dodoni back
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Πηγάδια-Γέφυρα Πλάκας: το νέο ΕΣΠΑ και ένα «ασανσέρ»

Εικόνα του άρθρου Πηγάδια-Γέφυρα Πλάκας: το νέο ΕΣΠΑ και ένα «ασανσέρ»
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 13/10/2022, 19:38
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Ηπείρου, στη σημερινή της συνεδρίαση, αποφάσισε να υποβάλει το οδικό έργο «Πηγάδια-Γέφυρα Πλάκας» στα Τζουμέρκα, με προϋπολογισμό 6,3 εκατ. ευρώ, στο τομεακό πρόγραμμα «Υποδομών και Μεταφορών» του νέου ΕΣΠΑ.

Το ίδιο έργο, η ίδια Οικονομική Επιτροπή, σε συνεδρίασή της στις 27 Ιουλίου, αποφάσισε να το υποβάλλει για χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με προϋπολογισμό 23,5 εκατ. ευρώ...

Το ίδιο έργο, με τελείως διαφορετικούς προϋπολογισμούς, σε δύο διαφορετικά προγράμματα, μέσα σε χρονικό διάστημα δυόμισι μηνών! Προφανώς επικρατεί μια μεγάλη σύγχυση στην Περιφέρεια Ηπείρου. Το πιο πιθανό πάντως είναι ότι το έργο αυτό έχει μέλλον στο νέο ΕΣΠΑ, δεδομένου ότι η πρόσκληση υποβολής πρότασης αφορά την Περιφέρεια Ηπείρου και το συγκεκριμένο έργο. Μια πρόσκληση η οποία «βγήκε» στον αέρα τον Απρίλιο του 2022 (δηλαδή, πριν την απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής για το Ταμείο Ανάκαμψης).

Ωστόσο, το μεγάλο ζήτημα είναι ο προϋπολογισμός του έργου, ο οποίος έχει μια διαδρομή… ασανσέρ εδώ και δύο χρόνια περίπου.

Τον Δεκέμβριο του 2020, εν μέσω μιας συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου, με έναν σουρεαλιστικό τρόπο προέκυψε μια πίστωση 6,3 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Υποδομών για το έργο αυτό. Το νέο έγινε γνωστό από τον περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέκο Καχριμάνη, μετά από τηλεφώνημα που έτυχε να δεχτεί από τον… πρόεδρο της Βουλής Κώστα Τασούλα. Λίγους μήνες πριν, το έργο αυτό είχε βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος λόγω των καταπτώσεων βράχων, που είχε οδηγήσει την Περιφέρεια στην απόφαση να προχωρήσει στην εκπόνηση μελέτης για το επίμαχο τμήμα «Πηγάδια-Γέφυρα Πλάκας». Σημειωτέον ότι στα Πηγάδια «βγαίνει» ο νέος οδικός άξονας που «έρχεται» από τον κόμβο Τερόβου της Ιόνιας οδού και ο οποίος κατασκευάζεται με κονδύλια από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020».

Το υπουργείο Υποδομών κατέγραψε στα κατάστιχα του λοιπόν τότε, με αυτόν τον τρόπο, τα 6,3 εκατ. ευρώ για την Περιφέρεια Ηπείρου. Ένα ποσό βέβαια το οποίο είχε προκύψει χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η μελέτη. Και προφανώς αυτό το έργο των 6,3 εκατ. ευρώ όπως εγγράφηκε στο εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων μεταφέρεται ως έχει στο ΕΣΠΑ.

Η ιστορία όμως έχει και συνέχεια. Τον Μάρτιο του 2022, ο περιφερειάρχης κ. Καχριμάνης ανακοίνωσε στο Περιφερειακό Συμβούλιο ότι «η μελέτη ολοκληρώνεται». Είπε όμως και κάτι άλλο που αφορά τον προϋπολογισμό: «Yπάρχει ένα ‘ταβάνι’ 15 εκατ. ευρώ. Έχουμε εξασφαλίσει 6,2 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών». Παρά τη δέσμευσή του ότι θα γίνει παρουσίαση της μελέτης, η μελέτη δεν εμφανίστηκε.

Από τα 6,3 εκατ. ευρώ του Δεκεμβρίου του 2020, ο προϋπολογισμός του έργου πήγε στα 15 εκατ. ευρώ του Μαρτίου του 2022, στα 23,5 εκατ. ευρώ του Ιουλίου του 2022 και ξανά στα 6,3 εκατ. ευρώ του Οκτωβρίου του 2022. Κάθε εποχή, κι άλλος προϋπολογισμός.

Τα ερωτήματα πολλά. Και το κυριότερο: τι είδους παρεμβάσεις στον δρόμο αφορά η πρόταση στο νέο ΕΣΠΑ για χρηματοδότηση των 6,3 εκατ. ευρώ; Και ποια μελέτη θα εφαρμοστεί; Τι έργο θα γίνει ακριβώς και πόσο κοστίζει εντέλει;

Στη σημερινή της ανακοίνωση, η Περιφέρεια Ηπείρου αναφέρει και το εξής: Ότι κατά τη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής όπου εγκρίθηκε η υποβολή του έργου «Πηγάδια-Γέφυρα Πλάκας» στο νέο ΕΣΠΑ, ο περιφερειάρχης ανακοίνωσε ότι στη συνάντηση που είχε με τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη «απέσπασε τη δέσμευση για επιπλέον χρηματοδότηση ώστε συνολικά το ποσό για τη συνέχιση του έργου να ανέλθει στα 10 εκατ. ευρώ». Με την όποια μετάφραση μπορεί να γίνει σε αυτή τη φράση του δελτίου Τύπου της Περιφέρειας Ηπείρου, ο κ. Καχριμάνης εννοεί μάλλον, ίσως, πιθανόν… ενδεχόμενη τροποποίηση του προϋπολογισμού για το έργο αυτό. Σε μια τέτοια περίπτωση, το ερώτημα επαναλαμβάνεται: Τι έργο θα γίνει ακριβώς και ποιος είναι ο προϋπολογισμός του τελικά;

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3