dodoni back
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Συγχώνευση πανεπιστημίου-ΤΕΙ: τι λέει η σύγκλητος

Εικόνα του άρθρου Συγχώνευση πανεπιστημίου-ΤΕΙ: τι λέει η σύγκλητος
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 15/05/2018, 17:28
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Όλο το σκεπτικό της απόφασης για το νόμο απορρόφησης του ΤΕΙ Ηπείρου από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων δημοσίευσε η σύγκλητος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, απόφαση που έχει αρκετές διαφοροποιήσεις από το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο (το οποίο παρεμπιπτόντως παραμένει ανοιχτό για προτάσεις στο διαδίκτυο).

Βασική διαφοροποίηση υπάρχει για τη διατύπωση του νόμου. Η σύγκλητος διαφωνί με το άρθρο 1 που λέει ότι «το Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου (Τ.Ε.Ι. Ηπείρου), με έδρα την Άρτα απορροφάται, από την 1η-10-2018, από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, αυτοδικαίως, χωρίς άλλη διαδικασία και κατά παρέκκλιση κάθε άλλης ισχύουσας διάταξης». Κρίνει δηλαδή ότι θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι αποφάσεις τμημάτων και της συγκλήτου. Αυτές, δεν είναι όλες σύμφωνες:

Το Τμήμα Μαθηματικών της Σχολής Θετικών Επιστημών, το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής και το Τμήμα Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών της Σχολής Επιστημών Υγείας, με ομόφωνες αποφάσεις που κατέθεσαν οι πρόεδροί τους στη συνεδρίαση, διαφωνούν ριζικά με το νόμο.

Το Μαθηματικό...

…τονίζει «την απουσία στρατηγικού σχεδιασμού, την έλλειψη μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για κάθε νέο τμήμα που ιδρύεται στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, την έλλειψη ακαδημαϊκών κριτηρίων, την έλλειψη μελέτης ή έστω μνείας σχετικής με το μέλλον των προτεινόμενων τμημάτων αλλά και το μέλλον των ήδη υπαρχόντων τμημάτων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων» μεταξύ άλλων. Επίσης αναφέρεται στην έλλειψη οικονομικών δεσμεύσεων και τονίζει επίσης ότι δεν είναι εγγυημένη επιτυχία του Ερευνητικού Κέντρου, εφόσον αυτό δεν έχει ούτε εγκαταστάσεις, ούτε υποδομές, ούτε χρηματοδότηση.


Το Ιστορικό-Αρχαιολογικό…

…διαφωνεί με το περιεχόμενο του Νομοσχεδίου λόγω της συνοπτικής διαδικασίας που ακολουθήθηκε, λόγω «της ελλιπούς επιστημολογικής του θεμελίωσης, ενώ διατηρεί σοβαρότατες επιφυλάξεις για το Κέντρο Ερευνών Ηπείρου (Κ.Ε.ΗΠ.) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ιδιαίτερα σε σχέση με τη συγκρότηση του διοικητικού συμβουλίου του και τον χαρακτήρα του σχεδιαζόμενου Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών». Εκφράζει επίσης έντονο προβληματισμό για τη διάσπαση της Φιλοσοφικής, με την «απόσπαση» της Ψυχολογίας από το ΦΠΨ.


Το Βιολογικών Εφαρμογών…

…εστιάζει τις διαφωνίες «στο μέγεθος του εγχειρήματος, στην αξιολόγηση του προσωπικού του ΤΕΙ, καθώς και σε μια σειρά από ζητήματα που τίθενται στο πλαίσιο της λειτουργίας του Κέντρου Ερευνών Ηπείρου».

Το Φυσικό...

Διαφωνίες κατέθεσαν και πρόεδροι τμημάτων. Ο πρόεδρος του Φυσικού Π. Κόκκας, αναφέρθηκε σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με το προσωπικό, τον προϋπολογισμό και τη βιωσιμότητα του όλου εγχειρήματος, «για να μην δημιουργήσουμε έναν γίγαντα με πήλινα πόδια», όπως είπε. Το τμήμα έχει συμφωνήσει σε αυτές τις θέσεις.

Η σχολή Επιστημών Υγείας...

