dodoni back
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων: Το ρεπερτόριο της σεζόν 2024-2025

Εικόνα του άρθρου ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων: Το ρεπερτόριο της σεζόν 2024-2025
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 30/10/2024, 14:19
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Για πρώτη φορά, το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων ανακοίνωσε το ρεπερτόριο όλης της θεατρικής σεζόν. Η ανακοίνωση του ρεπερτορίου έγινε χτες το βράδυ στο καφέ μπαρ Montage από τον πρόεδρο του Δημοτικού Θεάτρου Γιώργο Καψάλη και τον καλλιτεχνικό διευθυντή Τάσο Αγγελόπουλο, παρουσία μελών του διοικητικού συμβουλίου αλλά και εκπροσώπων θεατρικών ομάδων της πόλης.

Βασικός άξονας του σχεδίου του ρεπερτορίου 2024-2025 είναι η λέξη «νόστος».

«Μία λέξη με ξεχωριστή σημασιολογική και κοινωνική βαρύτητα, καθώς σημαίνει τον γυρισμό και την επιστροφή στην πατρίδα, ενώ βρίσκεται σε άμεση συνάφεια με την ίδια την ιστορία του ελληνισμού. Αυτός ο διακαής πόνος και η διαρκής και αγιάτρευτη προσμονή για επιστροφή στην πατρίδα θα δηλωθούν, πρωτίστως, με τη σύνθετη λέξη νοσταλγία, ενώ το ‘νόστιμον ἦμαρ’ αποτελεί το απάνεμο λιμάνι της επιστροφής και της γαλήνης» ανέφερε ο κ. Καψάλης.

Το διοικητικό συμβούλιο του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων έχει εγκρίνει ήδη τα δύο από τα έργα που περιλαμβάνονται στο ρεπερτόριο που κατέθεσε ο κ. Αγγελόπουλος. Σε μήνυμά του, ο καλλιτεχνικός διευθυντής κάνει λόγο για ένα ρεπερτόριο που αναπτύσσει δράσεις βασισμένες στα σύγχρονα ψηφιακά μέσα, που δίνει έμφαση στις συνέργειες με τοπικές δημιουργικές δυνάμεις, στις γυναίκες σκηνοθέτιδες, στην αξιοποίηση της τεχνογνωσίας. «Ένα καινοτόμο –θέλουμε να ελπίζουμε– και νεανικό ρεπερτόριο για όλη την πόλη των Ιωαννίνων, αλλά και την καθεμιά και καθένα πολίτη της ξεχωριστά. Ένα ρεπερτόριο νοσταλγίας και, ταυτόχρονα, μια υποθήκη για το μέλλον.

Ένα ρεπερτόριο που φιλοδοξούμε να βάλει στον χάρτη το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων ως ένα υπερτοπικό σύγχρονο ‘εργαστήριο λαθών’· γιατί τίποτα δεν μπορεί να πάει μπροστά αν δεν δώσουμε χώρο στις νέες και τους νέους να κάνουν τα δικά τους λάθη» αναφέρει.

Το πρώτο έργο της φετινής σεζόν είναι το «Το αγόρι με τη βαλίτσα» που κάνει πρεμιέρα στις 10 Νοεμβρίου από την Παιδική και Εφηβική Σκηνή.

Διαβάστε: «Το Αγόρι με τη βαλίτσα» από το ΔΗΠΕΘΙ: Μια παράσταση που θέλει να πει πολλά

Το υπόλοιπο πρόγραμμα έχει ως εξής:

1. Παιδική Σκηνή

«Η επανάσταση των παιχνιδιών» της Μίνας Παππά

Έναρξη παραστάσεων: 18 Νοεμβρίου

Το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων συνεργάζεται με τον τοπικό κουκλοθεατρικό θίασο Antrala. Η παράσταση θα ταξιδεύει από σχολείο σε σχολείο και θα παίζεται εντός της σχολικής τάξης ή του κάθε φορά διαμορφωμένου χώρου.

Σκηνοθεσία: Σωκράτης Παππάς, Σχεδιασμός σκηνικών: Χρήστος Κόλλιας, Κατασκευή κουκλών: Σωκράτης Παππάς, Κατερίνα Πάνου, Πρωτότυπη μουσική: Άκης Σιούτης, Ενδυματολόγος: Μάρθα Αντωνίου, Παίζουν/Εμψυχωτές των κουκλών: Σωκράτης Παππάς, Κατερίνα Πάνου

Η παράσταση συνοδεύεται από εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιείται από τους/τις εμψυχωτές/τριες αμέσως μετά τη λήξη της.


