dodoni back
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

«Τσουχτερό» το ταξίδι στην Αθήνα

Εικόνα του άρθρου «Τσουχτερό» το ταξίδι στην Αθήνα
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 10/06/2016, 07:10
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Πόσο κοστίζει το ταξίδι εκτός Ιωαννίνων, προς Θεσσαλονίκη και Αθήνα; Η απάντηση είναι απλή: ακριβά. Η βελτίωση του βόρειου οδικού άξονα, αλλά και οι εργασίες στο νότιο, που θα βρουν όπως όλα δείχνουν το 2017 με τα Γιάννενα λιγότερο… αποκλεισμένα οδικώς, έχουν συνοδευτεί από την κατακόρυφη αύξηση του κόστους για τους οδηγούς.

Παρά το γεγονός ότι η τιμή της βενζίνης έχει κρατηθεί κάτω από το 1,4 ευρώ το λίτρο για μεγάλο χρονικό διάστημα, η πρόσφατη αύξηση στις τιμές των διοδίων εξανέμισε τη μικρή οικονομία που έκαναν οι οδηγοί. Το ταξίδι προς Αθήνα, κοστίζει πλέον 19,70 ευρώ μόνο σε διόδια (τα περισσότερα τα διαχειρίζεται η Ολυμπία οδός) συνυπολογιζόμενης της γέφυρας Ρίου και χωρίς την επιλογή της Αττικής οδού που προσθέτει άλλα 2,80 ευρώ. Εν ολίγοις, ένα Ι.Χ. αυτοκίνητο θέλει 25,8 ευρώ πήγαινε-έλα σε διόδια τουλάχιστον, αν υποθέσουμε ότι υπάρχει και η εναλλακτική του φέρι μποτ στο Αντίρριο που κοστίζει 6,50 ευρώ.

Εναλλακτικές δεν υπάρχουν και πολλές. Από το δρόμο της Καλαμπάκας με κάθοδο από την ΠΑΘΕ, το κόστος είναι 12,50 ευρώ (και πάλι χωρίς Αττική οδό). Φθηνότερα μεν, αλλά ανάμεσά τους είναι μερικοί από τους πιο ακριβούς (παράλογα ακριβούς, ειδικά για τους κατοίκους των γύρω περιοχών), σταθμούς όλης της χώρας, όπως η Θήβα και η Τραγάνα (Νέα οδός). Επίσης, η απόσταση είναι ελαφρά μεγαλύτερη. Ευτυχώς, το κόστος προς Θεσσαλονίκη παραμένει σταθερό προς το παρόν: 6 ευρώ.

Πριν από δέκα μέρες τα διόδια αυξήθηκαν από 5 έως 10 λεπτά, χωρίς οι εταιρίες που εκμεταλλεύονται τους οδικούς άξονες να… δείξουν υπομονή ή να προσπαθήσουν να απορροφήσουν το ΦΠΑ που αυξήθηκε. Αυτή ήταν και το πρώτο μικρό σοκ που επήλθε μετά το πιο πρόσφατο μνημόνιο που υπέγραψε η κυβέρνηση, στην καθημερινότητα των πολιτών.

Σε όλα αυτά φυσικά δεν συνυπολογίζεται η απίστευτη ταλαιπωρία του δρόμου Πατρών-Αθηνών, που δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για το σκεπτικό της πληρωμής διοδίων σε ένα τέτοιο, υπό κατασκευή δρόμο. Η αλήθεια είναι πάντως ότι τα έργα είναι σε πλήρη εξέλιξη και προχωρούν ραγδαία. Και πάλι όμως, το κόστος είναι αδικαιολόγητο, με απλά κριτήρια.

Το πιο δυσάρεστο είναι ότι αυτό το στάτους θα διατηρηθεί για μερικούς μήνες ακόμα, καθώς σταδιακά, όσο δίνονται τμήματα της Ιόνιας οδού στην κυκλοφορία, θα ακολουθούν και τα διόδια και το κόστος θα αυξηθεί περισσότερο. Ενδεικτική είναι ωστόσο η ρευστότητα στο θέμα της μεθόδου πληρωμής, καθώς το «πλήρωνε όσο οδηγείς», η χρέωση με την απόσταση δηλαδή, παραμένει «αιωρούμενη».

Είναι μνημειώδης η αποτυχία αλλαγής του συστήματος, παρότι η «βινιέτα» συζητιέται εδώ και πέντε ολόκληρα χρόνια, αρχικά για την Εγνατία που μάλλον θα μείνει εκτός προς το παρόν. Η πιο πρόσφατη νομοθετική εξέλιξη είναι μερικών εβδομάδων, καθώς ψηφίστηκε τροπολογία που καθιστά την αναλογική χρέωση υποχρεωτική ανά νέο σταθμό διοδίων. Ό,τι πιο κοντινό υπάρχει αυτή τη στιγμή σε τιμή, είναι τα 0,03 ευρώ που στοιχίζει το χιλιόμετρο στην Εγνατία, χωρίς όμως να εφαρμόζεται η χρέωση και χωρίς να σημαίνει ότι θα είναι η ίδια για την Ιόνια.


Κόστος προς Αθήνα μέσω Πάτρας

​Γέφυρα 13,30 ευρώ (καράβι 6,50 ευρώ)
​Ρίο 2,50 ευρώ
​Ισθμός 1,80 ευρώ
​Ελευσίνα 2,10 ευρώ
​Αττική οδός 2,80 ευρώ


Κόστος προς Αθήνα μέσω Τρικάλων και ΠΑΘΕ

​Μαλακάσι 2,40 ευρώ
​Αγία Τριάδα 1,60 ευρώ
​Τραγάνα 3,80 ευρώ
​Θήβα 3,85 ευρώ
​Αφίδνες 3,25 ευρώ. 

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3