Ένας δημόσιος διάλογος ξεκίνησε στην Άρτα, μεταξύ Δήμου και Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ), σχετικά την ένταξη της πόλης στο δίκτυο διανομής, που θα τροφοδοτείται με LNG από τη Ρεβυθούσα.
Ο τόνος της δημόσιας συζήτησης είναι μεν ευγενικός, είναι και αυστηρός εκατέρωθεν.
Ο Δήμος Άρτας θέτει τρία «αυτονόητα» (που είναι κιόλας), σχετικά με τα έργα που θα γίνουν στην πόλη για την εγκατάσταση του δικτύου. Λέει δηλαδή ότι η εταιρία θα πρέπει να ανακατασκευάσει τους δρόμους όπου θα εγκαταστήσει δίκτυο, βάσει και της συζήτησης που έγινε, της οποίας χωρία μεταφέρει ο Δήμος στην ανακοίνωσή του:
Αυτονόητο 1ο:
- Στα χρόνια που μεσολάβησαν από τον σχεδιασμό της ΔΕΔΑ να περάσει φυσικό αέριο στην Ήπειρο, δεν υπήρξε καμία επικοινωνία με τον Δήμο μας. Κανένας προηγούμενος συντονισμός. Στα χρόνια αυτά όμως, ο Δήμος με πολύ κόπο και με πολλά δημοτικά χρήματα, έφτιαξε νέους δρόμους. Τώρα η ΔΕΔΑ ζητά να γεμίσει αυτούς τους δρόμους με μπαλώματα, με κάθετες και οριζόντιες τομές. Σε δρόμους που είναι εξαρχής φτιαγμένοι. Ζητά, δηλαδή, να της επιτραπεί να περάσει απ' όπου η ίδια θέλει, χωρίς την υποχρέωση να «ξαναστρώσει» ολόκληρο τον δρόμο - που τον βρήκε έτοιμο και ασφαλή για τους οδηγούς και τους πεζούς - και να κάνει μπαλώματα. Να σκάψει δηλαδή εκεί που ο Δήμος έχει πρόσφατα κάνει έργα, χωρίς να έχει ενημερωθεί από κανέναν για τις μελλοντικές βλέψεις της ΔΕΔΑ. Αυτονόητο 2ο: - Η χώρα μας κάνει μια μεγάλη προσπάθεια να αποκτήσει πολλαπλούς τρόπους εισαγωγής και διανομής ενέργειας. Και η Δημοτική μας Αρχή είναι υπέρμαχος αυτής της ανάγκης. Γι' αυτό και στη συνάντηση με τα στελέχη της ΔΕΔΑ τους είπαμε ότι σε δρόμους που δεν έχουν πραγματοποιηθεί έργα, δηλαδή στο κέντρο όπου θα γίνει το open mall «εννοείται πως μπορούν να γίνουν όσα έργα χρειάζονται», γιατί στην συνέχεια θα έρθει ο Δήμος να τα αποκαταστήσει, μιας και έχει ενταχθεί και χρηματοδοτηθεί για την ανάπλαση του κέντρου της πόλης. Και για τους δρόμους που ήδη έχουν πρόσφατα περατωθεί ως καινούργιοι ( Βασ. Κωνσταντίνου, Αμβρακίας, Τζαβέλλα, Βασ. Πύρρου) «εννοείται πως μπορούν και θέλουμε να γίνουν όσα έργα χρειάζονται με την προϋπόθεση ότι θα φτιαχτεί το οδόστρωμα εξ αρχής, όπως και το βρήκαν». Αυτονόητο 3ο: - Η Δημοτική Αρχή με δική της πρωτοβουλία θα φέρει το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ελπίζουμε εκεί οι δημοτικές παρατάξεις να προτάξουν το συμφέρον των Αρτινών και όχι την προεκλογική ρητορική του λέμε "όχι σε όλα", γιατί τέτοιες πρακτικές τις έχουμε πληρώσει όλοι πολύ ακριβά. - Ελπίζουμε και η ίδια η ΔΕΔΑ να αντιληφθεί το δίκαιο και αυτονόητο δικαίωμα των Αρτινών, να έχουν ασφαλείς δρόμους με καλής ποιότητας οδόστρωμα που έχουν ήδη πληρώσει και ταλαιπωρηθεί για να γίνουν και να καθίσουν στο τραπέζι του διαλόγου ώστε να βρεθεί μια λύση κοινής αποδοχής. Πρόταση της Δημοτικής Αρχής, όπως και ίδιος ο Δήμαρχος τοποθετήθηκε μέσω της εισηγήσεως του στο τελευταίο συνέδριο της ΚΕΔΕ στο Βόλο, είναι να δημιουργηθεί άμεσα μια ειδική πλατφόρμα, ώστε οι εταιρείες φυσικού αερίου, τηλεπικοινωνιών και υπογειοποίησης δικτύου μέσης τάσης, να δηλώνουν τα αιτήματα τους εκεί, ώστε να υπάρχει με την Τοπική Αυτοδιοίκηση καλύτερος προγραμματισμός των έργων τους. |
Η ΔΕΔΑ απάντησε σήμερα στο ίδιο περίπου ύφος και κάπως πιο έντονα, δηλώνοντας «απογοήτευση» από τη στάση της δημοτικής αρχής. Το ενδιαφέρον είναι ότι στην ανακοίνωσή της η ΔΕΔΑ παραθέτει όλα τα πιθανά οφέλη του φυσικού αερίου (σε μια περίοδο που οι εγκαταστάσεις υποχωρούν, καθότι το καύσιμο είναι πανάκριβο) και δεν απαντάει ευθέως σε όσα ζητήματα θέτει ο Δήμος. Αντίθετα, κατηγορεί τη δημοτική αρχή για «προεκλογικά τρυκ» και «απειλές για παρεμπόδιση του έργου», προειδοποιώντας για νομικές ενέργειες.
