Είναι ίσως από τα χειρότερα σημεία που υπάρχουν στο οδικό δίκτυο της Ηπείρου: στον δρόμο προς τα Τζουμέρκα, ανάμεσα από Καλέντζι και Μονολίθι. Από τη μια μεριά το… χάος προς Άραχθο και από την άλλη το βουνό να στέκεται απειλητικό και να «θυμίζει» κάθε φορά τις κατολισθήσεις που έχουν γίνει κατά διαστήματα. Σαν αυτή που έγινε την περασμένη εβδομάδα, παρά το ατσάλινο δίχτυ προστασίας που είχε τοποθετήσει η Περιφέρεια Ηπείρου για τη συγκράτηση των βράχων. Ένας μεγάλος βράχος ξεκόλλησε και το ατσάλινο δίχτυ έσπασε.
Και εύλογα το διαχρονικό ερώτημα επανέρχεται στο προσκήνιο: Πότε θα γίνει ένας ασφαλής δρόμος για τα Τζουμέρκα; Εδώ και δύο χρόνια βρίσκεται υπό κατασκευή μια «οδός σύνδεσης του ανισόπεδου κόμβου Τερόβου της Ιόνιας οδού με τη 2η επαρχιακή οδό Ιωαννίνων-Γέφυρας Πλάκας» με χρηματοδότηση 12 περίπου εκατ. ευρώ από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020».
«Με το συγκεκριμένο έργο αναμένεται να δοθεί αναπτυξιακή ώθηση στην περιοχή των Τζουμέρκων καθώς θα καταστεί δυνατή η ταχεία και ασφαλής πρόσβαση στους οικισμούς της περιοχής» έχει δηλώσει στο παρελθόν η περιφερειακή αρχή Ηπείρου. Μόνο που η νέα αυτή οδική σύνδεση των 10 χλμ. φτάνει μόνο μέχρι τα Πηγάδια, πάνω από το Καλέντζι. Το πολύ δύσκολο οδικά κομμάτι «Καλέντζι-Πλάκα» είναι εκτός.
Για το κομμάτι αυτό όπως και για τον υπόλοιπο δρόμο μέχρι τα Πράμαντα η Περιφέρεια Ηπείρου προωθεί τη λύση της βελτίωσης των οδικών χαρακτηριστικών. Παράλληλα, την ίδια ώρα προχωρά στην κατασκευή νέας οδικής γέφυρας, με προϋπολογισμό 3,9 εκατ. ευρώ, επί του ποταμού Αράχθου προς αντικατάσταση της γέφυρας μπέλλεϋ.
Με αφορμή την πρόσφατη κατάπτωση βράχων, λοιπόν, στο οδικό τμήμα πριν το Μονολίθι, η παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών» με επικεφαλής τον Γιώργο Ζάψα ζητά από τους εμπλεκόμενους φορείς –την Πολιτική Προστασία και τους αυτοδιοικητικούς και κρατικούς φορείς- να εγγυηθούν την ασφαλή χρήση του συγκεκριμένου τμήματος, θυμίζοντας παράλληλα και τη νομική ευθύνη που έχουν. Σε διαφορετική περίπτωση, ζητά να κλείσει ο δρόμος.
«Ό,τι άλλο επιλεγεί, θα είναι επικίνδυνο λάθος και στρουθοκαμηλισμός» τονίζει. Για το «Κοινό των Ηπειρωτών», πρέπει να σταματήσουν τα «μπαλώματα» και οι «άχρηστες βελτιώσεις» του δρόμου, όπως και η σπατάλη του δημόσιου χρήματος. Όπως αναφέρει, το οδικό τμήμα Καλέντζι-Μονολίθι/Γέφυρα Πλάκας πρέπει να επανασχεδιαστεί και να κατασκευαστεί από την αρχή.
Η παράταξη του κ. Ζάψα θυμίζει ότι είχε αντιπροτείνει στο παρελθόν, όταν επιλέχτηκε η σύνδεση των Τζουμέρκων (μέχρι το Καλέντζι) με την Ιόνια οδό, να προηγηθεί το επίμαχο επικίνδυνο τμήμα, με το σκεπτικό ότι στο Καλέντζι φτάνει κανείς με σχετική ασφάλεια και από τον νέο, βελτιωμένο δρόμο που έγινε πριν από λίγα χρόνια με 11 εκατ. ευρώ. «Δεν εισακουστήκαμε γιατί την περιφερειακή αρχή την ενδιέφερε περισσότερο η απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ, τομέας στον οποίο υστερούσε, και επέλεξε το εύκολο έργο» επισημαίνει.
Το «Κοινό των Ηπειρωτών» ξεκαθαρίζει ότι πρέπει να βρεθεί μια σύγχρονη οδική λύση για τα Τζουμέρκα, είτε είναι μια χαμηλή (νέα) χάραξη από Καλέντζι μέχρι Μονολίθι/Γέφυρα Πλάκας είτε η σύνδεση με τούνελ (1 χλμ.) ή ό,τι πιθανόν να προκύψει. Ζητά να ξεκινήσουν άμεσα οι αναγνωριστικές μελέτες για το έργο, το οποίο πρέπει να χρηματοδοτηθεί κατά προτεραιότητα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
«Το (νέο) ΕΣΠΑ αργεί. Δεν ετοιμαστήκαμε και το έργο αυτό δεν μπορεί να περιμένει. Η μελέτη σύνδεσης των Τζουμέρκων με την Εγνατία οδό, από Μπαλντούμα-Παλαιοχώρι, δεν προχώρησε και η μόνη εναλλακτική προσωρινή όδευση, μέσω Ιόνιας οδού, από Ανισόπεδο Κόμβο Αμμοτόπου αυξάνει μεν την απόσταση και το κόστος μετακίνησης αλλά παρέχει σχετική ασφάλεια» καταλήγει.