρόπο εκτέλεσης του έργου γίνεται αναφορά στα έντονα πλημμυρικά φαινόμενα της περιοχής.
«Τα όμβρια ύδατα της περιοχής κατά τη διάρκεια του εντατικού υετού δεν έχουν φυσική διαφυγή λόγω των ήδη κατασκευασμένων τεχνικών έργων οδοποιίας και λοιπών ανθρώπινων επεμβάσεων (επιχωματώσεις ιδιωτικών εκτάσεων) με αποτέλεσμα να λιμνάζουν σε τοπογραφικά χαμηλά σημεία σχηματίζοντας λιμνοδεξαμενές ομβρίων σημαντικά μεγάλης επιφάνειας. Ο σχηματισμός των λιμνοδεξαμενών στάσιμων ομβρίων υδάτων επηρεάζει αρνητικά την ανθρώπινη δραστηριότητα καθώς κατακλύζονται σχεδόν 50.000 τετραγωνικά μέτρα καλλιεργήσιμης γης για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα (άνω των τριών μηνών), δυσχεραίνεται η τροφοδοσία, η πρόσβαση και η μεταφορά προϊόντων από μεγάλα ορνιθοτροφεία της περιοχής και τέλος λόγω της στασιμότητας των υδάτων δημιουργείται κίνδυνος για την ανθρώπινη υγεία» σημειώνεται. Γίνεται δηλαδή και επίκληση στη δημόσια υγεία…
Στην εν λόγω περιοχή υπάρχουν βέβαια και καταβόθρες, οι οποίες αποτελούν μέσο φυσικής αποστράγγισης και που η παροχέτευση των οποίων είναι ένα μεγάλο ερώτημα.
Στην εισηγητική έκθεση, δεν γίνεται κάποια αναφορά στις καταβόθρες, αλλά σε λιμνάζοντα νερά. Ούτε είναι σαφές τι είδους αντιπλημμυρικό έργο θα γίνει.
Πριν από έναν μήνα, η παράταξη «Γιάννενα. Πολίτες για την Ανατροπή» με επικεφαλής τον Λάζαρο Νάτση αναφέρθηκε σε επιχωματώσεις που γίνονται στην περιοχή των καταβοθρών και των περιοδικά κατακλυζόμενων εκτάσεων της Πεδινής, όπου δραστηριοποιούνται αρκετές επιχειρήσεις. Επιχωματώσεις που, όπως φαίνεται, προέκυψαν από μια απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων το 2020, που αφορούσε σημειακές τροποποιήσεις του εγκεκριμένου Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) του τέως Δήμου Μπιζανίου.
Διαβάστε εδώ: Για να μη γίνουν τα ίδια και χειρότερα
Το ζήτημα της σωστής λειτουργίας των καταβοθρών στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων είναι κρίσιμο. Δεν υπάρχει επιστημονική μελέτη που να μην υποδεικνύει την ανάγκη της αποκατάστασης των καταβοθρών προκειμένου να γίνεται με φυσικό τρόπο η αποστράγγιση των νερών.
Όσον αφορά τον τρόπο εκτέλεσης της «άμεσης κατασκευής αντιπλημμυρικού έργου στην περιοχή της Εγνατίας οδού» (με προσφυγή σε διαδικασία διαπραγμάτευσης), ο Γιώργος Ζάψας από το «Κοινό των Ηπειρωτών» κάνει γνωστό με ανάρτησή του στο facebook ότι ο ίδιος είπε «όχι» στη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, μη αποδεχόμενος το κατεπείγον.
«Το πρόβλημα χρονίζει από κατασκευής της Εγνατίας οδού και από όταν σφραγίστηκαν οι καταβόθρες απορροής των όμβριων στην περιοχή παρέμβασης. Αναδείχθηκε με τη μεγάλη πλημμύρα του 2010 και έκτοτε δεν υπήρξε καμία διορθωτική παρέμβαση. Από 10ετίας προτείναμε τη συνεργασία με την Εγνατία οδό και την ανύψωση του αυτοκινητόδρομου στην επίμαχη θέση Πεδινής-Μπιζανίου. Επισήμως δεν έχουμε στοιχεία ότι το προτεινόμενο αντιπλημμυρικό έργο θα αποτελέσει τη λύση του προβλήματος, ούτε έγινε δημόσια διαβούλευση με φορείς, όπως το ΤΕΕ Ηπείρου, για να τεκμηριωθεί επιστημονικά η τεχνική παρέμβαση» σημειώνει. Με αυτόν τον τρόπο, εκφράζει όχι μόνο τις επιφυλάξεις του για την επιλεγείσα διαδικασία εκτέλεσης του έργου αλλά και για την αποτελεσματικότητα του έργου.
Παράλληλα, ο κ. Ζάψας υπενθυμίζει ότι στην ίδια περιοχή εκτελείται έργο «προστασίας και διευθέτησης υδάτων στο τμήμα της εθνικής οδού Ιωαννίνων-Άρτας από κόμβο Εγνατίας έως κόμβο Νεοκαισάρειας». Το έργο αυτό το εκτελεί η ΟΔΟΚΑΤ Α.Ε. με ποσό σύμβασης 313.000 ευρώ. Και αυτό το έργο ανατέθηκε με τη διαδικασία του «κατεπείγοντος». Ένα… κατεπείγον έργο που προέκυψε ότι κατά την κατασκευή των δύο κόμβων (στην Εγνατία οδό και στη Νεοκαισάρεια) όταν... διαπιστώθηκε «συγκέντρωση όμβριων υδάτων» αλλά και η ανάγκη για «ενιαία τεχνικά χαρακτηριστικά της οδού»…
* Φωτό αρχείου