ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Πού πας καραβάκι…

Εικόνα του άρθρου Πού πας καραβάκι…
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 19/04/2022, 23:24
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Μια από τις πιο δύσκολες ερωτήσεις στα Ιωάννινα είναι «πόσα καραβάκια μπορούν να λειτουργούν στην Παμβώτιδα». Η απάντηση είναι επιπέδου «τηλεοπτικές άδειες που επιτρέπονται στην Ελλάδα» και τα πράγματα που ακούστηκαν για 2,5 ώρες στο χτεσινό (19/4) περιφερειακό συμβούλιο, ενδεικτικά.

Ενώ λοιπόν η συζήτηση ξεκίνησε… αισιόδοξα, κατέληξε σε αναβολή. Ο εκτελεστικός γραμματέας της Περιφέρειας Ηπείρου Δημήτρης Σιώλος έκανε την εισαγωγή για τις δύο άδειες πλόων στην Παμβώτιδα, μια υπόθεση πάντα… τρικυμιώδη.

Καταρχάς, σε ό,τι αφορά τη συζήτηση, ήταν χαώδης και αυτό οφείλεται αφενός στον τρόπο με τον οποίο γνωμοδότησε η αρμόδια επιτροπή. Εκεί, έγινε συζήτηση και μια πρόταση είχε πλειοψηφία, αλλά με… σχετικό τρόπο.

Δηλαδή, μέλη της επιτροπής εξέφραζαν επιφυλάξεις διαφόρων ειδών (πχ ο Φίλιππας Φίλιος, ως πρόεδρος του –πρώην- Φορέα Διαχείρισης είπε ότι δεν υπάρχει μελέτη για τη φέρουσα δυνατότητα της λίμνης) και τελικά, μια πρόταση, που ήρθε στο περιφερειακό συμβούλιο, είχε 2 ψήφους. Χωρίς πάντως να είναι δεσμευτική, όπως εξήγησαν εκτενώς (έως εξουθενωτικά…) ο κ. Σιώλος και ο αντιπεριφερειάρχης και πρόεδρος της επιτροπής, Βασίλης Γοργόλης: «Πέντε προτάσεις εισφέρθηκαν, όχι μια, είναι τυπική διαδικασία».

Βέβαια, κάποιες από τις επιφυλάξεις που εκφράστηκαν είναι και η ουσία της υπόθεσης, το… πανάρχαιο αναπάντητο ερώτημα στην Παμβώτιδα: πόσα καραβάκια «αντέχει» το λιμναίο σύστημα. Είναι άλλο ένα εκκρεμές σημείο στο κανονιστικό καθεστώς μιας λίμνης που δεν έχει προεδρικό διάταγμα και λίαν προσφάτως, προέκυψαν και πάλι αιτήματα «επανακαθορισμού» της, μην ξεχνάμε…

Η συζήτηση πήρε κάτι παραπάνω από τη μισή διάρκεια του περιφερειακού συμβουλίου, χωρίς να λείπουν οι εντάσεις και χωρίς να βοηθάει τη συζήτηση –για άλλη μια φορά- η πρόεδρος του σώματος.

Παρεμβήκανε νομικοί εκπρόσωποι των ενδιαφερόμενων, προβάλλοντας ζητήματα όπως η προτεραιότητα των κριτηρίων (μόνιμοι κάτοικοι νησιού, περιβαλλοντική κατάταξη μηχανών κ.α.), εκφράζοντας μεταξύ άλλων τη διαφωνία τους με τον τρόπο που αυτά κατατάχθηκαν, αλλά και σε σύγκριση με την υπάρχουσα κατάσταση στην Παμβώτιδα.

Στις παρεμβάσεις των επικεφαλής, ο Γιώργος Ζάψας (Κοινό των Ηπειρωτών) έλεγξε την πλειοψηφία γιατί «δεν μπορεί να κάνει μια σωστή δουλειά» όπως είπε χαρακτηριστικά, λέγοντας ότι θα έπρεπε να υπάρχει βαθμολογία κριτηρίων από τη Διεύθυνση Μεταφορών, ενώ χαρακτήρισε «Χατζηδάκη του Καχριμάνη» τον Βασίλη Γοργόλη, «άνθρωπο ειδικών αποστολών» με πολιτικό ρόλο.

Ο κ. Γοργόλης από την πλευρά του πρότεινε να κάνει αυτοψία στα καράβια μια επιτροπή από περιφερειακούς συμβούλους, πρόταση που στήριξε ο κ. Ζάψας, αλλά τόνισε ότι «δεν μπορεί να πάει επιτροπή αύριο, γιατί αυτοί που έχουν σκάφη εκεί, σημαίνει ότι παραβίασαν το νόμο», σχετικά με την κατασκευή του σκάφους κ.λπ.

