Πριν από 9 μήνες και κάτι μέρες, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έλεγε σε τηλεοπτική του συνέντευξη ότι η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηγουμενίτσας, είναι «σενάριο επιστημονικής φαντασίας».
Φαίνεται ότι ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας όμως, παρακολουθεί… Σταρ Τρεκ ή έστω, είναι λάτρης της επιστημονικής φαντασίας, καθώς σήμερα, στο 13 σελίδων «Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης και Επενδύσεων» και την περιγραφή του «νέου ΟΣΕ», ενέταξε ως αναφορά τη σύνδεση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, με «ταυτόχρονη ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων».
Ο προγραμματισμός είναι «μεσοπρόθεσμος», που για τον κ. Σταϊκούρα σημαίνει «έως το 2044», με «νέα έργα Δυτικής Εγνατίας».
Το 2044 είναι σε ακριβώς είκοσι χρόνια.
Είκοσι χρόνια πριν, επί κυβερνήσεων Σημίτη και πριν τα «στοιχήματα» για την ολοκλήρωση της ζεύξης πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, υπήρχε ένα σχέδιο για σιδηροδρομική σύνδεση από το νότο, που έμεινε επίσης στα χαρτιά.
Ο κ. Μητσοτάκης, τον περασμένο Μάρτιο και υπό το σκότος της τραγωδίας στα Τέμπη, δεν ήταν ο πρώτος κυβερνητικός παράγοντας που απέκλειε τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου.
Το ίδιο «πραγματιστής» εμφανιζόταν και ο υπουργός Υποδομών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης, που έλεγε το 2017 ότι δεν υπάρχουν τα χρήματα για ένα τέτοιο έργο. Εκτιμούσε ότι θα χρειάζονταν 2,5 με 3 δις ευρώ για το έργο.
Τώρα, σε μια πολύ γενική εκτίμηση, ο κ. Σταϊκούρας θεωρεί ότι το έργο Καλαμπάκα-Ηγουμενίτσα θα κοστίσει 1,5 δις ευρώ και το τοποθετεί ως «υπό διερεύνηση»…
Προφανώς, είναι μια προσπάθεια της κυβέρνησης και ειδικότερα του κ. Σταϊκούρα, να αναδομήσει την εικόνα για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις στην Ελλάδα, η οποία βρίσκεται σε αποδρομή, ενώ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες τα μέσα σταθερής τροχιάς είναι σε πρώτο πλάνο. Επίσης, είναι τουλάχιστον μια οραματική αναφορά σε έργο, σε μια εποχή που η κυβέρνηση δεν προχώρησε πιο «προσιτά» έργα στην Ήπειρο.
Οι καταστροφικές διαχειρίσεις που κατέληξαν στην τραγωδία των Τεμπών, μείωσαν το σιδηροδομικό δίκτυο της χώρας και έπληξαν τη λειτουργικότητά του. Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση σθεναρά υποστήριζε την ύπαρξη «συστήματος τηλεδιοίκησης» που δεν υπήρξε ποτέ…
Περιμένοντας λοιπόν να περάσουν τα 20 «μεσοπρόθεσμα» χρόνια, μπορείτε να διαβάσετε ένα ιστορικό του σιδηροδρομικού οράματος στην Ήπειρο: