Συντακτης: Βαρβάρα Αγγέλη
Δημοσιευση: 12-02-2019, 16:26
ΗΠΕΙΡΟΣ

Μετά τη Γέφυρα Πλάκας, μια άλλη γέφυρα παίρνει τον δρόμο της αποκατάστασης. Μια γέφυρα που δεν υπάρχει εδώ και 70 χρόνια. Ήταν τον Μάρτιο του 1949, κατά τον εμφύλιο πόλεμο, όταν η γέφυρα Κοράκου στον ποταμό Αχελώο, στα «σύνορα» των νομών Άρτας και Καρδίτσας, ανατινάχτηκε. Ωστόσο, το αίτημα των τοπικών φορέων για ανακατασκευή της γέφυρας υπήρχε από χρόνια, και έγινε πιο επίμονο με τις εξελίξεις γύρω από την αποκατάσταση της Γέφυρας Πλάκας. Μάλιστα το συνεργατικό μοντέλο φορέων που υιοθετήθηκε για το έργο της αποκατάστασης της Γέφυρας Πλάκας, είναι αυτό που θα ακολουθηθεί και στην περίπτωση της Γέφυρας Κοράκου.

Πριν από λίγες ημέρες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης αποφάσισε την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης πολιτισμικής ανάπτυξης για την υλοποίηση του έργου με τον επίσημο τίτλο «Αποκατάσταση της Γέφυρας Κοράκου στον ποταμό Αχελώο, αποκατάσταση παρακείμενου κτηρίου τελωνείου και διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου», συνολικού προϋπολογισμού έως 13.600.000 ευρώ (με ΦΠΑ).

Στην προγραμματική σύμβαση με επικεφαλής το υπουργείο Υποδομών θα συμμετέχουν πολλοί φορείς, μεταξύ αυτών και η Περιφέρεια Ηπείρου. Η επιτροπή περιβάλλοντος, χωρικού σχεδιασμού και ανάπτυξης της Περιφέρειας αποφάσισε κατά τη σημερινή της συνεδρίαση, τη συμμετοχή της στην προγραμματική σύμβαση. Σύμφωνα με τη σύμβαση αυτή, η χρηματοδότηση για το έργο θα γίνει αρχικά από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Παράλληλα, θα κινηθούν οι διαδικασίες για τη συγχρηματοδότηση του έργου από την Ε.Ε.

Το τόξο της γέφυρας Κοράκου είχε άνοιγμα περίπου 46m και ύψος (στο κέντρο) περίπου 24m. Ήταν η μεγαλύτερη μονότοξη, λιθόκτιστη γέφυρα στα Βαλκάνια. Το συνολικό μήκος της ήταν περίπου 62 m και το πλάτος της στην κορυφή περίπου 2 μέτρα. Εδραζόταν σε δύο λιθόκτιστα τοξωτά βάθρα, εκατέρωθεν του ποταμού. Κατασκευάστηκε την περίοδο 1515 έως 1540 από τοπικούς τεχνίτες, με πελεκητά, πλακοειδή τεμάχια ασβεστόλιθου και ακανόνιστους λίθους για την εσωτερική πλήρωση, κονίαμα με άσβεστο και τοπικά αδρανή. Κατά τη διάρκεια του εμφύλιου πολέμου η γέφυρα Κοράκου ανατινάχθηκε και το μεγαλύτερο μέρος της κατέρρευσε. Τα απομείναντα τμήματα των βάθρων παρασύρθηκαν το 2015 από μεγάλη πλημμύρα του ποταμού Αχελώου.

ΚΑΙ ΕΠΙΣΗΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Για την ανακατασκευή της γέφυρας Κοράκου, έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον και προσωπικότητες και στελέχη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημαντικό ρόλο στην ανάδειξη της ιστορικότητας της γέφυρας και της ανάγκης ανακατασκευής της, έχει διαδραματίσει το στέλεχος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Αντώνης Κοσσυβάκης, ο οποίος κατάγεται από τη Μεγαλόχαρη Άρτας.

Η προγραμματική σύμβαση για τη γέφυρα, θα παρουσιαστεί και επίσημα σε εκδήλωση που θα γίνει στις 15 Φεβρουαρίου, στις 10 το πρωί, στο Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα. Την εκδήλωση με τίτλο «Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Κληρονομιά-Γέφυρα Κοράκου στην Κοιλάδα Αχελώου» τη διοργανώνει η Ομάδα της Προοδευτικής Συμμαχίας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η οποία θα εκπροσωπηθεί από τον ευρωβουλευτή του Ποταμιού Γιώργο Γραμματικάκη.

Σε αυτήν, οι υπουργοί Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά θα παρουσιάσουν την προγραμματική σύμβαση. Παρεμβάσεις θα κάνουν η υπουργός Προστασίας του Πολίτη και βουλευτής Άρτας Όλγα Γεροβασίλη, ο πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Ιωάννης Γκόλιας, οι περιφερειάρχες Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης, Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός καθώς και εκπρόσωποι φορέων της περιοχής της Κοιλάδας του Αχελώου.


* Η Γέφυρα Κοράκου με τον φακό του Σπ. Μελετζή

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
kaissa 2