Ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης είχε την Τετάρτη συνάντηση με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Από αυτή τη συνάντηση… έφυγε με τη μελέτη της σύνδεσης της Ιόνιας οδού με την Πρέβεζα (κόμβος Καμπής-κόμβος Ζέφυρου) από το υπουργείο Υποδομών. Κάτι που είχε συμφωνηθεί εδώ και μήνες, μετά την «επιστροφή» του έργου «Ιωάννινα-Κακαβιά» από την Περιφέρεια Ηπείρου στο υπουργείο Υποδομών.
Η Περιφέρεια Ηπείρου πήρε τη μελέτη προκειμένου «να την προσαρμόσει στα τωρινά δεδομένα και να την ‘ωριμάσει’ ώστε στη συνέχεια να την εντάξει σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα». Το ίδιο είχε γίνει και με τον άξονα «Ιωάννινα-Κακαβιά» πριν από δύο χρόνια, με την Περιφέρεια Ηπείρου τελικά να αναζητά ματαίως χρηματοδότηση και να μην καταφέρνει να την «ωριμάσει». Το υπουργείο Υποδομών έχει πια την ευθύνη για την κατασκευή μιας βελτιωμένης, επί της ουσίας, εθνικής οδού. Σημειωτέον, όπως έχει γραφεί πολλές φορές, το υπουργείο δεν έχει ανακοινώσει ακόμα την ανάθεση των μελετών, την ώρα που έχει καταγραφεί η πρωθυπουργική δέσμευση για δημοπράτηση του έργου εντός του 2022. Αλλά αυτή είναι μια άλλη, μεγάλη ιστορία…
Παρεμπιπτόντως, η βουλευτής Ιωαννίνων της ΝΔ Μαρία Κεφάλα ανακοίνωσε σήμερα ότι συνάντησε τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη στο γραφείο του (συνοδεία της… αποδεικτικής φωτογραφίας). Η κα Κεφάλα, ως κυβερνητική βουλευτής, διαβεβαιώνει ότι το έργο «Ιωάννινα-Κακαβιά» θα δημοπρατηθεί εντός του 2022 και ότι εντός του φθινοπώρου θα κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Μόνο που μετά τη ΜΠΕ, θα πρέπει να ακολουθήσουν η οριστική μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης.
Μεγάλη είναι και η ιστορία όμως της οδικής σύνδεσης της Πρέβεζας με την Ιόνια οδό. Η σύμβαση της μελέτης, κόστους 4,5 εκατ. ευρώ, είχε υπογραφεί τον Φεβρουάριο του 2009! Ο αρχικός χρόνος ολοκλήρωσης ήταν 18 μήνες, μέχρι τον Αύγουστο του 2010. Από τότε, η μελέτη αυτή βίωσε παρατάσεις επί παρατάσεων, και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί.
Είναι σαφές ότι η ευθύνη για τη μη ολοκλήρωση της μελέτης βαραίνει πρώτα απ’ όλα και κυρίως την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, διαχρονικά. Από την άλλη, και οι πιέσεις της πολιτικής ηγεσίας της Ηπείρου δεν ήταν και πολύ μεγάλες.
Οι… πιέσεις κατέληξαν στο να αναλάβει η Περιφέρεια Ηπείρου τη μελέτη. Συν τοις άλλοις, και ο δρόμος αυτός των 30 χλμ. που είχε σχεδιαστεί να είναι τετράιχνος, «κινείται» στο να γίνει μικρότερος, όπως έγινε και με τον οδικό άξονα «Ιωάννινα-Κακαβιά». Από όσα επίσης είχαν γίνει γνωστά, πιο προχωρημένο, μελετητικά, ήταν το οδικό τμήμα της παράκαμψης της Φιλιππιάδας.
Η Περιφέρεια Ηπείρου, η οποία επιδιώκει να εντάξει το έργο στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2021-2027», θα πρέπει να εξηγήσει με σαφή τρόπο ποιες ακριβώς μελέτες παραλαμβάνει από το υπουργείο όπως και ένα ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή τους και έναν ενδεικτικό προϋπολογισμό.
Ορίζοντες Ηπείρου: «Η ‘επιτυχία’ του κ. Καχριμάνη»
Εκ των πραγμάτων, η «μετακόμιση» της μελέτης από το υπουργείο Υποδομών στην Περιφέρεια Ηπείρου προκαλεί κριτική. Η παράταξη «Ορίζοντες Ηπείρου» με επικεφαλής τον Σπύρο Ριζόπουλο αναφέρει σε ανακοίνωσή της: «Η εξέλιξη αυτή θυμίζει ακριβώς την πλήρη αποτυχία του στο θέμα του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά. Φαίνεται ότι ο κ. Καχριμάνης είναι ανεπίδεκτος μαθήσεως και σε ό,τι έχει να κάνει με τα έργα υποδομών - μεταφορών στην Ήπειρο».
Θυμίζοντας την ιστορία με τον οδικό άξονα «Ιωάννινα-Κακαβιά», προσθέτει: «Ενάμιση χρόνο μετά όλη η Ήπειρος γνωρίζει την ‘επιτυχία’ του κ. Καχριμάνη. Ο δρόμος κουτσουρεύτηκε, η μελέτη γύρισε πίσω στο υπουργείο Υποδομών και η χρηματοδότηση αγνοείται. Στην ίδια μοίρα φαίνεται όμως ότι πέφτει και το έργο της παράκαμψης της Φιλιππιάδας. Με λίγα λόγια, Ιωάννινα-Κακαβιά και Καμπή Ιόνιας οδού μέχρι κόμβο Ζέφυρο της Πρέβεζας οδεύουν σε παράλληλους δρόμους με τα ίδια αρνητικά αποτελέσματα. Με ακόμα λιγότερα, ο κ. Καχριμάνης ζει και κινείται στο δικό του παράλληλο σύμπαν. Μήπως τελικά η συνάντηση με τον πρωθυπουργό έγινε στο ίδιο παράλληλο σύμπαν;».