Ο κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Υγείας Γ. Γεωργίου (ο οποίος είναι και υποψήφιος πρύτανης) εκφράζει τις επιφυλάξεις του, λέγοντας ότι τα νέα τμήματα δύσκολα θα εξυπηρετήσουν τις ανάγκες των νέων πανεπιστημιακών προγραμμάτων σπουδών, λόγω του μικρού αριθμού των μελών Δ.Ε.Π. και των νέων γνωστικών αντικειμένων που θα χρειαστεί να καλύψουν. Συμπληρώνει επίσης ότι κάθε έτος φοίτησης θα έχει 600 φοιτητές-τριες επιπλέον στα τέσσερα τμήματα της σχολής Επιστημών Υγείας και ότι ο φόρτος εργασίας των διοικητικών υπαλλήλων θα αυξηθεί πολύ.


Το Φιλολογικό…

… καταθέτει ένστασει για το Κέντρο Ερευνών Ηπείρου (Κ.Ε.ΗΠ.) και το ινστιτούτο Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών, λέγοντας ότι πρέπει να γίνεται αναφορά και «στις κλασικές, μεσαιωνικές και νεοελληνικές σπουδές (γλώσσα –λογοτεχνία), τη γλωσσολογία, την εκπαίδευση, τη φιλοσοφία, την ιστορία, την αρχαιολογία και τις τέχνες», ώστε να υπάρχει ισόρροπη ανάπτυξη της έρευνας στις ανθρωπιστικές και κοινωνικές σπουδές.


Το Πολυτεχνείο…

…ασχολείται κυρίως με το τρίτο Ινστιτούτο του Κ.Ε.ΗΠ.  «Επιστήμης Υλικών και Υπολογισμών», ζητώντας να διαχωρισθεί και να δημιουργηθούν δύο διαφορετικά ινστιτούτα: Ένα Υλικών και ένα Ψηφιακής καινοτομίας. Επίσης, τονίζει ότι η σύγκλητος πρέπει να έχει αποφασιστικό ρόλο.


Τρεις απόψεις για το ΦΠΨ

Το θέμα του τμήματος της Φιλοσοφικής που… χάνει το ένα τρίτο του, του ΦΠΨ, είναι αρκετά σύνθετο. Ο κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Γιάννης Πρελορέτζος (καθηγητής Φιλοσοφίας) τόνισε ότι το ΦΠΨ πρέπει να παραμείνει ως έχει, ανεξάρτητα από την ίδρυση νέου τμήματος Ψυχολογίας. Διερωτήθηκε επίσης, πώς πάρθηκε η απόφαση μετακίνησης των μελών ΔΕΠ του τομέα στο νέο τμήμα, χωρίς απόφαση του τμήματος ή της συγκλήτου.

Επισημαίνει ότι η μετακίνηση πρέπει να αναφέρεται σε μέλη ΔΕΠ του Τομέα Ψυχολογίας και όχι σε μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Φ.Π.Ψ., ενώ θεωρεί απαραίτητο να προβλεφθούν πιστώσεις για την αναπλήρωση των μελών του Φ.Π.Ψ., που τυχόν θα αποχωρήσουν με αυτόν τον τρόπο.

Ο πρόεδρος του τμήματος Χάρης Αθανασιάδης, καθώς και η διευθύντρια του τομέα Ψυχολογίας πρότειναν τη… διάσπαση και κατάργηση του τμήματος, με δύο εκδοχές: Στη θέση του Φ.Π.Ψ. να ιδρυθούν τρία διακριτά τμήματα: ένα τμήμα Φιλοσοφίας, ένα τμήμα Ψυχολογίας και ένα τμήμα Παιδαγωγικής, το οποίο θα είναι «γενικό», δηλαδή δεν θα δέχεται δικούς του προπτυχιακούς, αλλά «θα προσφέρει παιδαγωγικά μαθήματα στους φοιτητές των υπολοίπων τμημάτων της Φιλοσοφικής και της Σχολής Θετικών Επιστημών». Δεύτερον, στη θέση του Φ.Π.Ψ. να ιδρυθεί ένα τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (στο οποίο θα περάσουν αυτοδικαίως τα μέλη των  τομέων Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής) και ένα τμήμα Ψυχολογίας, στο οποίο θα περάσουν αυτοδικαίως τα μέλη του τομέα Ψυχολογίας.


