dodoni back
ΡΕΤΡΟ-TA ΓΙΑΝΝΕΝΑ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ

Όταν ο Λούρος ήταν πλωτός

Εικόνα του άρθρου Όταν ο Λούρος ήταν πλωτός
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 04/12/2021, 11:32
ΡΕΤΡΟ-TA ΓΙΑΝΝΕΝΑ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ

Ο ποταμός Λούρος, που πηγάζει από το όρος Τόμαρος και εκβάλλει στον Αμβρακικό Κόλπο, αφού διανύσει μια διαδρομή 80 χλμ., ήταν κάποτε πλωτός –από τις εκβολές του μέχρι τη Φιλιππιάδα.

Μάλιστα, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’60, στον ποταμό έπλεαν μικρά σκάφη. Η Πέτρα ήταν ο τόπος μεταφοράς εμπορευμάτων.

Στο β’ μισό του 19ου αιώνα, ο Λούρος είχε τραβήξει την προσοχή και… επενδυτών, που ήθελαν να βάλουν ένα ατμόπλοιο για τη μεταφορά εμπορευμάτων από το λιμάνι της Πρέβεζας. Τότε το βασικό λιμάνι της περιοχής ήταν η Σαλαώρα Πρέβεζας. Οι «επενδυτές», με τις ευχές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αναζητούσαν προφανώς μια εναλλακτική λύση μεταφοράς εμπορευμάτων στα Ιωάννινα.

Το 1871, συστήνεται εταιρία με σκοπό την «ασφαλή και εύκολον μεταφορά των εξ Ευρώπης εμπορευμάτων και επιβατών, διά του μεταξύ Άρτης και Πρεβέζης Λούρου ποταμού. Η εταιρία αύτη θέλη θέση προκαταρκτικώς εις ενέργειαν εν ατμόπλοιον ανάλογον προς μεταφοράν εμπορευμάτων και επιβατών, δυνάμενον να πλέη επί του ποταμού Λούρου, αφού πρώτον εκκαθαρίση αυτόν και άρη παν εμπόδιον δυνάμενον να κωλύση την ελευθέραν διάβασιν του ατμοπλοίου».

Ο γενικός διοικητής του βιλαετίου Ιωαννίνων Αχμέτ Ρασήμ πασάς ήταν μάλιστα εγγυητής για την καλή χρήση των κεφαλαίων της μετοχικής εταιρίας. Υπήρχε μάλιστα και πρόβλεψη για κατασκευή αποθηκών και τελωνείου στη Φιλιππιάδα.

Αν σας αρέσει ο Τύπος, μπορείτε να τον στηρίξετε με μια συνδρομή ή δωρεά, εδώ:

Το εγχείρημα όμως δεν προχώρησε. Ο εκσυγχρονισμός των συγκοινωνιών και των μεταφορών προς Ιωάννινα και Άρτα μέσω του λιμανιού της Πρέβεζας, δεν έγινε.

Ο ιστορικός ερευνητής Κωνσταντίνος Κωστούλας αναφέρεται σε διάφορες παραμέτρους που δυσκόλευαν τον εκσυγχρονισμό των συγκοινωνιών εκείνη την εποχή. Μία από αυτές είναι το σινάφι των αγωγιατών που μετέφεραν τα εμπορεύματα από τη Σαλαώρα στα Ιωάννινα και είχαν το μονοπώλιο. Παράλληλα, την ίδια εποχή, προχωρούσαν και το έργο οδοποιίας για τη σύνδεση των Ιωαννίνων με ένα άλλο λιμάνι του βιλαετίου, τους Αγίους Σαράντα. Το δρομολόγιο Ιωάννινα-Άγιοι Σαράντα μέχρι την περίοδο της απελευθέρωσης ήταν το πιο δυναμικό δρομολόγιο.

Ο ποταμός Λούρος λοιπόν έμεινε ως είχε με τη μεγάλη αλλαγή στη φυσιογνωμία του να επέρχεται τη δεκαετία του ’50. Τότε που κατασκευάστηκε το υδροηλεκτρικό φράγμα της ΔΕΗ, ύψους 25 μέτρων και πλάτους 70 μέτρων, με μεγάλη ποσότητα των νερών του να εγκλωβίζεται.

Πηγή:

Kωστούλας Κωνσταντίνος, Πρεβεζάνικες σελίδες σε εφημερίδες της προαπελευθερωτικής περιόδου, Πρεβεζάνικα Χρονικά, τεύχος 55-56, 2019

*Φωτό: Βάρκες μεταφέρουν πολεμοφόδια κατά τον αγώνα για την απελευθέρωση της πόλης των Ιωαννίνων από τους Οθωμανούς (από το λεύκωμα «Η απελευθέρωση της Ηπείρου» του Ιδρύματος «Ακτία Νικόπολις»)

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3