dodoni back
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

O περίπλοκος… δημοτικός οδοφωτισμός

Εικόνα του άρθρου O περίπλοκος… δημοτικός οδοφωτισμός
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 13/05/2020, 20:10
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Μέχρι πριν από ενάμιση χρόνο, υπήρχαν τα εξής δεδομένα: Η Περιφέρεια Ηπείρου, στο πλαίσιο σύμβασής της με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων 60 εκατ. ευρώ, παίρνοντας ως αντάλλαγμα χρηματοδότηση ύψους 1,5 εκατ. ευρώ για τεχνική βοήθεια μέσω του μηχανισμού ELENA, θα υλοποιούσε τέσσερα ενεργειακά έργα: την ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων κτιρίων, την ενεργειακή αναβάθμιση του οδοφωτισμού σε εθνικό και επαρχιακό δίκτυο, την ενεργειακή αναβάθμιση οδοφωτισμού στους Δήμους Αρταίων, Πρέβεζας και Ηγουμενίτσας, και την αντικατάσταση των πλοιαρίων της λίμνης Παμβώτιδας με πιο φιλικά προς το περιβάλλον και λιγότερο ενεργοβόρα μέσα.

Από τα τέσσερα αυτά έργα, το μόνο που δεν προχωρά, χωρίς να έχουν δημοσιοποιηθεί οι λόγοι, είναι η αντικατάσταση των πλοιαρίων. Για την ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων κτιρίων, υπογράφηκαν πρόσφατα προγραμματικές συμβάσεις μεταξύ Περιφέρειας Ηπείρου και Νοσοκομείων και Αστυνομικών Διευθύνσεων. Ουσιαστικά, το έργο που βρίσκεται πιο μπροστά απ’ όλα είναι αυτό της αναβάθμισης του οδοφωτισμού στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο, με την Περιφέρεια Ηπείρου να έχει κάνει ήδη τον διεθνή διαγωνισμό, με προϋπολογισμό 8 εκατ. ευρώ. Το συγκεκριμένο έργο γίνεται με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με τον όποιο ανάδοχο να αναλαμβάνει με ίδια ή/και δανειακά κεφάλαια όλη τη χρηματοδότηση.

Το τέταρτο έργο είναι αυτό που έχει γίνει πολύ περίπλοκο. Τον Δεκέμβριο του 2018, η επιτροπή περιβάλλοντος, χωρικού σχεδιασμού και ανάπτυξης της Περιφέρειας Ηπείρου ενέκρινε τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Περιφέρειας και των τριών ενδιαφερόμενων τότε Δήμων για την υλοποίηση του έργου, συνολικού προϋπολογισμού 15,8 εκατ. ευρώ. Το σκεπτικό, τότε, ήταν να γίνει το έργο του οδοφωτισμού των τριών Δήμων με ΣΔΙΤ.

Το 2019 όμως τα πράγματα άρχιζαν να αλλάζουν. Καταρχήν ο Δήμος Πρέβεζας «πάγωσε» τις διαδικασίες, αλλά επέστρεψε δυναμικά μετεκλογικά (με άλλον δήμαρχο), ενώ ο Δήμος Αρταίων αποφάσισε να μην επικυρώσει την προγραμματική σύμβαση τον Μάρτιο του 2019. Πριν από λίγες ημέρες ήρθε και το οριστικό «όχι» του Δήμου Ηγουμενίτσας λόγω διπλασιασμού του προϋπολογισμού του έργου –κάτι που έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις.

Η Περιφέρεια Ηπείρου, λοιπόν, επιδιώκει να υλοποιήσει το έργο του δημοτικού οδοφωτισμού με δύο Δήμους, της Πρέβεζας και των Ιωαννίνων. Με τον Δήμο Πρέβεζας, η διαγωνιστική διαδικασία προχωρά, με τον προϋπολογισμό να φτάνει στα 9 εκατ. ευρώ.

Με τον Δήμο Ιωαννιτών, η κατάσταση είναι αρκετά δύσκολη. Η δημοτική αρχή επέλεξε καταρχάς έναν δρόμο που δεν εγγυάται την επαρκή ενημέρωση όχι μόνο των παρατάξεων (στις οποίες η δημοτική αρχή εστιάζει την κριτική της) αλλά ούτε των πολιτών. Ιδίως από τη στιγμή που πρόκειται για ένα έργο με προϋπολογισμό 19,2 εκατ. ευρώ, για το οποίο η δημοτική αρχή διατείνεται ότι «θα είναι χωρίς κόστος για τους πολίτες». Βέβαια, κανένα έργο δεν είναι χωρίς κόστος. Το κόστος προβλέπεται να αποπληρωθεί μέσω των ανταποδοτικών τελών για τα επόμενα 12 χρόνια. Με τις ανακοινώσεις των τελευταίων ημερών, είναι σαφές ότι η δημοτική αρχή έχει επιλέξει μια στείρα αντιπαράθεση με την αντιπολίτευση, χωρίς να δίνονται σαφείς απαντήσεις για τα όσα προβλέπει το σχεδιαζόμενο έργο και χωρίς να υπάρχει συμμετοχή των υπηρεσιών του Δήμου. Κι όλα αυτά μέσα σε μια εβδομάδα, με τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για την έγκριση της προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια Ηπείρου να έχει προγραμματιστεί για την Παρασκευή 15 Μαΐου (διά περιφοράς).

Ένα από τα βασικά σημεία τριβής είναι γιατί επιλέχθηκε το έργο να γίνει με Σύμβαση Ενεργειακής Απόδοσης και όχι με ΣΔΙΤ –παρατάξεις της αντιπολίτευσης υποστηρίζουν ότι το δημοτικό συμβούλιο θα έπρεπε να αποφασίσει τη μορφή (και οι δύο μορφές βέβαια, αφορούν μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων).

Ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης ρωτήθηκε σήμερα από τον «Τύπο Ιωαννίνων» για την απόφαση να προκριθεί η ΣΕΑ αντί της ΣΔΙΤ για τους Δήμους Ιωαννιτών και Πρέβεζας, σε αντίθεση με ό,τι έγινε με το έργο του οδοφωτισμού στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο από την Περιφέρεια Ηπείρου. Για τον κ. Καχριμάνη, δεν υπάρχει καμία διαφορά. «Τι ΣΕΑ, τι ΣΔΙΤ. Το έργο είναι αυτοχρηματοδοτούμενο. Για να το κατανοήσουν κάποιοι που δεν θέλουν να το κατανοήσουν» είπε, εντοπίζοντας τη μόνη διαφορά στο ότι η ΣΔΙΤ απαιτεί έγκριση από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ.

Την ίδια ώρα βέβαια, επιχείρησε να αναδείξει τη ΣΕΑ, εμπλέκοντας προβλήματα που υπήρχαν στον διαγωνισμό του έργου του οδοφωτισμού της Περιφέρειας Ηπείρου με τη ΣΔΙΤ. Η περιγραφή βέβαια των προβλημάτων εκ μέρους του παρέπεμπε στα τεύχη δημοπράτησης κι όχι στη μέθοδο. Πέραν τούτου, υποστήριξε πως η προσωπική του άποψη είναι ότι και ο διαγωνισμός για τον οδοφωτισμό στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο έπρεπε να γίνει με ΣΕΑ, αφήνοντας έμμεσα αιχμές στην πρώην αντιπεριφερειάρχη και νυν επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Ιωάννινα_2023» Τατιάνα Καλογιάννη η οποία χειρίστηκε το συγκεκριμένο έργο.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3