Το αίτημα των Τζουμέρκων για έναν ασφαλή δρόμο που θα τα συνδέει με τα Ιωάννινα είναι διαχρονικό.
Τα προηγούμενα χρόνια έγινε η βελτίωση τμήματος της 2ης επαρχιακής οδού από το Ελληνικό μέχρι το Καλέντζι (με τη χάραξη του δρόμου να μην αλλάζει) με ευρωπαϊκά κονδύλια. Επί της προς λήξη προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ, το Καλέντζι –τα Πηγάδια, συγκεκριμένα- γίνεται ο τόπος συνάντησης και ενός άλλου δρόμου, που βρίσκεται υπό κατασκευή και ο οποίος «έρχεται» από τον κόμβο Τερόβου της Ιόνιας οδού. Δέκα νέα χιλιόμετρα, με συνολικό πλάτος οδοστρώματος 7,5 μ. και με μια λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Το κόστος δε του έργου αυτού, που υλοποιείται από την «Εργοδυναμική Πατρών» εδώ και τρία χρόνια, ανέρχεται σε 12 εκατ. ευρώ (ο προϋπολογισμός ήταν 25 εκατ. ευρώ).
Με τις παρεμβάσεις αυτές τα Τζουμέρκα παραμένουν… μακριά. Και το κυριότερο; Ο δρόμος που οδηγεί σε αυτά, παραμένει, σε πολλά σημεία του, επικίνδυνος. Η πτώση βράχων οι οποίοι δεν συγκρατήθηκαν καν από το ατσάλινο δίχτυ προστασίας που είχε τοποθετήσει η Περιφέρεια Ηπείρου, πριν από δύο χρόνια, αποτέλεσε μια υπενθύμιση της επικινδυνότητας του δρόμου.
Το περιστατικό αυτό στην περιοχή του Μονολιθίου αλλά και η πίεση των Τζουμερκιωτών και της αντιπολίτευσης κινητοποίησαν την Περιφέρεια Ηπείρου για να προχωρήσει τις διαδικασίες των μελετών και της αναζήτησης χρηματοδότησης. Η οποία Περιφέρεια Ηπείρου, βέβαια, γνωρίζει πολύ καλά το πρόβλημα που υπάρχει ιδίως στο οδικό τμήμα Καλέντζι-Μονολίθι-Πλάκα εδώ και παρά πολλά χρόνια…
Στη χτεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου, ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του επικεφαλής της παράταξης «Ήπειρος Όλον» Δημήτρη Δημητρίου, ανέφερε ότι η μελέτη για το οδικό τμήμα Καλέντζι-Πλάκα ολοκληρώνεται και ότι αυτή θα παρουσιαστεί σε έναν μήνα. Σημειωτέον ότι η Περιφέρεια Ηπείρου δεν αντιμετωπίζει τον δρόμο από το Καλέντζι μέχρι τα Πράμαντα ως ένα ενιαίο έργο, αλλά ως «τμήματα».
Επί του τμήματος Καλέντζι-Πλάκα, υπάρχει το ζήτημα της χρηματοδότησης. Κονδύλια υπάρχουν, αλλά όχι αρκετά, όπως προκύπτει από τα όσα ειπώθηκαν στη συνεδρίαση.
Ο κ. Καχριμάνης έκανε λόγο για έναν προϋπολογισμό 15 εκατ. ευρώ. «Υπάρχει ένα ‘ταβάνι’ 15 εκατ. ευρώ. Έχουμε εξασφαλίσει 6,2 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών» ανέφερε.
Τα 6,2 εκατ. ευρώ είχαν προκύψει ξαφνικά τον Δεκέμβριο του 2020 κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου, όπου γινόταν συζήτηση για τον επίμαχο δρόμο. Κάπου ενδιάμεσα ήρθε η τηλεφωνική ενημέρωση από τον βουλευτή Ιωαννίνων και πρόεδρο της Βουλής Κώστα Τασούλα για τη διάθεση 6,2 εκατ. ευρώ από τον υπουργό Υποδομών…
Ο κ. Καχριμάνης είχε πει τότε ότι είχε ζητήσει 8 εκατ. ευρώ από το υπουργείο. Όπως αποδεικνύεται πια, ακόμα και τα 8 εκατ. ευρώ δεν θα ήταν αρκετά. Το αίτημα προφανώς είχε κατατεθεί χωρίς να υπάρχουν όλα τα δεδομένα.