Η ΔΕΔΑ, με έργα ύψους 300 εκατ. ευρώ τα οποία χρηματοδοτούνται από ίδια κεφάλαια, εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, αναπτύσσει ενεργειακές υποδομές κομβικής σημασίας σε επτά Περιφέρειες της χώρας. Μεταξύ αυτών είναι και η Περιφέρεια Ηπείρου όπου θα πραγματοποιηθούν έργα κατασκευής δικτύων διανομής φυσικού αερίου στις πόλεις των Ιωαννίνων, της Ηγουμενίτσας, της Πρέβεζας και της Άρτας, συνολικού προϋπολογισμού 32,8 εκατ. ευρώ.
Τα οφέλη από τα μεγάλα αυτά αναπτυξιακά έργα είναι πολλαπλά για την τοπική κοινωνία και οικονομία: Το ενεργειακό κόστος για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις μειώνεται σημαντικά. Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πόλεων βελτιώνεται, ενώ η ανάπτυξη και η απασχόληση ενισχύονται. Κινητοποιούνται μεγάλες επενδύσεις και δημιουργούνται πολλές νέες θέσεις εργασίας. Ενώ, λοιπόν, θα ανέμενε κανείς ότι η δημοτική αρχή Αρταίων, θα είχε προσμονή για ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο όπως είναι η έλευση του φυσικού αερίου, η στάση της εξέπληξε δυσάρεστα. Ως φαίνεται, προτεραιότητά της είναι η «ομορφιά» των δρόμων. Η επένδυση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, η παροχή στους πολίτες μιας φθηνής και φιλικής προς το περιβάλλον ενέργειας, η ελάφρυνση του προϋπολογισμού των οικογενειών και των επιχειρήσεων, η δυνατότητα ανάπτυξης βιομηχανικών μονάδων και δημιουργίας εκατοντάδων νέων θέσεων εργασίας, είναι για εκείνη έννοιες αδιάφορες. Προφανώς, η Αττική, η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος, τα Τρίκαλα, οι Σέρρες, η Λαμία και δεκάδες άλλες πόλεις της χώρας που προτίμησαν το φυσικό αέριο έναντι της καλαισθησίας των δρόμων έχουν δημάρχους με… κακή αισθητική. Επιπλέον, για την αποφυγή δημιουργίας λανθασμένων εντυπώσεων από αβάσιμες αναφορές στο δελτίο Τύπου του δήμου Αρταίων, αποσαφηνίζονται τα ακόλουθα: Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ δεν συναντήθηκε με «υπηρεσιακά στελέχη» του δήμου Αρταίων, αλλά με τον δήμαρχο Άρτας, παρουσία στελεχών των δύο πλευρών. Οι εκπρόσωποι της ΔΕΔΑ επισκέφθηκαν την Άρτα τέσσερις μήνες πριν από την έναρξη του έργου ώστε να υπάρξει έγκαιρη και αναλυτική ενημέρωση όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Μάλιστα, η επίσκεψη στον δήμο Αρταίων έγινε με πρωτοβουλία της ΔΕΔΑ. Ο ίδιος ο δήμαρχος προτίμησε να αποχωρήσει από τη συζήτηση εντός του Δημαρχείου του. Άρα, η εκ των υστέρων πρόσκληση για διάλογο είναι προσχηματική και άνευ ουσιαστικού αντικρίσματος. Η ΔΕΔΑ ενημερώνει εγκαίρως τους αρμόδιους φορείς, μεταξύ των οποίων και οι δήμοι, οι οποίοι δεν έχουν «εγκριτικές» αρμοδιότητες, αλλά οφείλουν με τη στάση τους να συμβάλλουν στη διασφάλιση καλής συνεργασίας για την αποτελεσματικότερη υλοποίηση των έργων προς όφελος των πολιτών. Το ίδιο οφείλει να κάνει και η ΔΕΔΑ και το πραγματοποιεί με μεγάλη επιτυχία σε περισσότερους από 20 δήμους σήμερα. Η ΔΕΔΑ δεν παραθέτει «αιτιάσεις για δημιουργία υποδομών υποδοχής φυσικού αερίου», αλλά αναπτύσσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα επέκτασης δικτύων διανομής φυσικού αερίου που υλοποιείται αυτή την περίοδο στην Ευρώπη, με την κατασκευή 2.000 νέων χιλιομέτρων δικτύου και περισσότερες από 170.000 νέες συνδέσεις καταναλωτών. Ο σχεδιασμός της όδευσης των έργων φυσικού αερίου γίνεται με βάση οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια και σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες και τις δημοτικές αρχές. Τα έργα αυτά αφορούν στην ισότιμη πρόσβαση των πολιτών στο μεγάλο αγαθό της ενέργειας και δεν θα πρέπει να συγχέονται με άλλα έργα που αφορούν στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, π.χ. στον τομέα των τηλεπικοινωνιών. Η ΔΕΔΑ διαβεβαιώνει τους πολίτες της Άρτας ότι το φυσικό αέριο θα έρθει στην πόλη, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη, την πρόοδο και την ευημερία του τόπου. Προεκλογικά τρυκ ή απειλές για παρεμπόδιση του έργου δεν μας ακουμπούν. Ο νομοθέτης έχει, άλλωστε, προβλέψει την αδυναμία παρεμπόδισης του έργου των εταιρειών που οδηγούν στην ανάπτυξη της χώρας. |
Σημειώνεται ότι η συνάντηση ΔΕΔΑ-Δήμου Ιωαννιτών ήταν κατά πολύ πιο… ήπια και συγκαταβατική, όπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις.