Η πιο πρόσφατη διαβεβαίωση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη έλεγε ότι υπάρχει χρονοδιάγραμμα για τα «αναλογικά διόδια» στην Εγνατία οδό. Γιατί όμως, εφόσον υπάρχει χρονοδιάγραμμα, γίνονται (ή πιο σωστά, ματαιώνονται) διαγωνισμοί για την κατασκευή νέων διοδίων; Η υπόθεση είναι δαιδαλώδης και πηγαίνει πίσω στο 2011, από τη στιγμή που (με το μεσοπρόθεσμο) η χώρα μπήκε στη μνημονιακή περιδίνηση. Η τελευταία νομοθετική ρύθμιση, επί Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, προέβλεπε 18 διόδια σε όλη την έκταση του δρόμου, ωστόσο, τον περσινό Δεκέμβριο, το ΤΑΙΠΕΔ αποφάνθηκε ότι ο σχεδιασμός Χρυσοχοΐδη δεν προχωράει, οπότε πρέπει να αλλάξει η θέση κάποιον διοδίων, ενώ προστίθενται και 22 πλευρικοί σταθμοί.
Εδώ και 15 περίπου μέρες όμως, από τη στιγμή που έκλεισε η πιο πρόσφατη διαπραγμάτευση, εκτυλίσσεται μια νέα φάση στο «θρίλερ των διοδίων». Ένα δεδομένο, είναι ότι η Εγνατία μένει εκτός «υπερταμείου». Ταυτόχρονα όμως, έχει αναληφθεί υποχρέωση μέχρι τον προσεχή Ιούλιο, να οριστούν ξανά τα διόδια με κάποιες μετακινήσεις μετωπικών σταθμών και την προσθήκη των «πλαϊνών» που ζητάει το ΤΑΙΠΕΔ. Έτσι, η Εγνατία θα γίνει «κλειστός εμπορικός δρόμος», χωρίς τη δυνατότητα χρήσης της άνευ κόστους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα αναλογικά δεν πρόκειται να εφαρμοστούν άμεσα αφενός, αλλά αφετέρου, δεν πρόκειται να «καταργήσουν» τους πλαϊνούς σταθμούς που ζητάει το ΤΑΙΠΕΔ.
Την περασμένη εβδομάδα, οι εργαζόμενοι αποφάσισαν να κηρύξουν απεργία τη μέρα της δημοπράτησης νέων σταθμών, τακτική που ακολουθούν εδώ και έξι περίπου μήνες, ματαιώνοντας τις δημοπρατήσεις.
Μια μέρα αργότερα, στις 9 Μαΐου, ο υπουργός Υποδομών προχώρησε στο επόμενο βήμα, το οποίο δεν έχει υλοποιηθεί, ακόμα τουλάχιστον: προειδοποίησε με την αφαίρεση των διοδίων από τη δικαιοδοσία της Εγνατίας και πέρασμά τους στο υπουργείο Υποδομών, για να «προσπεράσει» έτσι το πρόσκομμα των κινητοποιήσεων. Φυσικά, μια τέτοια εξέλιξη θα αφαιρούσε από την Εγνατία τα έσοδά της. Βέβαια, στην ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο, υπάρχει η διατύπωση ότι «σε συνεργασία με τις υπηρεσίεςτου Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα υλοποιήσει τουςσταθμούς διοδίων στις εισόδους της χώρας για την εφαρμογή της βινιέτας και του ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων», μια διατύπωση που αφήνει ανοιχτά ενδεχόμενα. Η σημερινή μέρα θα είναι κρίσιμη γενικά, για τη συνέχεια μιας υπόθεσης που «περιφέρεται» εδώ και έξι ολόκληρα χρόνια, καιθώς οι εργαζόμενοι έχουν συνέλευση.
Μαζί με το μόνιμο ερώτημα, εάν τελικά ο οδικός άξονας θα εκχωρηθεί, περιφέρεται και ένα ακόμα ερώτημα: θα εφαρμοστεί ποτέ το αναλογικό σύστημα χρήσης αντί των διοδίων ή η Εγνατία θα μετατραπεί και αυτή σε κερδοσκοπικό μηχανισμό εις βάρος των πολιτών που τη χρησιμοποιούν;