Η Περιφέρεια Ηπείρου χρειάζεται πια 15 εκατ. ευρώ – και εξασφαλισμένα έχει 6,2 εκατ. ευρώ, δεν έχει δηλαδή ούτε τα μισά από τα απαιτούμενα. Όπως είπε ο περιφερειάρχης, στη μελέτη «έχει βρεθεί τέτοια λύση που δεν χρειάζεται σήραγγα», χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες. Εν αναμονή λοιπόν της παρουσίασης της μελέτης σε έναν μήνα, σύμφωνα με τα όσα είπε.
Από Πλάκα έως Πράμαντα
Το οδικό τμήμα που θα περιμένει πολύ και αδιευκρίνιστο χρονικό διάστημα για να «δει» μια μελέτη, είναι το τμήμα από Πλάκα έως Πράμαντα. Από τη χτεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, διαφάνηκε ότι η Περιφέρεια Ηπείρου κάθε άλλο παρά ψηλά έχει στις προτεραιότητές της μια μελέτη για το συγκεκριμένο οδικό τμήμα. Στο παρελθόν, εξάλλου, η αίσθηση που υπήρχε, είναι ότι προκρίνεται η λύση κάποιων παρεμβάσεων με εξομάλυνση στροφών και κατασκευή τεχνικών έργων για την αποφυγή καθιζήσεων.
Για το οδικό τμήμα «Πλάκα-Πράμαντα», ο υφυπουργός Ανάπτυξης είχε υπογράψει την ένταξη του έργου με προϋπολογισμό 8 εκατ. ευρώ στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων τον Σεπτέμβριο του 2019. Είχαν προηγηθεί πολύμηνες συζητήσεις με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Η κατασκευή της νέας, οδικής γέφυρας στον ποταμό Άραχθο (φωτό αρχείου, από τις εργασίες στις αρχές του φθινοπώρου)
Από τα 8 αυτά εκατ. ευρώ, τα 3,9 εκατ. αποτέλεσαν τον προϋπολογισμό για την κατασκευή νέας γέφυρας στον Άραχθο ποταμό, λίγα μέτρα πιο κάτω από τη σημερινή μπέλλεϋ. Ο διαγωνισμός έγινε το καλοκαίρι του 2020, με την εταιρία ΤΕΔΡΑ να αναλαμβάνει το έργο το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη. Το κόστος της σύμβασης ανέρχεται σε 2,7 εκατ. ευρώ.
Σε συνέντευξη Τύπου, ο κ. Καχριμάνης είχε πει ότι η νέα γέφυρα θα εντασσόταν στη συνέχεια στο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ), «όπου έχουμε κωδικό για την οδική ασφάλεια». Μέχρι σήμερα, δεν έχει ανακοινωθεί κάτι τέτοιο.
Και απομένει το ερώτημα πώς και πότε θα διατεθεί το υπόλοιπο ποσό των 8 εκατ. ευρώ, το ποσό των 5,3 εκατ. ευρώ. «Μόλις τελειώσουμε τη μελέτη ‘Πηγάδια-Πλάκα’, θα ξεκινήσουμε την άλλη» αρκέστηκε να πει χτες ο περιφερειάρχης, χωρίς να αποσαφηνίσει γιατί δεν προχώρησε όλο αυτόν τον καιρό η μελέτη για το οδικό τμήμα «Πλάκα-Πράμαντα» ή ακόμα καλύτερα γιατί δεν επιλέχθηκε η λύση ενός ενιαίου έργου.
* Φωτό αρχείου: ο υπό κατασκευή δρόμος που συνδέει τον κόμβο Τερόβου στην Ιόνια οδό με τα Πηγάδια Καλεντζίου