Συντακτης: Βαρβάρα Αγγέλη
Δημοσιευση: 23-07-2021, 18:32
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Δεν είναι και λίγοι οι οδικοί άξονες, και δη οι χαρακτηρισμένοι ως διευρωπαϊκοί, που εκκρεμούν στην Ήπειρο. Κανένας από αυτούς δεν βρήκε τον δρόμο του προς το Ταμείο Ανάκαμψης ή προς κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα με τις μελέτες, σε αρκετές περιπτώσεις, να σέρνονται επί χρόνια.

Η κυβέρνηση της ΝΔ δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να βρει κάποια  εναλλακτική λύση και η περιφερειακή αρχή Ηπείρου συνεχίζει να επιρρίπτει τις ευθύνες για τα οδικά αδιέξοδα, και ιδίως για αυτό του άξονα «Ιωάννινα-Κακαβιά» αποκλειστικά και μόνο στον πρώην υπουργό επί ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστο Σπίρτζη, προσπερνώντας τη διαχρονική ευθύνη όλων των κυβερνήσεων από το 2005 και μετά. Για τον κ. Σπίρτζη, ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «δυστυχώς, μέχρι την ημέρα που έφυγε, δεν έλεγε ποτέ την αλήθεια».  

Διαβάστε: Τα «πονεμένα» 70 χλμ.

Επί του παρόντος, μετά το οριστικό «όχι» του Ταμείου Ανάκαμψης για το «Ιωάννινα-Κακαβιά», ο κ.  Καχριμάνης προσδοκά κυρίως στον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF).

Στη σημερινή (πολυθεματική, ως συνήθως) συνέντευξη Τύπου, ο κ. Καχριμάνης κατέθεσε το αίτημά του να γίνει μια σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών για να παρθούν οι τελικές αποφάσεις. Για την περιφερειακή αρχή δεν αρκεί μια συνάντησή της με τον υπουργό Υποδομών Αχιλλέα Καραμανλή και με υπηρεσιακούς παράγοντες για να ξεκαθαριστεί το θέμα.

Η σύσκεψη που προτείνει, είναι στα πρότυπα αυτής που είχε γίνει τον Ιανουάριο του 2020 με τη συμμετοχή και του Προέδρου της Βουλής (και βουλευτή Ιωαννίνων) Κώστα Τασούλα. Όπως είπε ο κ. Καχριμάνης, ο κ. Τασούλας έχει θεσμικό ρόλο.

Πρόσθεσε δε ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στηρίζει τον δρόμο «Ιωάννινα-Κακαβιά», όπως του μετέφερε ο γενικός γραμματέας Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δημήτρης Σκάλκος.

Κατά τη συνέντευξη Τύπου, ο περιφερειάρχης παρέπεμψε και σε ένα απαντητικό έγγραφο της Επιτρόπου Μεταφορών Αντίνα Βαλεάν προς τον ίδιο, σύμφωνα με το οποίο η Επιτροπή δεν είναι αρνητική για το οδικό έργο και παραπέμπει στην ελληνική κυβέρνηση για τη χρηματοδότησή του. Τα όσα αναφέρει η κα Βαλεάν δεν καταγράφονται για πρώτη φορά.

Είχε προηγηθεί τον Μάρτιο και σχετική απάντηση σε ερώτηση της ευρωβουλευτή Ελίζας Βόζεμπεργκ, ενώ απάντηση πήρε και πριν από μια εβδομάδα και η ευρωβουλευτής Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου, με καταγωγή από τα Γιάννενα, την παρέμβαση της οποίας είχε ζητήσει ο κ. Καχριμάνης. Σύμφωνα με αυτή, το οδικό τμήμα Ιωαννίνων-Κακαβιάς ως μέρος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών είναι επιλέξιμο, αλλά η Ελλάδα και οι περιφέρειές της θα πρέπει να εξετάσουν διάφορες πτυχές, ιδίως οικονομικής και περιβαλλοντικής φύσης «προκειμένου να καθορίσουν ποιο έργο μεταφορών θα προταθεί για χρηματοδότηση». Όπως επίσης, «η χρηματοδότηση νέων έργων αυτοκινητοδρόμων θα πρέπει να είναι οικονομικά δικαιολογημένη και σύμφωνη με τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας».

