Λυκ πίσω
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ο Μπρέγκοβιτς, το αρχαίο θέατρο και η «κλεμμένη» αίγλη

Εικόνα του άρθρου Ο Μπρέγκοβιτς, το αρχαίο θέατρο και η «κλεμμένη» αίγλη
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 30/07/2023, 15:05
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

«Εντυπωσιακό αλλά πιο θορυβώδες και ενθουσιώδες θα είναι το άνοιγμα του φετινού Φεστιβάλ Δωδώνης» δήλωνε πριν από λίγες ημέρες ο δήμαρχος Δωδώνης Χρήστος Ντακαλέτσης με αφορμή την έναρξη του Φεστιβάλ με τη συναυλία του Γκόραν Μπρέγκοβιτς.

Κι όντως το άνοιγμα ήταν θορυβώδες. Ο Μπρέγκοβιτς έδωσε συναυλία στο αρχαίο στάδιο κι όχι στο αρχαίο θέατρο, όπως διαφημιζόταν παντού απο τους διοργανωτές, όπως αναγραφόταν και στα ηλεκτρονικά εισιτήρια. Κι όπως ήταν αναμενόμενο, προέκυψε θέμα παραπλάνησης του φιλοθεάμονος κοινού. Και δεν ήταν οι μόνες αντιδράσεις που προέκυψαν.

Αντιδράσεις υπήρξαν και για τις πολυπληθείς πλαστικές καρέκλες που έδωσαν το παρών στο αρχαίο στάδιο. Είναι γεγονός ότι πλαστικές καρέκλες έχουν τοποθετηθεί και στο παρελθόν σε διάφορες εκδηλώσεις. Όταν όμως είναι πολυπληθείς, ο αρχαιολογικός χώρος της Δωδώνης, παρά τις ενδεχομένως καλές προθέσεις, αποκτά μια πανηγυρτζίδικη διάσταση. Εδώ τίθεται και ένα ερώτημα για το αν ο αρχαιολογικός χώρος Δωδώνης μπορεί να εξυπηρετήσει τόσο μεγάλες συναυλίες, αλλά δεν είναι της παρούσης.

Θα μπορούσε να πει κανείς λοιπόν ότι το περιστατικό αυτό ήταν μεμονωμένο, ότι ήταν μια κακιά στιγμή των διοργανωτών.  

Δυστυχώς όμως ότι το περιστατικό αυτό εντάσσεται σε μια γενικότερη λογική υπερεκμετάλλευσης ή λαθεμένης χρήσης του «brand name» που λέγεται «αρχαίο θέατρο Δωδώνης». (Θα αργήσουμε πολύ μέχρι να κατανοήσουμε τη σημασία του αρχαιολογικού χώρου Δωδώνης κι όχι μόνο του αρχαίου θεάτρου).

Αποτελεί ένα περιστατικό που υπακούει σε έναν πολιτιστικό επαρχιωτισμό ο οποίος διακατέχει πολλούς παράγοντες των Ιωαννίνων και που αναδεικνύεται με κάθε ευκαιρία.

Ο πολιτιστικός αυτός επαρχιωτισμός οδηγεί στην υιοθέτηση πολιτικών που τελικά δεν αναδεικνύουν αλλά προσβάλλουν τον αρχαιολογικό χώρο Δωδώνης και που αντιμετωπίζουν κυρίως το αρχαίο θέατρο (το «brand name») ως ένα προϊόν.

Δεν είναι τυχαίο που πριν από λίγες ημέρες η συνέντευξη Τύπου για το Φεστιβάλ Δωδώνης δόθηκε μπροστά από το αρχαίο θέατρο. Εκεί μπροστά από το αρχαίο θέατρο, στήθηκε το εξής σκηνικό: ένα τραπέζι με ένα κόκκινο τραπεζομάντιλο, ένα βάζο με άσπρα και κόκκινα τριαντάφυλλα, τα χορηγικά μπάνερ, ομιλητές ο δήμαρχος Δωδώνης και δύο από τους εκπροσώπους χορηγών και απέναντί τους οι κάμερες.

Η πρόθεση σαφής: Όλοι τους, για διαφορετικό λόγο, να «κλέψουν» κάτι από την αίγλη του αρχαίου θεάτρου. (Αλήθεια, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων, η οποία συνεργάζεται με το Φεστιβάλ Δωδώνης, συμφωνεί με αυτές τις πρακτικές;). Το ζήτημα δεν είναι όμως να «κλέβεις» κάτι από την αίγλη, για πρόσκαιρους επικοινωνιακούς λόγους. Το ζήτημα είναι να αναδεικνύεις την αίγλη ενός μνημείου. Και όταν ο σκοπός είναι αυτός, τότε όλοι μπορεί να χωρέσουν.