Και κάπου εκεί, γύρω στις 6 το απόγευμα, ήρθε η «άνωθεν παρέμβαση» του περιφερειάρχη Αλέκου Καχριμάνη, μιλώντας ανάμεσα στους επικεφαλής και με ιδιαίτερα αυστηρό ύφος (ο ίδιος, όχι η πρόεδρος που κρατάει τη διαδικασία) απέναντι στον κ. Δημητρίου (Ήπειρος Όλον) ο οποίος παραπονέθηκε, ότι ήταν δική του σειρά να τοποθετηθεί.  

Ο κ. Καχριμάνης λοιπόν, αφού εξήρε τη «δουλειά του κ. Σιώλου και του κ. Γοργόλη», είπε την προσωπική του θέση, κάτι που κάνει σε πάρα πολλά ζητήματα, έτσι και αλλιώς. Ο περιφερειάρχης λοιπόν, σε ρυθμό αφήγησης, είπε ότι γεννήθηκε στη Σιαράβα και είχε σχέσεις με τους νησιώτες, αλλά και ότι δεν μπορεί να καταλάβει γιατί οι κάτοικοι του «χωριού» όπως χαρακτήρισε το Νησί «δεν τα βρίσκουν μεταξύ τους». Το… άλμα του κ. Καχριμάνη από την εξιδανίκευση κάθε προτύπου επιχειρηματικού ανταγωνισμού, στην τοπική συνεταιριστική άμιλλα συνεχίστηκε με κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες, σχετικά με τα δάνεια που έχουν πάρει πλοιοκτήτες, τις σιδηροκατασκευές για να μη βουλιάξουν (sic).

«Αντί να το λύσουν το θέμα στο Νησί μεταξύ τους, το φέρνουν εδώ να κάνουμε εμείς διαιτησία» είπε ο περιφερειάρχης, σε μια από τις προσωπικές του αλήθειες που εκφράζει συχνά-πυκνά στις διαδικασίες.

Είπε επίσης ότι ο ίδιος πιστεύει πως δεν πρέπει να δοθούν οι άδειες, κατηγόρησε τους πλοιοκτήτες που «αμαύρωσαν την ημέρα» με τη διαμαρτυρία τους στην Περιφέρεια, στις 25 Μαρτίου, αλλά είπε ότι σκέφτεται «με το ένα χέρι στην καρδιά ότι ο ένας έχει δάνειο, ο άλλος το πήρε μαζί με τον τάδε» και άλλα περιγραφικά. Κατέληξε λέγοντας ότι η λύση είναι «να δοθεί άδεια σε αυτούς με τα δύο πρώτα» και στους επόμενους, αν φέρουν ηλεκτρικά σκάφη και εντός τριετίας, να γίνουν όλα τα σκάφη ηλεκτρικά. Επίσης, τους κάλεσε να κάνουν κοινοπραξία και κάνουν τα δέοντα «σαν οικογένεια που είναι στο Νησί» και σε μια τριετία, να τα κάνουν ηλεκτρικά.  

Φωτό από την πρόσφατη διαμαρτυρία πλοιοκτητών στην Περιφέρεια


«Μιλάω ανθρώπινα, είμαι ο μόνος που είμαι θιγμένος από αυτούς τους δύο» τόνισε επίσης, λέγοντας μεταξύ άλλων ότι «ξέρουμε από δάνεια, και από τους πατεράδες μας και από την οικογένειά μας». Πρότεινε τέλος μια προσωρινή άδεια και μετά «να έρθουν όλοι μαζί».

Μερικά από αυτά σημειωτέον, ειπώθηκαν με τον κ. Καχριμάνη να ακούγεται από το μικρόφωνο της προέδρου του σώματος που είχε το λόγο σε κάποια φάση, καθότι βρίσκονταν στο ίδιο γραφείο. Οπότε, ο περιφερειάρχης ακουγόταν με echo από το δικό του γραφείο, μερικά μέτρα πιο εκεί…

Μερικό σύμμαχο βρήκε στον κ. Ζάψα, ο οποίος πρότεινε να «συνδυαστεί η πρόταση του κ. Γοργόλη με αυτή του περιφερειάρχη και λύθηκε το θέμα».  

