Η βελτίωση της 2ης επαρχιακής οδού προς Τζουμέρκα, και συγκεκριμένα μέχρι τα Πράμαντα, παραμένει ένα διαχρονικό αίτημα, το οποίο έγινε πιο επίμονο μετά το υπό κατασκευή οδικό τμήμα από τον κόμβο της Ιόνιας οδού στο Τέροβο μέχρι τα Πηγάδια, στην περιοχή του Καλεντζίου.
Η Περιφέρεια Ηπείρου έβαλε σε προτεραιότητα το οδικό τμήμα «Πηγάδια-Γέφυρα Πλάκας» τη χρηματοδότηση του οποίου διεκδικεί από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε., με τη σχετική πρόταση να υποβάλλεται πριν από λίγες ημέρες. Τα πράγματα όμως δεν είναι τόσο εύκολα. Αφενός μεν ο προϋπολογισμός του έργου είναι ιδιαίτερα υψηλός, καθώς φτάνει τα 23,5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) αφετέρου δε οι όροι της σχετικής πρόσκλησης από το υπουργείο Εσωτερικών δεν είναι ιδιαίτερα δεσμευτικοί για προτεινόμενα οδικά έργα από τις Περιφέρειες.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα (σχεδόν) από την αρχή.
Πριν από ενάμιση χρόνο, η Περιφέρεια Ηπείρου αποφάσισε να προχωρήσει στην εκπόνηση μιας μελέτης για το τμήμα «Πηγάδια-Γέφυρα Πλάκας», αφήνοντας μελετητικά το υπόλοιπο κομμάτι «Γέφυρα Πλάκας-Πράμαντα» για αργότερα… Η «αποφασιστικότητα» αυτή της περιφερειακής αρχής βασίστηκε στις καταπτώσεις βράχων που είχαν γίνει το 2020 στην περιοχή του Μονολιθίου αλλά και στην πίεση των Τζουμερκιωτών.
Τον Δεκέμβριο του 2020, προέκυψε από το πουθενά και με έναν σουρεαλιστικό τρόπο (εν μέσω μιας συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου και με ένα τηλεφώνημα του προέδρου της Βουλής Κώστα Τασούλα) και μια πίστωση 6,2 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Υποδομών για το τμήμα αυτό.
Τον Μάρτιο του 2022, σε συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης ανέφερε ότι η μελέτη «Πηγάδια-Πλάκα» ολοκληρώνεται. Είπε ακόμα ότι η μελέτη θα παρουσιαστεί σε έναν μήνα, αλλά δεν έχει παρουσιαστεί ακόμη, όπως και ότι «έχει βρεθεί τέτοια λύση που δεν χρειάζεται σήραγγα». Είπε και κάτι άλλο: «Yπάρχει ένα ‘ταβάνι’ 15 εκατ. ευρώ. Έχουμε εξασφαλίσει 6,2 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών».
Με πολλά εκατομμύρια να υπολείπονται και με ένα Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να καθιστά ακόμα και τη χρηματοδότηση των 6,2 εκατ. ευρώ επισφαλή, η Περιφέρεια Ηπείρου αποφάσισε να διεκδικήσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, στο πλαίσιο πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος του υπουργείου Εσωτερικών για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Και όντως, στα τέλη Ιουλίου, μετά από απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, υπέβαλε την πρότασή της για έξι οδικά έργα, μεταξύ των οποίων το τμήμα «Πηγάδια-Πλάκα», με τον προϋπολογισμό να ξεπερνά το «ταβάνι των 15 εκατ. ευρώ» και να φτάνει στα 23,5 εκατ. ευρώ. Επαναλαμβάνεται ότι η Περιφέρεια Ηπείρου δεν έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα τη μελέτη για τον δρόμο αυτόν.
Η πρότασή της περιλαμβάνει κι άλλα έργα: «Εργασίες διαγράμμισης στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο Περιφέρειας Ηπείρου», προϋπολογισμού 2.050.000 ευρώ, «Τοποθέτηση-Βελτίωση στηθαίων ασφαλείας και πινακίδων σήμανσης στο οδικό δίκτυο Περιφέρειας Ηπείρου», προϋπολογισμού 1,8 εκατ. ευρώ, «Εγκατάσταση-βελτίωση οδοφωτισμού στο οδικό δίκτυο», προϋπολογισμού 1,35 ευρώ, «Κατασκευή κόμβων (Φραξήλα, Επισκοπικού, Λαψίστας, Βαλανιδοράχης και Λούτσας)», συνολικού προϋπολογισμού 19 εκατ. ευρώ, και «Κατασκευή παράκαμψης Πάργας», προϋπολογισμού 12,46 εκατ. ευρώ. Μαζί με το έργο «Πηγάδια-Πλάκα», ο συνολικός προϋπολογισμός της πρότασής της προς το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε. ξεπερνά τα 60 εκατ. ευρώ.
Ο συνολικός προϋπολογισμός της πρόσκλησης του υπουργείου Εσωτερικών για τα έργα βελτίωσης οδικής ασφάλειας ανέρχεται σε 225 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) με δυνατότητα υπερδέσμευσης έως το 120% του προϋπολογισμού αυτού.
Δικαιούχοι ήταν οι Δήμοι και οι Περιφέρειες. Για τους Δήμους, στους όρους της πρόσκλησης ορίζεται σαφώς ότι η συνολική χρηματοδότηση κάθε αίτησης δικαιούχου θα ανέρχεται έως 3,5 εκ. ευρώ (με ΦΠΑ) για τους Δήμους με μόνιμο πληθυσμό μικρότερο των 100.000 κατοίκων και έως 5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) για τους Δήμους με μόνιμο πληθυσμό μεγαλύτερο ή ίσο των 100.000 κατοίκων. Ο Δήμος Ιωαννιτών είναι ένας από τους Δήμους που κατέθεσαν πρόταση με προϋπολογισμό 5 εκατ. ευρώ.
Για τις Περιφέρειες τα πράγματα είναι ακόμα απροσδιόριστα. Όπως σημειώνεται στην προκήρυξη: «Η συνολική χρηματοδότηση που δύναται να λάβει κάθε Περιφέρεια από το πρόγραμμα θα καθοριστεί μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων, λαμβάνοντας υπόψη και τις προτάσεις που θα υποβληθούν και την κατανομή των πόρων από παράλληλα και προηγούμενα προγράμματα οδικής ασφάλειας».
Όπως και να ‘χει, η πρόταση της Περιφέρειας Ηπείρου με έργα 60 εκατ. ευρώ, είναι πολύ φιλόδοξη… Και τα εχέγγυα δεν είναι πολλά