*Σήμερα, έχει προγραμματιστεί η θεατρική παράσταση «Σφήκες» στο αρχαίο θέατρο Δωδώνης. Την Τρίτη 1 Αυγούστου, θα γίνει η μουσική παράσταση «μεταΜέλισσες». Σύμφωνα με το Φεστιβάλ Δωδώνης, η εκδήλωση αυτή θα γίνει στο αρχαίο θέατρο Δωδώνης. Σύμφωνα όμως την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων, η εκδήλωση θα γίνει στον ελεύθερο χώρο που διαμορφώνεται στα νοτιοδυτικά του αρχαιολογικού χώρου Δωδώνης. 

 

**Τοποθέτηση φωτογραφίας για δημοσιογραφικούς, κι όχι για διαφημιστικούς λόγους

ΣΧΟΛΙΑ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΟΥΡΕΛΗΣ
Αγαπητη Κυρια Βαρβαρα Αγγελη,Σας συγχαιρω απο καρδιας,θα αργησουμε πολλες δεκαετιες να κατανοησουμε τη σημασια του αρχαιολογικου χωρου της Δωδωνης και οχι μονον του θεατρου,μονον οταν εξαφανισθη ο πολιτισμικος επαρχιωτισμος που μας διακατεχει,οπως πολυ σωστα επισημαινετε,το ζητημα δεν ειναι "να κλεβης" κατι απο την αιγλη ενος μνημειου,αλλα να προσπαθεις να το αναδειξεις πιο πολυ.Σας ευχαριστω για την φιλοξενια στον χωρο σας.,Με πολλην Εκτιμηση, Νικος Σουρελης.
Ελένη
Δεν ξέρω αν πρόκειται για πολιτισμικό επαρχιωτισμό ,όπως το ονομάζετε, ή για ευρύτερη άγνοια . Αλήθεια, ποιός επιλέγει και με τι κριτήριο, τις εκδηλώσεις που φιλοξενούνται στη Δωδώνη?( Όπως είδα το πρόγραμμα, πρόκειται για εκδηλώσεις διαφορετικών ειδών και διαφορετικού ύφους η καθεμία).
Τάσος Π.
Το πανυγηρτσιδικο στυλ στο μεγαλείο του.Το πάρκιγκ χωραφιες με πατημένα ξερά χόρτα σε επαφή με τις εξατμίσεις των ιχ.Κριμα για τον χώρο.
ΠΡΟΤΑΣΗ
Είναι ολοφάνερο πια, ότι για ιστορικούς συνάμα και πρακτικούς λόγους ότι πρέπει να ανασυσταθεί ο Δήμος Δωδώνης, με τα πραγματικά Δωδωνοχώρια - τους ιστορικούς κληρονόμους της ιστορίας και της δημιουργίας της περιοχής. Όχι βέβαια από τοπικισμό, αλλά από πολιτισμική-κοινωνική διαφορά-πρόληψης και άλλης ζημιάς στη συνέχεια. Η Δωδώνη ζημιώθηκε από τους Καλλικράτηδες και τυς Καποδίστριες. 'Εξω οι Τεροβίτες, οι Λακασουλιώτες και λοιπoί από τον ιστορικό Δήμο Δωδώνης! Προσωρινά... να ενσωματωθεί η κοιλάδα της Δωδώνης στο Δήμο Ιωαννιτών.
ΓΙΑΝΝΙΩΤΗΣ
ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΓΕΝΙΚΩΣ ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΛΟΥΣ ...ΠΑΠΑΤΖΗΔΕΣ ....
έτυχε να περνάω από εκεί...
Έτυχε να περνάω από εκεί... γυρίζοντας από το χωριό στην πόλη. Κι είδα πολύ κόσμο... Ένα αυτοκίνητο ανά ζευγάρι. Οι κυρίες, με τουαλέτα και επίσημα παπούτσια. Και για ποιο λόγο; Να δουν και να ακούσουν ένα κάποιο βαλκάνιο μουσικοσυνθέτη... περασμένης εποχής, περασμένων μηνυμάτων... Άραγε, μέσα στη χωματίλα του αρχαιολογικού χώρου... και τις περιφερόμενες γκουσταρίτσες... έμειναν άθικτα και άσπιλα τα παπούτσια και οι τουαλέτες, άραγε; Έγινε απόσβεσή τους; Τελοσπάντων, για τους υπεύθυνους του φεστιβαλ... συμβουλή... ας κοιτάξουν και λίγο στους τραγουδοποιούς-σολίστες στη Λεμονιά. Και θα νιώσουν πιο ντόπια οι επισκέπτες... και θα γίνει οικονομία στην εξαγωγή συναλλάγματος. 100 χρόνια πριν την ιστορία!
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Μαννι πισω dodoni back Ντοτη3