2. Κεντρική Σκηνή

«Beyond Caring» του Alexander Zeldin

Πρεμιέρα: 1 Φεβρουαρίου 2025

Ένα έργο, γραμμένο το 2014 από το «τρομερό» παιδί της αγγλικής δραματουργίας Alexander Zedlin, βασίζεται σε συνεντεύξεις με πραγματικούς καθαριστές/καθαρίστριες και devise τεχνικές με τον θίασο. Ένα διαφορετικό είδος θεάτρου-ντοκουμέντο, που ανέβηκε με τεράστια επιτυχία το 2023 στο πιο γνωστό θέατρο ρεπερτορίου της Ευρώπης, την Schaübuhne, στο Βερολίνο.

Το «Beyond Caring» παρακολουθεί μια ομάδα καθαριστών και καθαριστριών σε ένα εργοστάσιο κρέατος, στη νυχτερινή βάρδια, όταν κλείνουν οι μηχανές και οι εργάτες φεύγουν. Καθώς καθαρίζουν, οι ζωές και οι αγωνίες των «αόρατων» αυτών ανθρώπων ξεδιπλώνονται μπροστά μας, τα θέλω τους συγκρούονται, η θέση τους στον κόσμο γίνεται όλο και πιο επισφαλής.

Το έργο του Alexander Zeldin παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Μετάφραση: Τάσος Αγγελόπουλος, Σκηνοθεσία: Αρίστη Τσέλου,Δραματουργία: Έρι Κύργια, Σκηνογραφία: Ανθία Λοΐζου, Μουσική: Κάκια Γκουδίνα, Παίζουν οι ηθοποιοί: Δημήτρης Λουϊζίδης, Ντόνα Πετροπούλου (θα ακολουθήσει συμπληρωματική διανομή).


3.Ψηφιακή-Πολυμεσική Νεανική Σκηνή

«Όσα έμαθα από το φίδι» του Ivan Vyrypaev

Άνοιξη του 2025

Σε συνεργασία με την καλλιτεχνική κολλεκτίβα Medea Electronique

Το «Όσα έμαθα από το φίδι» είναι το μοναδικό έργο για «παιδιά από 11 έως 64 ετών» γραμμένο από τον Ivan Vyrypaev. Επί σκηνής, ένας/μία περφόρμερ διαβάζει το γράμμα που γράφει ένας ναυαγός πατέρας στο παιδί του λίγο πριν πεθάνει. Με αυτό το υλικό, η καλλιτεχνική κολλεκτίβα Medea Electronique στήνει μια πολυμεσική performance διερευνώντας ερωτήματα όπως: τι είναι η ζωή, τι είναι η παιδική ηλικία, ποιος είμαι και ποιος θέλω να είμαι.

Ο Ρώσος Ιβάν Βιριπάγιεφ (Ivan Vyrypayev) είναι ένας από τους πλέον γνωστούς παγκοσμίως και καινοτόμους θεατρικούς συγγραφείς, σκηνοθέτες και παραγωγούς. Έχοντας καταγγείλει το καθεστώς Πούτιν στη Ρωσία, ζει πλέον και εργάζεται στην Πολωνία.

H Medea Electronique είναι μια ομάδα καλλιτεχνών, που ιδρύθηκε το 2006 και εστιάζει στη συνεργατική δημιουργία τέχνης νέων μέσων από διάφορα καλλιτεχνικά πεδία.

Το έργο του Ιβάν Βιριπάγιεφ παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και πρώτη φορά σε οποιαδήποτε γλώσσα εκτός από τη ρωσική.

Η παράσταση προτείνεται και για νέους και νέες 14+. Μετάφραση: Κατερίνα Κανδυλίδου


4. Θέατρο-Τοπίο

Παραστατικές δράσεις

Στο πλαίσιο ανάδειξης του τοπίου που περιβάλλει την πόλη των Ιωαννίνων (αλλά και του ίδιου του αστικού ιστού της), το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων εγκαινιάζει μία ειδική ενότητα παραστατικών δράσεων, με τίτλο: Θεάτρο/Τοπίο. Ενδεχομένως πολυμεσικές, πάντα όμως σε συνομιλία με τον περιβάλλοντα φυσικό και αστικό χώρο, οι pop-up αυτές δράσεις/παραστάσεις/perfomances συμμετέχουν, ταυτόχρονα στη συζήτηση για τα σύγχρονα ζητούμενα της θεατρολογικής έρευνας και αντλούν την έμπνευσή τους από αντίστοιχες ιστορικές, αλλά και σύγχρονες μορφές θεάτρου στην περιφέρεια (ή/και αγροτικού θεάτρου/ rural theatre).