Η σχολή Καλών τεχνών…

…δεν επιθυμεί να ενταχθεί σε αυτή το Μουσικών Σπουδών. Η σύγκλητος συμφωνεί και την καλύπτει σε αυτή την απόφαση, παραμείνει δηλαδή μονοτμηματική με  το Τμήμα Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης, με καθαρά εικαστικό προσανατολισμό.


Το Χημικό…

…εκφράζει επιφυλάξεις για το τμήμα Επιστημών Τροφίμων και Διατροφής της Γεωπονικής Σχολής, ώστε αυτό να μην καταστεί ανταγωνιστικό προς το Τμήμα Χημείας, στο οποίο υπάρχει η κατεύθυνση «Χημεία Τροφίμων». Παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις, δεν είναι η μοναδική σύμπτωση επιστημονικών αντικειμένων, σε αυτή τη διαδικασία συνένωσης…


Ο σύλλογος ΔΕΠ…

…συμφωνεί με το νόμο και τονίζει ότι «θα συντελέσει, σε βάθος χρόνου, στην ανάπτυξη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σε συνδυασμό με το Ερευνητικό Κέντρο που ιδρύεται». Παρατηρεί όμως ότι υπάρχουν πολλά νέα τμήματα, διασπαρμένα γεωγραφικά.


Ο σύλλογος Εργαζόμενων…

… διαφωνεί με το νόμο και τον χαρακτηρίζει «νέο βελούδινο σχέδιο Αθηνά 2», που έχει ως στόχο τη μείωση του κόστους και τη συρρίκνωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. «Το όχι του Συλλόγου έχει να κάνει με τις ανάγκες των εργαζομένων και τις ανάγκες των φοιτητών, ενώ πρέπει να μην επηρεαστεί στο ελάχιστο η φοιτητική μέριμνα.  Στα δίχρονα προγράμματα σπουδών, τα παιδιά θα δουλεύουν, στην ουσία, για τις επιχειρήσεις» αναφέρει χαρακτηριστικά.  Ανάλογοι προβληματισμοί εκφράστηκαν και από ομάδα φοιτητών που παρευρέθηκαν στη συζήτηση.


Εκτός όμως από τα παραπάνω, τα οποία δεν είναι ακριβώς… συγκαταβατικά και δεν αντικατοπτρίζουν το επίπεδο συμφωνίας που επικαλείται το υπουργείο Παιδείας, διατυπώθηκαν και άλλοι προβληματισμοί: ανάγκη για περισσότερους διδάσκοντες (μέλη ΔΕΠ), εκλογή με πανεπιστημιακού επιπέδου ακαδημαϊκές διαδικασίες, με αυτονομία (τουλάχιστον οκτώ μέλη ανά τμήματα-αυτό προβλέπεται από το νόμο, η σύγκλητος όμως τονίζει ότι οι θέσεις για τα νέα τμήματα δεν πρέπει να επηρεάσει την κατανομή για τα ήδη υπάρχοντα τμήματα).


Έναρξη λειτουργίας νέων τμημάτων

Η σύγκλητος κρίνει ότι σε αυτή τη φάση μπορεί να λειτουργήσουν τα οκτώ ήδη λειτουργούντα τμήματα του ΤΕΙ ως νεοϊδρυόμενα Τμήματα του Πανεπιστημίου στις τέσσερις πόλεις της Ηπείρου, αλλά μελλοντικά ζητάει δύο πανεπιστημιουπόλεις μόνο: σε Γιάννενα και Άρτα. Επίσης,

Επιβεβαιώνει ομόφωνα την πρότασή της για ίδρυση τμήματος Ειδικής Αγωγής στη Σχολή Επιστημών Αγωγής.  Στο φλέγον ζήτημα της «ανωτατοποίησης» των διδασκόντων, η σύγκλητος διαφωνεί με την ένταξη λεκτόρων εφαρμογών ως μέλη ΔΕΠ και ζητάει η διαδικασία κρίσης που ακολουθείται στην περίπτωση των καθηγητών α΄ βαθμίδας του ΤΕΙ, να ακολουθηθεί και σε όλες τις υπόλοιπες βαθμίδες.




ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