Σημειωτέον ότι ο επικεφαλής των Οριζόντων Ηπείρου Σπύρος Ριζόπουλος ψήφισε αρνητικά νωρίτερα και είπε μεταξύ άλλων ότι «το προσεγγίζουμε από την κοινωνική διάσταση, με την ένωση του νησιού», λέγοντας επίσης ότι η παράταξη έχει απευθυνθεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Ο σύμβουλος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Άρης Σπέγγος, ρώτησε εάν υπήρξε νηογνώμονας στη γνωμάτευση και τη διαμόρφωση των κριτηρίων, για να πάρει αρνητική απάντηση. Ο κ. Γοργόλης διευκρίνισε ότι η επιτροπή δεν έχει τη δικαιοδοσία να το κάνει αυτό. Ο κ. Σιώλος από την πλευρά του, είπε ότι βασικό κριτήριο ήταν οι νέες μηχανές και ότι η επιτροπή έχει γνώση και γνώμη, καθότι συμμετέχει μηχανολόγος μηχανικός σε αυτή.

Ο κ. Δημητρίου ανέπτυξε μια συλλογιστική για το πώς και ποιος πρέπει να πάρει την άδεια, καταλήγοντας ότι πρέπει «να σταματήσει αυτή η κατάσταση» με τα παλιά σκάφη στην Παμβώτιδα, να αντικατασταθούν τα σκάφη, με ελληνικό νηογνώμονα.

Στη συνέχεια ο κ. Καχριμάνης πήρε πάλι το λόγο, χωρίς να τον διακόψει πχ η πρόεδρος που κρατάει τη διαδικασία και άνοιξε διάλογο σχετικά με την ετοιμότητα των σκαφών και τη συνήθη γρήγορη εναλλαγή των οθονών…

O Γιώργος Πρέντζας (Λαϊκή Συσπείρωση) είπε ότι «πρέπει να προβληματιστούμε από τη συζήτηση σήμερα» και για τον κ. Σιώλο, πρόσθεσε ότι «κάθε διευθυντής πρέπει να αποτελεί σωσίβιο των πολιτικών του προϊσταμένων» και ότι «προσπαθεί να σώσει μια κατάσταση που δεν σώζεται». Κατήγγειλε δε ως «τραγωδία» τη διαδικασία και τόνισε ότι η διαδικασία πρέπει να επιστρέψει στην επιτροπή, να κριθεί το καταλληλότερο και όχι το πιο έτοιμο πλοίο, για «να πάρουμε την ορθή απόφαση, για τη λίμνη και το οικοσύστημα».

Το σκηνικό της… συνύπαρξης προέδρου και περιφερειάρχη στο ίδιο γραφείο, διανθίστηκε με τον κ. Καχριμάνη να ακούγεται στο βάθος, να πληροφορείται για το αποτέλεσμα του ΠΑΣ που έπαιζε ταυτόχρονα.
Ο Ζώης Γαλατάς  (ΑΡΠΗ) ανακάλεσε αλήστου μνήμης προσπάθειες καθέλκυσης που εμποδίστηκαν τελικά, σημειώνοντας ότι «στέκει άραγε το ‘πρώτα ρίχνω το καράβι στη λίμνη και μετά παίρνω άδεια;’» καθώς και ότι το βασικό είναι πως δεν υπάρχει εκτίμηση για τη φέρουσα ικανότητα της λίμνης, ενώ παρέπεμψε και σε «ανθρώπινες παρεμβάσεις» γύρω στη λίμνη και πρότεινε αναστολή της διαδικασίας.

Ο Κώστας Nουτσόπουλος (Ανυπότακτη Ήπειρος) ζήτησε να γίνει πρώτα η μελέτη για το πόσα σκάφη αντέχει η λίμνη. Τέλος, ο κ. Αναγνώστου πρότεινε αναστολή της διαδικασίας μέχρις διασαφηνίσεων.  

O περιφερειάρχης έκλεισε τη συζήτηση λέγοντας ότι η φέρουσα ικανότητα είναι «ψεύτικο δίλημμα» γιατί «δεν τα βάζεις όλα να δουλεύουν μαζί». Βέβαια από την άλλη, η λίμνη δεν είναι ένα πολύ ανοιχτό οικοσύστημα που μπορεί να ανεχθεί τα πάντα, κινούμενα ή στάσιμα, αλλά τέλος πάντων…

Εν τέλει, ο περιφερειάρχης πρότεινε να εγκριθούν οι δύο από τις άδειες και να μπούνε… συνέταιροι οι διεκδικητές τους σε κάθε μια από τις άδειες. Με το γνωστό του ύφος, όταν δεν σηκώνει κουβέντα…

Το θέμα έληξε με τον κ. Καχριμάνη να ακούγεται… από παντού στην τηλεδιάσκεψη και να λέει ότι «αν δεν δεχτούν την πρόταση, δεν παίρνουν άδειες». Τελικά, ο κ. Γοργόλης πρότεινε το λογικό: 15μερη αναβολή, ενημέρωση, βελτιωμένη πρόταση. Στην πρόταση συντάχθηκε και ο κ. Σιώλος.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back