Δεκαέξι θα είναι συνολικά τα καραβάκια που θα εκτελούν συγκοινωνιακούς πλόες από και προς το Νησί, με την Περιφέρεια Ηπείρου να δρομολογεί επιπλέον και πλωτά ταξί στη λίμνη Παμβώτιδα. Το ενδιαφέρον δε για δρομολόγια στη λίμνη φαίνεται να είναι πολύ μεγάλο, με διάφορους ιδιώτες και εταιρίες, όπως είναι το Αστικό ΚΤΕΛ, να έχουν εκφράσουν το ενδιαφέρον τους.
Το περιφερειακό συμβούλιο αποφάσισε στη σημερινή του συνεδρίαση, να δώσει άλλες δύο άδειες σε καραβάκια. Αυτή τη στιγμή, 14 καραβάκια κάνουν συγκοινωνιακούς πλόες (μεταξύ αυτών και τα πλοία «Εν Πλω» και «Μάλτα» που τη δεκαετία του ’90 είχαν καθελκυστεί με σκοπό τη διενέργεια τουριστικών πλόων).
Επί της ουσίας, το περιφερειακό συμβούλιο ήρθε να επικαιροποιήσει κανονιστική του απόφαση από το 2011, σύμφωνα με την οποία αυξήθηκε ο αριθμός των πλωτών από 13 σε 16. Μετά από διαγωνισμό που έγινε (και για τον οποίο υπήρξαν πολλές διαφωνίες αλλά και δικαστικές διαμάχες), αξιοποιήθηκε μόνο η μία άδεια. Οι άλλες δύο άδειες έμειναν τότε στα αζήτητα.
Αυτές τις δύο άδειες επαναφέρει και πάλι στο προσκήνιο η Περιφέρεια Ηπείρου. Όπως και τότε, έτσι και τώρα η όλη διαδικασία γίνεται χωρίς να υπάρχει μελέτη χωροϊκανότητας, κάτι που επεσήμαναν σχεδόν όλες οι παρατάξεις κατά τη συζήτηση στο περιφερειακό συμβούλιο (με τηλεδιάσκεψη).
Ο εκτελεστικός γραμματέας της Περιφέρειας Δημήτρης Σιώλος επιχείρησε να εξηγήσει ότι είτε 14 είτε 16 καραβάκια, δεν αλλάζει κάτι από τη στιγμή που δεν υπάρχει ταυτόχρονη πλεύση και τα δρομολόγια είναι ίδια. Βέβαια, το 2011 η απόφαση για αύξηση του αριθμού από 13 σε 16 πλωτά, είχε συνοδευτεί από περισσότερα δρομολόγια.
Το επιχείρημα τότε για περισσότερα πλωτά, άνευ πάλι σχετικής μελέτης χωροϊκανότητας της λίμνης, ήταν ότι αυτά θα καλύψουν «όλες τις δρομολογιακές γραμμές που θα προκύψουν, όπως της γραμμής προς το Νησί, αλλά και προς το Πέραμα που εντάσσεται ως τόπος προορισμού δρομολογιακής γραμμής». Ένα ακόμη επιχείρημα ήταν η πραγματοποίηση τουριστικών πλόων. Τελικά, ούτε δρομολόγιο προς το Πέραμα έγινε ούτε τουριστικοί πλόες πραγματοποιήθηκαν. Οι 16 άδειες παρέμειναν, με τις δύο από αυτές να επανέρχονται προς διεκδίκηση μέσω διαγωνισμού που θα γίνει.
Κατά τη συζήτηση τέθηκε το ζήτημα του προηγούμενου διαγωνισμού και για ποιο λόγο δεν ακολουθείται εκείνη η διαδικασία, με τον Γιώργο Ζάψα από το «Κοινό των Ηπειρωτών» να επιμένει ότι πρέπει να τηρηθεί εκείνος ο κατάλογος. Η απάντηση της περιφερειακής αρχής ήταν ότι δεν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο γιατί εκείνος ο διαγωνισμός δεν ισχύει επί της ουσίας, εννιά χρόνια μετά, οπότε πρέπει να γίνει νέα διαγωνιστική διαδικασία.
Όπως ήταν αναμενόμενο, πολύς λόγος έγινε για την καθέλκυση δύο πλωτών που έχει γίνει στη λίμνη, και τα οποία δεν κάνουν συγκοινωνιακούς πλόες λόγω απουσίας άδειας. Επικεφαλής παρατάξεων αναρωτήθηκαν πώς έγινε αυτό και γιατί δεν προβλεπόταν η απαγόρευση καθέλκυσης χωρίς άδεια στο ισχύον κανονιστικό πλαίσιο.
