Λυκ πίσω
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Babylon Berlin: Μια σειρά για τη «Βαϊμάρη» που δεν ξέρετε

Εικόνα του άρθρου Babylon Berlin: Μια σειρά για τη «Βαϊμάρη» που δεν ξέρετε
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 12/01/2018, 01:51
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ - ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Σε τούτη τη διαρκή κλειστή στροφή της ιστορίας που περνάμε, πολλοί και πολλές χρησιμοποίησαν ως παράδειγμα τη «Δημοκρατία της Βαϊμάρης», την προχιτλερική πολιτική ενότητα στη Γερμανία, κυρίως για να προειδοποιήσουν για τα «άκρα». Φυσικά, ο διαλεκτικός ιστορικός υλισμός είναι αμείλικτος με την ασχετοσύνη, αλλά πού θα βρούμε τελικά μια εκλαϊκευμένη περιγραφή της Γερμανίας της δεκαετίας του ’20, θα μας πει κανείς;

Ας το προσπαθήσουμε, χρησιμοποιώντας συγκρίσεις, έναν πολύ κακό αλλά ταυτόχρονα, αρκετά ηδονικό τρόπο περιγραφής πραγμάτων.

Ο Φόλκερ Κούτσερ είναι ένας γερμανός συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων, τα οποία είναι μίλια καλύτερα από τα αντίστοιχα του Φίλιπ Κερ. Η σύγκριση εδώ έγκειται στο γεγονός ότι οι ήρωές τους ζούνε περίπου την ίδια ιστορική φάση, λίγο μπροστά, κατά τη διάρκεια, λίγο πίσω από το Γ’ Ράιχ και κάνουν την ίδια δουλειά, είναι αστυνομικοί. Μόνο που ο Κούτσερ ξέρει ακριβώς για τι πράγμα μιλάει γράφει. Το «Βρεγμένο Ψάρι» είναι το πρώτο μεταφρασμένο στα ελληνικά βιβλίο του, στο οποίο μας συστήνει τον Γκέρεον Ρατ, τον αστυνομικό του ήρωα.

Το Babylon Berlin είναι η τηλεοπτική σειρά του γερμανικού Sky (την πήρε ήδη το Netflix για τις ΗΠΑ), που ίσως μπορεί να κοιτάξει για λίγο στα μάτια το διαστημικό αριστούργημα του Ρ.Β. Φασμπίντερ «Berlin Alexanderplatz». Ίσως, αν ποτέ γυριζόταν μια εντελώς εκλαϊκευμένη, χωρίς τους συμβολισμούς και τις ταλαντεύσεις του Μπίμπερχοφ σειρά σήμερα, αυτή να ήταν το Babylon Berlin. Η σειρά βασίζεται μεν στο «Βρεγμένο Ψάρι» αλλά αν προλάβατε να το διαβάσετε, δεν πειράζει. Έχει αρκετές διαφορές.

Το Βερολίνο του 1929, είναι σκληρά ηττημένο, αλλά είναι το Βερολίνο. Εάν οι μάζες δεν έκαναν την οργή τους λευκή επιταγή στο NSDAP και δεν κοιμούνταν στο μαξιλαράκι της σοσιαλδημοκρατίας που σκότωνε τους «κόκκινους» στις γωνίες των πόλεων, ίσως εκεί (εκτός από όλα τα άλλα που θα συνέβαιναν), να είχε γεννηθεί το ροκ εν ρολ. Δείτε μόνο τις σκηνές του τρίτου επεισοδίου, που απεικονίζουν μια σχετικά τυπική Berlin by night.


Η σειρά απεικονίζει ανάγλυφα τη ζωή των Γερμανών όλων των τάξεων, από τους μικροαστούς που ζούνε βαθιά βυθισμένοι στη φτώχεια μέχρι τη μεσαία τάξη που γλυκοκοιτάζει ήδη τον Χίτλερ και τον Γκαίμπελς.  Όλα υπάρχουν σε διπλανές γειτονιές: Οι αξιωματικοί του ηττημένου αυτοκρατορικού στρατού που αναζητούνε εθνικές ανατάσεις και οι φαντάροι που λιώνουν στις φρικώδεις πολυκατοικίες με μετατραυματικό στρες, ανεργία και τέσσερα παιδιά. Οι S&M βραδιές στα υπόγεια που σήμερα αντιγράφονται πιστά από «αρχιτέκτονες χώρου» σε προχώ νυχτερινά μαγαζιά και οι σταρ των κλαμπ, που μοιάζουν με πρόγονοι του Πίτερ Μέρφι και του Μπόουι. Οι τροτσκιστές που θεωρούν ότι η επανάσταση προδόθηκε και οι παλιοί ευγενείς της μητέρας Ρωσίας που πήραν τον πλούτο τους και την κοπάνισαν.

Το Babylon Berlin είναι εξαιρετικά γυρισμένο, με τον Τομ «Τρεξε Λόλα τρέξε» Τίκβερ να έχει βάλει όλη του τη μαστοριά στην πανάκριβη σειρά. Κάθε σκληρή σκηνή «πονάει» το θεατή και δεν περνάει αβίαστα. Επίσης, η μουσική υπόκρουση είναι αλλού.

Δείτε λοιπόν το Babylon Berlin (όπου το βρείτε) και διαβάζοντας το «Βρεγμένο ψάρι» να ξέρετε ότι ο Γκέρεον Ρατ έχει και άλλες υποθέσεις…




ΕΤΙΚΕΤΕΣ
ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Μαννι πισω dodoni back