ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ένα «κομβικό» σκηνικό στα Γιάννενα

Εικόνα του άρθρου Ένα «κομβικό» σκηνικό στα Γιάννενα
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 13/03/2023, 23:24
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ισόπεδοι κυκλικοί κόμβοι εντός των Ιωαννίνων, όπως στη Δομπόλη, στο Δικαστικό Μέγαρο, στη λεωφόρο Γράμμου, που κατασκευάστηκαν ή κατασκευάζονται από τον Δήμο Ιωαννιτών. Κόμβοι και περιμετρικά της πόλης και του αστικού ιστού με φορέα υλοποίησης την Περιφέρεια Ηπείρου, η οποία έχει ιδιαίτερη αδυναμία σε αυτά τα έργα οδικής ασφάλειας. Άλλοι από αυτούς προχωρούν, άλλοι πάνε αργά, έχοντας διάφορα προβλήματα.

Κατά τη σημερινή της συνεδρίαση, η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Ηπείρου ανέδειξε τον προσωρινό ανάδοχο για την κατασκευή ενός κυκλικού κόμβου επί της εθνικής οδού Ιωαννίνων-Άρτας στη θέση Επισκοπικό. Πρόκειται επί της ουσίας για δύο κυκλικούς κόμβους που θα εξυπηρετεί Επισκοπικό και Μπιζάνι.

Προσωρινός ανάδοχος αναδείχτηκε η εταιρία «Εργοδυναμική Πατρών». Ο προϋπολογισμός δε αυτού του κόμβου είναι ιδιαίτερα υψηλός: 6,8 εκατ. ευρώ, με την εταιρία να δίνει έκπτωση 15,33% (προσφορά 5,75 εκατ. ευρώ). Σημειωτέον ότι ο κόμβος αυτός χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε. Και ένα παράδοξο: Δεν υπάρχει ακόμα περιβαλλοντική αδειοδότηση.*

 «Είναι συνέχεια των άλλων κόμβων που ήδη έχουν κατασκευαστεί ή έχουν προγραμματιστεί στο συγκεκριμένο τμήμα της εθνικής οδού μέχρι τη διασταύρωση της Εγνατίας οδού, προκειμένου να ενισχυθεί η οδική ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή που συγκεντρώνει μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο» αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Περιφέρεια Ηπείρου.

Η περιφερειακή παράταξη «Λαϊκή Συσπείρωση», σε ανακοίνωσή της, εκφράζει τον πολύ έντονο προβληματισμό της για τον κόμβο αυτόν στο Επισκοπικό. «Ένας διπλός κόμβος σε σημείο που ένας μικρός δρόμος συναντά την εθνική οδό και η επικινδυνότητα του σημείου - εξαιτίας της μικρής προσβασιμότητας του δρόμου- είναι αμφισβητούμενη για να δικαιολογηθεί η αναγκαιότητα κατασκευής κόμβου. Το σκανδαλώδες στη συγκεκριμένη απόφαση -ακόμα κι αν παραβλέψουμε την αμφισβητούμενη χρησιμότητα του έργου για την ασφάλεια των οδηγών- είναι το κόστος των 6,8 εκατ. ευρώ για έναν κόμβο πραγματικά στη μέση του πουθενά. Είναι πρόκληση!».

Επί της εθνικής οδού Ιωαννίνων-Άρτας, η Περιφέρεια Ηπείρου υλοποιεί άλλους δύο ισόπεδους κυκλικούς κόμβους.

Ο ένας διπλός –κι αυτός- κυκλικός κόμβος είναι αυτός που έχει ολοκληρωθεί σχεδόν: στη διασταύρωση προς Νεοκαισάρεια και έξω από το ξενοδοχείο Epirus Palace. Το κόστος σύμβασης του διπλού αυτού κυκλικού κόμβου ανέρχεται σε 627.000 ευρώ (ανάδοχος εταιρία η ΟΔΟΚΑΤ). Άλλο ένα παράδοξο: Η Οικονομική Επιτροπή αποφάσισε να διαθέσει επιπρόσθετη πίστωση 37.200 ευρώ για εγκατάσταση πρασίνου στους δύο κόμβους της Νεοκαισάρειας, καθώς το πράσινο δεν περιλαμβανόταν στον αρχικό προϋπολογισμό.

