Συντακτης: Βαρβάρα Αγγέλη
Δημοσιευση: 29-06-2018, 17:05
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Στις 25 Μαΐου του 2018, η οικονομική επιτροπή της Περιφέρειας Ηπείρου έδωσε το πράσινο φως για την ολοκλήρωση του οδικού έργου «Τύρια-Σιστρούνι», και συγκεκριμένα για το τμήμα από Ζωτικό μέχρι Μπεστιά, με προϋπολογισμό 3,5 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, πήρε την απόφαση (κατά πλειοψηφία) να δημοπρατήσει το έργο με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης κι όχι με ανοιχτή δημοπρασία, με την περιφερειακή αρχή να επικαλείται το κατεπείγον του πράγματος.

Σήμερα, τα πράγματα άλλαξαν. Τελικά το έργο θα γίνει με ανοιχτή δημοπρασία γιατί η Περιφέρεια Ηπείρου λέει ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο (το αρμόδιο όργανο για τον έλεγχο μεγάλων συμβάσεων πριν την υπογραφή τους) δεν θα προλάβαινε να κάνει έγκαιρα τον απαιτούμενο έλεγχο. «Λόγω θερινών διακοπών ήταν αδύνατος ο έγκαιρος προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο και για τον λόγο αυτόν αποφασίστηκε η αλλαγή του τρόπου δημοπράτησης» είναι η εξήγηση της περιφερειακής αρχής.

Καταρχάς, η βασική διαφορά μεταξύ διαπραγμάτευσης και ανοιχτής δημοπρασίας στα δημόσια έργα είναι ότι η πρώτη δεν απαιτεί δημοσίευση της προκήρυξης του έργου. Η αναθέτουσα αρχή του κάθε έργου προσκαλεί μια ωραία πρωΐα κάποιες (λίγες συνήθως) εργοληπτικές επιχειρήσεις οι οποίες καταθέτουν τις προσφορές τους. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 32 του Ν. 4412/2016, η προσφυγή στη διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση επιτρέπεται «στο  μέτρο που είναι απολύτως απαραίτητο, εάν λόγω κατεπείγουσας ανάγκης οφειλόμενης σε γεγονότα απρόβλεπτα για την αναθέτουσα αρχή, δεν είναι δυνατή η τήρηση των προθεσμιών που προβλέπονται για τις ανοικτές, κλειστές ή ανταγωνιστικές διαδικασίες με διαπραγμάτευση».

Το άρθρο 32, ο κ. Καχριμάνης το έχει ενεργοποιήσει για πολλές συμβάσεις έργων, αρκετές από τις οποίες προχωρούν ήδη.

Ένα από τα έργα που είχαν έναν τέτοιο χαρακτηρισμό, με τη… συνδρομή της κήρυξης περιοχών της Ηπείρου σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω των βροχοπτώσεων του χειμώνα, ήταν το επίμαχο: Ζωτικό-Μπεστιά. Στην απόφαση της οικονομικής επιτροπής στις 25 Μαΐου, για το «κατεπείγον» της υπόθεσης», γίνεται αναφορά σε κατολισθήσεις και καθιζήσεις κατά μήκος της 19ης επαρχιακής οδού στο τμήμα Ζωτικό-Μπεστιά με αποτέλεσμα «να έχει γίνει πολύ δύσκολη και πολύ επικίνδυνη η κίνηση των οχημάτων». Επιπλέον, επισυνάπτεται έγγραφο του Δήμου Δωδώνης που επαυξάνει τα περί επικινδυνότητας του δρόμου και τα περί κινδύνου ολοσχερούς διακοπής της κυκλοφορίας και απομόνωσης της περιοχής.

Και ενώ λοιπόν αναμενόταν η διαπραγμάτευση για το «κατεπείγον» έργο της συνέχισης του δρόμου Τύρια-Σιστρούνι, ήρθε η απόφαση για ανοιχτή δημοπρασία. Ενδιάμεσα, είχαν προηγηθεί, βέβαια, έντονες αντιδράσεις, κυρίως ανεπίσημες, εργοληπτικών επιχειρήσεων της περιοχής για τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης και για το έργο «Ζωτικό-Μπεστιά», δεδομένου και του υψηλού προϋπολογισμού του έργου. Η Περιφέρεια Ηπείρου, πάντως, για την αλλαγή της απόφασής της επικαλείται το Ελεγκτικό Συνέδριο και τις θερινές διακοπές…

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα
solidus espa