Σε αυτό το σημείο ο κ. Καχριμάνης έθεσε επί τάπητος και την ανάγκη να γίνει μια νέα μελέτη κόστους-οφέλους που να επιβεβαιώνει τον υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο και που να ανοίγει τον δρόμο για τετράιχνο δρόμο (ο τετράιχνος δρόμος επιστρέφει ξαφνικά εκ νέου στον πολιτικό λόγο του περιφερειάρχη)...

Με τα «χαρτιά» αυτά (έγγραφο της Ευρωπαϊκή Επιτροπής και μελέτη κόστους-οφέλους), η περιφερειακή αρχή... εκτιμά επί της ουσίας ότι θα δοθεί μια απάντηση «σε κάποιες φωνές από το υπουργείο Υποδομών που λένε ότι δεν θα δεχτεί η Ε.Ε. να γίνει τετράιχνος ο δρόμος», χωρίς να τις προσδιορίσει αυτές τις «φωνές». Σε αυτό το σημείο, αναρωτήθηκε χαρακτηριστικά, στην προσπάθειά του να αναδείξει μια αντίφαση, πώς δίνεται παράταση για την ολοκλήρωση της μελέτης της οδικής σύνδεσης Ιόνιας οδού με την Πρέβεζα, από τη στιγμή που ο οδικός αυτός άξονας είναι τετράιχνος…

Ο περιφερειάρχης έκανε γνωστό, ακόμα, ότι η Περιφέρεια Ηπείρου (η οποία ανέλαβε από πέρσι το καλοκαίρι την ωρίμανση της μελέτης για το «Ιωάννινα-Κακαβιά») ολοκλήρωσε τη μελέτη και την παρέδωσε στο υπουργείο πριν από δύο μήνες. «Και περιμένουμε…» είπε.

Πρόσθεσε ότι η Περιφέρεια Ηπείρου έχει διαμορφώσει δύο προτάσεις για τον οδικό άξονα: Μία για τρίιχνο δρόμο και μία για τετράιχνο δρόμο μέχρι το Καλπάκι (όπως προβλεπόταν εξαρχής στη μελέτη που είχε κάνει το  υπουργείο Υποδομών και για την οποία υπάρχει περιβαλλοντική αδειοδότηση) και για τρίιχνο δρόμο από Καλπάκι μέχρι Κακαβιά. Πάντα με τη λογική «ότι υπάρχουν ‘ευρωπαϊκές’ φωνές που λένε ότι δεν θα δεχθούν δρόμο με τετράιχνη διατομή», όπως επανέλαβε.

Εν κατακλείδι, η Περιφέρεια Ηπείρου «επενδύει» σε μια ευρεία σύσκεψη παρουσία του κ. Τασούλα και στη βούληση του υπουργείου Υποδομών, το οποίο, σύμφωνα με την Περιφέρεια Ηπείρου, είναι και αρμόδιο να προτείνει το έργο προς χρηματοδότηση στον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη».

Ορίζοντες Ηπείρου: «Λαϊκισμός και δημαγωγία»

Τα όσα είπε (ή δεν είπε) ο κ. Καχριμάνης, στη σημερινή συνέντευξη Τύπου, δέχτηκαν την κριτική της παράταξης «Ορίζοντες Ηπείρου» του Σπύρου Ριζόπουλου. Η παράταξη κατηγορεί τον κ. Καχριμάνη για «λαϊκισμό και δημαγωγία», παραπέμποντας στις προεκλογικές εξαγγελίες για ολοκλήρωση της Ιόνιας οδού αλλά και της σύνδεσης της Ιόνιας με την Πρέβεζα.

«Κύριε Καχριμάνη, οποιαδήποτε άλλη διατύπωση πέραν της αλήθειας, ότι δηλαδή αποτύχατε, είναι απλός λαϊκισμός και δημαγωγία. Ας ελπίσουμε ότι στην Ήπειρο κάποτε θα αντιληφθούμε ότι το μέλλον δεν μπορεί να χτίζεται με ψέματα» τονίζει η παράταξη.

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
espa