Ο επόμενος κόμβος θα έπρεπε να κατασκευάζεται ήδη, αλλά κάτι τέτοιο δεν γίνεται. Αφορά τον κόμβο στη «συνάντηση» της εθνικής οδού με την Εγνατία οδό. Η σύμβαση για τον κόμβο αυτόν υπογράφηκε τον Φεβρουάριο του 2022 μεταξύ του περιφερειάρχη Ηπείρου και της αναδόχου εταιρίας «Εργοδυναμική Πατρών» με κόστος 1,2 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα, η Οικονομική Επιτροπή έδωσε παράταση ολοκλήρωσης του έργου μέχρι τον Αύγουστο του 2023 –αν και κάθε άλλο παρά αποκλείεται να υπάρξει κι άλλη παράταση. Κι αυτό επειδή «εκκρεμεί ακόμη η θέση του τελικού αποδέκτη του δικτύου όμβριων υδάτων της αρτηρίας, καθώς εξακολουθεί να ερευνάται η δυνατότητα παροχέτευσης των όμβριων αυτών στις παράπλευρες καταβόθρες»… Οπότε σε αναμονή για ένα από τα πιο κρίσιμα σημεία του οδικού δικτύου.

Σε μια άλλη εθνική οδό, Ιωαννίνων-Κοζάνης, στις 20 Φεβρουαρίου, η Οικονομική Επιτροπή ανέδειξε και τον προσωρινό ανάδοχο για τον κόμβο Λαψίστας: την εταιρία ΓΙΓΕΚΑΤ με ποσό προσφοράς 1,17 εκατ. ευρώ (έκπτωση 27,3%). Σημείωση: Κι αυτός ο κόμβος χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε. και δεν έχει περιβαλλοντική αδειοδότηση...

Επί της ίδιας εθνικής οδού, βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή δύο διαδοχικών κυκλικών κόμβων σε Άγιο Ιωάννη και Ελεούσα με ποσό σύμβασης 1,65 εκατ. ευρώ (ΓΙΓΕΚΑΤ).

Στην εθνική οδό Ιωαννίνων-Ηγουμενίτσας, έχει σχεδιαστεί ένας ακόμη διπλός κυκλικός κόμβος, στη συμβολή με την περιφερειακή οδό, με κόστος σύμβασης 1,77 εκατ. ευρώ (ΓΙΓΕΚΑΤ). Συγκεκριμένα, ο ένας κόμβος θα γίνει επί της διασταύρωσης της εθνικής οδού με την περιφερειακή οδό και ο άλλος στη συμβολή της περιφερειακής οδού με την οδό Φιλικής Εταιρείας.

Η σύμβαση για αυτόν τον διπλό κυκλικό κόμβο υπογράφηκε τον Μάρτιο του 2022. Μέχρι σήμερα, δεν έχουν γίνει παρά μόνο πρόδρομες εργασίες. Η Οικονομική Επιτροπή αποφάσισε στη σημερινή της συνεδρίαση να δώσει παράταση στην υλοποίηση του έργου. Οι λόγοι; Σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση, δεν έχει γίνει ακόμα η μεταφορά υποσταθμού της ΔΕΗ, θα πρέπει να επέμβει ο ΣΥΔΛΙ για την αντικατάσταση ενός σωλήνα ύδρευσης και επίσης δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες απαλλοτρίωσης κάποιων απαραίτητων εκτάσεων….

Το όλο «κομβικό» σκηνικό ολοκληρώνεται φυσικά με τους ισόπεδους κυκλικούς κόμβους και τον ανισόπεδο κόμβο επί της οδού Νιάρχου.

*Τόσο για τον κόμβο στο Επισκοπικό όσο και για τον κόμβο στη Λαψίστα, η επιτροπή περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ηπείρου συνεδριάζει στις 16 Μαρτίου για να γνωμοδοτήσει επί των αντίστοιχων Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Το ίδιο συμβαίνει και για το οδικό τμήμα Πηγάδια-Γέφυρα Πλάκας, η διαγωνιστική διαδικασία του οποίου βρίσκεται σε εξέλιξη.


* Photo credit: Τύπος Ιωαννίνων (φωτό αρχείου)

ΣΧΟΛΙΑ
αποτετοιος
απουσιάζουν απο το ρεπορταζ σας αναορές σε γνώμες δημοτών, αν είναι ευχαριστημένοι με τους πρόσφατα κατασκευασμένους κόμβους ή γνώμες μηχανικών για την ποιότητα αυτών και την επιροοή τους στην κυκλοφορία.. Πάντως στη Δόμπολη, ξυπνά το "κλέτικο-κατσαντωνέικο αίσθημα": γιουρούσι παληκάρια! Ενώ πραγματικά αναγκαία παρέμβαση χρειαζόταν στην Μακαρίου με Κάτσαρη κλπ, προς την Κατσικά!
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3