Μια πρόβλεψη που θα ενταχθεί στο νέο κανονιστικό πλαίσιο που θα συνταχθεί (μετά τον διαγωνισμό για τις δύο άδειες), όπως διαβεβαίωσε ο αντιπεριφερειάρχης Βασίλης Γοργόλης, ο οποίος συμμετείχε στη Γνωμοδοτική Επιτροπή για τα πλωτά εκπροσωπώντας τον Φορέα Διαχείρισης Λίμνης Παμβώτιδας. Ο κ. Γοργόλης μίλησε και για την ανάγκη να υπάρχουν στη λίμνη πλωτά με μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
ΚΑΙ ΠΛΩΤΑ ΤΑΞΙ ΣΤΟ ΑΜΕΣΟ ΜΕΛΛΟΝ
Στο νέο κανονιστικό πλαίσιο, θα προβλέπεται και η δυνατότητα διενέργειας πλόων (πλωτό ταξί) με τη μορφή περιήγησης οργανωμένου και σε μικρό αριθμό ατόμων- επισκεπτών (γκρουπ) για τη μεταφορά τους στο Νησί και αντίστροφα ή την περιήγησή τους στη λίμνη και τα αξιοθέατα αυτής. «… ώστε όποιος κάθεται μέχρι τις 12 ή τη 1 μετά τα μεσάνυχτα στο Νησί, να καλεί ένα ταξί και να φεύγει» είπε ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης.
Τα πλωτά ταξί –όσα κι αν είναι αυτά- δεν θα εντάσσονται προφανώς στο πλαίσιο των συγκοινωνιακών πλόων. «Η χορήγηση άδειας θα γίνει επίσης μετά από δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος» αναφέρεται στην ανακοίνωση της Περιφέρειας.
Η ΗΛΙΚΙΑ ΤΩΝ ΠΛΟΙΑΡΙΩΝ
Αρκετή συζήτηση έγινε για την ηλικία των πλωτών, τα περισσότερα από τα οποία είναι από 30 έως 52 ετών. Όπως εξήγησε ο κ. Σιώλος, παρότι έγινε προσπάθεια στο παρελθόν από την Περιφέρεια Ηπείρου ένα όριο ηλικίας, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έστειλε έγγραφο σύμφωνα με το οποίο «τα πλωτά μέσα που εκτελούν δρομολόγια σε λίμνες ή ποτάμια δεν εμπίπτουν στις διατάξεις περί ορίων ηλικίας». «Το προτείνουμε τώρα για το νέο κανονιστικό πλαίσιο, μετά τη νέα ρύθμιση (Π.Δ.) που έγινε το 2017», πρόσθεσε και διαβεβαίωσε ότι κάθε χρόνο τα πλοιάρια ελέγχονται και έχουν πιστοποιητικό αξιοπλοΐας.
Μικρή αναφορά, παρότι είχαν τεθεί υψηλοί στόχοι πριν από λίγα χρόνια, έγινε και στο θέμα της αντικατάστασης των πλωτών με πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα. Η αντικατάσταση των πλοιαρίων στη λίμνη Παμβώτιδα είχε προωθηθεί μέσω του μηχανισμού ELENA. Το σχέδιο όμως δεν προχώρησε, χωρίς να δοθούν εξηγήσεις. Ο κ. Καχριμάνης περιορίστηκε να πει χτες ότι η αντικατάσταση των καραβιών μπορεί να γίνει είτε μέσω «του αναπτυξιακού νόμου είτε μέσω του επόμενου ΕΣΠΑ»…
Επιπλέον, ο κ. Καχριμάνης απέρριψε τα περί «καρτέλ» πλωτών στη λίμνη, τα οποία έχει υποστηρίξει ο επικεφαλής της παράταξης «Ορίζοντες Ηπείρου» Σπύρος Ριζόπουλος. Ο κ. Ριζόπουλος επανέλαβε μάλιστα σήμερα την προειδοποίησή του ότι θα προσφύγει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, με τον κ. Γοργόλη να επισημαίνει ότι μια τέτοια προσφυγή «δεν μπορεί να είναι κατά μιας απόφασης του περιφερειακού συμβουλίου αλλά κατά επιχειρηματιών».
Τέλος, ο κ. Σιώλος επανέλαβε την ανάγκη δημιουργίας ενός Λιμενικού Ταμείου για τη λίμνη Παμβώτιδα, μια πρόταση που η Περιφέρεια Ηπείρου και ο Δήμος Ιωαννιτών έχουν καταθέσει από κοινού.
Όσο δε, αφορά τη μελέτη χωροϊκανότητας, αυτή προβλέπεται να γίνει κάποια στιγμή στο μέλλον και στις «ολοκληρωμένες παρεμβάσεις για την περιοχή της λίμνης Παμβώτιδας» που προωθεί ο Φορέας Διαχείρισης Λίμνης Παμβώτιδας...