πλαισιο πισω tc1
ΗΠΕΙΡΟΣ

Η «μάχη» των σύγχρονων γεφυροποιών

Εικόνα του άρθρου Η «μάχη» των σύγχρονων γεφυροποιών
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 04/05/2024, 09:37
ΗΠΕΙΡΟΣ

Ήταν τον Φεβρουάριο του 2019 όταν στο Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα, υπογράφηκε μια προγραμματική σύμβαση ανάμεσα σε τρία υπουργεία, τις Περιφέρειες Ηπείρου και Θεσσαλίας, τους Δήμους Γ. Καραϊσκάκη Άρτας και Αργιθέας Καρδίτσας, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας για την ανακατασκευή της γέφυρας Κοράκου στον Αχελώο ποταμό, στα «σύνορα» Ηπείρου-Θεσσαλίας.

Με τη σύμβαση αυτή το υπουργείο Υποδομών αναλάμβανε καταρχάς να ωριμάσει και να δημοπρατήσει το έργο με προϋπολογισμό 13,6 εκατ. ευρώ. Σημειωτέον ότι η γέφυρα Κοράκου δεν υπάρχει εδώ και 75 χρόνια. Το 1949 η γέφυρα, η οποία ήταν το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι στα Βαλκάνια, ανατινάχτηκε κατά τον εμφύλιο πόλεμο.

Η υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης είχε γίνει στο Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου λόγω της κινητοποίησης σημαντικών προσωπικοτήτων του ευρωπαϊκού οργάνου, με παραίνεση του στελέχους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Πρωτοβουλίας για την Προστασία και Ανάδειξη της Κοιλάδας Αχελώου Αντώνη Κοσσυβάκη με καταγωγή από τη Μεγαλόχαρη Άρτας. Παράλληλα, υπήρχε και το επίμονο αίτημα περί αναστήλωσης της γέφυρας από μια Διανομαρχιακή Επιτροπή Καρδίτσας-Άρτας.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τότε είχε αποφασίσει να προχωρήσει στην αναστήλωση του γεφυριού σε μια προσπάθειά του να προσδώσει διάφορους συμβολισμούς. Ήταν η περίοδος που είχε υπογραφεί η συμφωνία των Πρεσπών και που βρισκόταν σε εξέλιξη η αποκατάσταση της Γέφυρας Πλάκας, στα Τζουμέρκα. Οι συμβολισμοί περί «γεφυρών» ήταν παρόντες.

Ο ΣΥΡΙΖΑ έπαψε να είναι κυβέρνηση, και η προγραμματική αυτή σύμβαση με τον υψηλό προϋπολογισμό, ξεχάστηκε –η βουλευτής Άρτας Όλγα Γεροβασίλη, από τη θέση της αντιπολίτευσης, προσπάθησε να πάρει κάποιες απαντήσεις στη Βουλή. Το 2020 υπήρξε μια προφορική δέσμευση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Οι τοπικοί φορείς –η Πρωτοβουλία και η Διανομαρχιακή Επιτροπή- επέστρεψαν το 2022 στον τόπο του γεφυριού, όπου σε μια εκδήλωση έγιναν και τα αποκαλυπτήρια μιας μικρογραφίας της γέφυρας Κοράκου από τον πρωτομάστορα Θανάση Πόραβο. Σε αυτή την εκδήλωση έγινε γνωστό ότι η Περιφέρεια Ηπείρου μαζί με το υπουργείο Πολιτισμού θα αναζητήσουν τρόπους και χρήματα για την αναστήλωση.

Από την προγραμματική σύμβαση του 2019 με τη συμμετοχή υπουργείων και πολλών φορέων και με πρωτεργάτη τον τότε υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, η υπόθεση «αναστήλωση γέφυρας Κοράκου» οδεύει ήδη, εν έτει 2024, σε μια προγραμματική σύμβαση στην οποία θα συμμετέχουν η Περιφέρεια Ηπείρου και το υπουργείο Πολιτισμού.

Διαβάστε: Από τον «κόρακα» άγιο Βησσαρίωνα στο νέο γεφύρι στον Αχελώο


Είναι σαφές πια ότι ο πρωτεργάτης του όλου εγχειρήματος θέλει να είναι ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης. Ενός εγχειρήματος το οποίο θα είναι σε μικρότερη κλίμακα.

Στην πρόσφατη συνεδρίασή της, η Περιφερειακή Επιτροπή ενέκρινε τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Περιφέρειας Ηπείρου και υπουργείου Πολιτισμού για την εκπόνηση μελέτης, προϋπολογισμού 200.000 ευρώ. Το αντικείμενο της σύμβασης θα αφορά όχι την αναστήλωση της παλιάς γέφυρας αλλά την κατασκευή μιας νέας γέφυρας, με τη μορφή παλαιάς, σε κοντινή απόσταση. Για λόγους οικονομικούς και τεχνικούς, όπως ειπώθηκε.

Δύο μέρες μετά την απόφαση της Περιφερειακής Επιτροπής, ο κ. Καχριμάνης έκανε γνωστό ότι αίτημα από τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας Δημήτρη Κουρέτα περί συμμετοχής στην προγραμματική σύμβαση. Οπότε αναμένεται τροποποίηση της προγραμματικής σύμβασης. Βέβαια, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ο περιφερειάρχης Ηπείρου δεν είχε συνομιλήσει όλο αυτόν τον καιρό με τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας (ο κ. Κουρέτας διαδέχτηκε τον πολιτικό φίλο του κ. Καχριμάνη, Κώστα Αγοραστό).

Με την πρωτοβουλία του κ. Καχριμάνη, ο οποίος, όπως έχει δηλώσει στο παρελθόν, θέλει «να κλείσει τις πληγές του εμφυλίου», συμφώνησαν οι παρατάξεις «Κοινό των Ηπειρωτών» και «Ήπειρος Όλον». Η πρώτη παράταξη, ωστόσο, επιμένει στον αρχικό σχεδιασμό παραπέμποντας στη Γέφυρα Πλάκας και στο «επίτευγμα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ».

«Θα επιθυμούσαμε να υπάρξει αναστήλωση της γέφυρας Κοράκου στην αρχική της θέση, όπως έγινε με τη Γέφυρα Πλάκας που κατέρρευσε από πλημμύρες στις 02.02.2015, αλλά με την προσωπική προσήλωση του Αλέξη Τσίπρα και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που τάχιστα προέβη σε κάθε αναγκαία ενέργεια και εξασφάλισε τη χρηματοδότηση του έργου, με την αφοσίωση και το μεράκι όλων όσων εργάστηκαν για την αποκατάστασή του (επιστημόνων, τεχνικών και τεχνιτών) εν τέλει αναστηλώθηκε» σημειώνεται σε ανακοίνωσή της…


*Φωτογραφία: Το 2019 κατά την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης στο Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα


ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
δεη πισω Μαννι πισω dodoni back