Οι δράσεις της ενότητας Θέατρο/Τοπίο σημαίνονται με δίεση # και έναν αριθμό, ο οποίος όμως δεν αντιστοιχεί σε καμία σειρά ή κατάταξη, και επιλέγεται τυχαία από τους συντελεστές – όπως τυχαία θέλουμε να είναι και η συνάντηση του περιπατητή, του επισκέπτη της πόλης, του πολίτη με την κάθε δράση.

Το πλήρες πρόγραμμα της ενότητας θα ανακοινωθεί σύντομα, αφού προηγηθεί open call για αποστολή προτάσεων.

Μέχρι στιγμής:

#4/ GRAND IOANNINA Automatum (GI Autumatum)

Υβριδική-ψηφιακή performance

Άνοιξη 2025

Η performance στηρίζεται στη λογική του RPG Gaming.

Ένας θεατής συνδέεται και ελέγχει κυριολεκτικά έναν ηθοποιό μέσα στην πόλη. Μετακινεί τον ηθοποιό στην πόλη μέσω τηλεχειριστηρίου και οθόνης, για να ολοκληρώσει επιτυχώς τις αποστολές. Αποστολές που έχουν να κάνουν με τον έλεγχο, την ηθική, την ευθύνη. Μέχρι που κάτι συμβαίνει, ο ηθοποιός παύει να ελέγχεται και αυτονομείται. Η σύνδεση μοιάζει να έχει διακοπή. Ο ηθοποιός συναντάει και συνομιλεί με τον θεατή-gamer, αναλόγως πως χειριζόταν τον ίδιο ή την εκτέλεση των αποστολών.

#13/ ΠΕΡΦΟΡΜΑΝΣ RESIDENCY

Ανάπτυξη επιτελεστικών πράξεων και πρακτικών στο τοπίο των Ιωαννίνων

Αύγουστος-Σεπτέμβριος 2025

Το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων φιλοξενεί απόφοιτες/ους και τελειόφοιτες/ους φοιτητές/τριες του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου, ΕΚΠΑ, προκειμένου, σε μια ορισμένη περίοδο, να αναπτύξουν τα projects τους σε συνομιλία με το τοπίο των Ιωαννίνων.

To Residency συνοδεύεται από εργαστήρια και σεμινάρια ανοιχτά στους πολίτες των Ιωαννίνων.


5.Καλοκαιρινή περιοδεία

«Η Γκόλφω» του Σπυρίδωνος Περεσιάδη

Πρεμιέρα: 21 Ιουλίου 2025

Σε Συνεργασία με τη θεατρική ομάδα Faltsoi Theatre Ensemble και το ArtWalk: how to create memories

Το έργο του Σπυρίδωνος Περεσιάδη, το πιο πολυπαιγμένο νεοελληνικό έργο, που αφηγείται την τραγική ιστορία αγάπης της Γκόλφως και του Τάσου στα βουνά, και που αποτελούσε τη μόνιμη παράσταση των θεατρικών μπουλουκιών του 19ου και του 20ου αιώνα αναβιώνει από μια νεανική ομάδα της Θεσσαλονίκης, που ξαναδουλεύει πάνω στον 15σύλλαβο στίχο και τη σκηνική του παρουσίαση, αλλά επαν-ανακαλύπτει όλη τη φρεσκάδα της θεατρικής περιοδείας και της ελληνικής υπαίθρου.

Οι Faltsoi Theatre Ensemble είναι μια ομάδα που πειραματίζεται στον χώρο του θεάτρου από το 2014. Εδώ και τρία χρόνια, κάθε καλοκαίρι, διενεργεί το ArtWalk: how to create memories στα βουνά της Ηπείρου, μία σύγχρονη μορφή περιοδείας ενός θεατρικού και καλλιτεχνικού μπουλουκιού (ή μιας περιπατητικής κατασκήνωσης). Σκηνοθέτης και εμψυχωτής της ομάδας είναι ο Γιάννης Διδασκάλου (αριστούχος απόφοιτος της κατεύθυνσης Σκηνοθεσίας του Τμήματος Θεάτρου ΑΠΘ).

Η ανακοίνωση για το ρεπερτόριο 2024-25 αφορά μόνο τις παραγωγές/συμπαραγωγές του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων.

Τέλος, το Θερινό Μαντείο θα επιστρέφει και το καλοκαίρι του 2025, αυτή τη φορά με επιμελητήρια μια από τις πιο σημαντικές θεατρολόγους της χώρας, τη Δηώ Καγγελάρη, διευθύντρια Σπουδών Ανωτέρας Δραματικής Σχολής Εθνικού Θεάτρου.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3