Oikonomou pisoi
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Μακρύς ο δρόμος της βιώσιμης ενέργειας

Εικόνα του άρθρου Μακρύς ο δρόμος της βιώσιμης ενέργειας
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 14/12/2018, 17:44
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Ένα σχέδιο δράσης για τη βιώσιμη ενέργεια με ορίζοντα υλοποίησης το 2030 υλοποιεί εδώ και έναν χρόνο ο Δήμος Ιωαννιτών. Το σχέδιο αυτό, απόρροια του Συμφώνου των Δημάρχων για το Κλίμα και την Ενέργεια που υπογράφηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο το 2015, έρχεται να αποτυπώσει τις πηγές εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε διάφορους τομείς του Δήμου: στα δημοτικά κτίρια, στον δημοτικό φωτισμό και στόλο, στον οικιακό τομέα και στους τομείς παραγωγής, να θέσει σε προτεραιότητες τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν αλλά και να προτείνει χρηματοδοτικά εργαλεία.

Επί της ουσίας, το σχέδιο αυτό αποτελεί έναν «οδικό χάρτη», όπως συνηθίζεται να λέγεται, για τη δημιουργία ενός καλύτερου ενεργειακού προφίλ για τον Δήμο Ιωαννιτών, με στόχο τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα και την εξοικονόμηση ενέργειας. Αυτή τη στιγμή, το σχέδιο διανύει τη δεύτερη φάση της διαβούλευσης. Στο δημαρχείο της πόλης, έγινε το μεσημέρι συνάντηση των μελετητών με εκπροσώπους φορέων των Ιωαννίνων για την οριστικοποίηση των προτάσεων. Η μελέτη αναμένεται να ολοκληρωθεί το πολύ τον Φεβρουάριο, αφού προηγηθεί και μια ηλεκτρονική διαβούλευση για το ευρύ κοινό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η απογραφή των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον Δήμο Ιωαννιτών, έχει ως εξής: Οδικές μεταφορές 31,3%, οικιακός τομέας 31%, τριτογενής τομέας 19,6%, δευτερογενής τομέας 11,8%, δημοτικός τομέας 5,6%, πρωτογενής τομέας 0,8%.

Όσον αφορά τον δημοτικό τομέα, το πιο ενεργοβόρο κομμάτι του είναι η ΔΕΥΑΙ (με τα αντλιοστάσια και τη μονάδα βιολογικού καθαρισμού) και ακολουθούν ο δημοτικός φωτισμός, για τον οποίο ο Δήμος Ιωαννιτών προχωρά τις διαγωνιστικές διαδικασίες για την αντικατάσταση με φωτισμό led, και τα παλιά και μεγάλα δημοτικά κτίρια. Σημαντικό κομμάτι καταλαμβάνουν και ο δημοτικός στόλος, με τα περισσότερα οχήματα (πάνω από 130) να χρειάζονται ριζική αναβάθμιση.

Μία από τις βασικές κατευθυντήριες γραμμές του σχεδίου βασίζεται στην ανάγκη να γίνει συνείδηση σε όλους η ανάγκη για λιγότερο ενεργοβόρες λύσεις από το σπίτι μέχρι την επιχείρηση και τον δημόσιο τομέα. Γι’ αυτό και δίνει έμφαση στην ευαισθητοποίηση των πολιτών αλλά και στην εκπαίδευση των δημόσιων και δημοτικών υπαλλήλων.

Στα πιο συγκεκριμένα, για τη ΔΕΥΑΙ, που αποτελεί τον μεγάλο «πονοκέφαλο» (και σε αυτόν τον τομέα) καθώς ευθύνεται για το 65% των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα στον δημοτικό τομέα, οι μελετητές προτείνουν διάφορα όπως αναβάθμιση των αντλιοστασίων του δικτύου με παράλληλη εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων ισχύος 1MW.

Για τον δημοτικό στόλο, προτείνει την αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων με καινούρια, σύγχρονης τεχνολογίας (υβριδικά ή ηλεκτρικά), τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων από σταθμούς σε δημοτικές εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, την καλύτερη διαχείριση του στόλου και την εκπαίδευση των υπαλλήλων στην οικολογική οδήγηση.

Μία σημαντική πρόταση της μελέτης αφορά τη δημιουργία ενεργειακής κοινότητας στα Γιάννενα, μετά και την ψήφιση του σχετικού νόμου 4513/2018 που δίνει τη δυνατότητα σε πολίτες, ΟΤΑ και μικρές και μεσαίες τοπικές επιχειρήσεις να εμπλακούν στον ενεργειακό σχεδιασμό.

Για τα μεγάλα και παλιά κτίρια, σε πρώτη προτεραιότητα ενεργειακές αναβάθμισης θέτει το σχολικό συγκρότημα της Κιάφας και ακολουθούν κτίρια όπως το ΚΕΠΑΒΙ, το Δημοτικό Ωδείο, η Δημοτική Πινακοθήκη, το Δημαρχείο κ.ά.

Εκ μέρους της μελετητικής εταιρίας, ο Γιώργος Ηλιόπουλος μίλησε για ευρωπαϊκά προγράμματα που «τρέχουν» ήδη στην Ήπειρο, μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος, και τα οποία μπορεί να αξιοποιήσει ο Δήμος, αλλά και για τις χρηματοδοτικές ευκαιρίες που θα δοθούν μέσω είτε του νέου ΕΣΠΑ (μετά το 2021) είτε της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back