H απόφαση του φορέα υλοποίησης του οδικού έργου «Πηγάδια-Γέφυρα Πλάκας», δηλαδή της Περιφέρειας Ηπείρου, να κλείσει για πολλούς μήνες τον δρόμο, έχει προκαλέσει ήδη έντονο προβληματισμό αλλά και αναστάτωση σε όσους-ες κινούνται στο τμήμα αυτό της 2ης επαρχιακής οδού.
Επί της ουσίας το κλείσιμο του δρόμου, αποκλείει την πρόσβαση των κατοίκων από και προς τα Γιάννενα, καθώς οι εναλλακτικές διαδρομές που υπάρχουν, θεωρούνται και είναι δύσκολες έως απαγορευτικές (ιδίως τον χειμώνα) για την κυκλοφορία οχημάτων ή αρκετά μακρινές και χρονοβόρες.
Το κλείσιμο του δρόμου για πολλούς μήνες (με κάποιες ολιγοήμερες εξαιρέσεις τα Χριστούγεννα και το Πάσχα) δεν το ανακοίνωσε η Περιφέρεια Ηπείρου, αλλά ο Δήμος Βορείων Τζουμέρκων μετά από σύσκεψη που έγινε στο διοικητήριο με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, η ανάδοχος εταιρία, η «Εργοδυναμική Πατρών», έκρινε απαραίτητη την καθολική απαγόρευση της κυκλοφορίας «καθώς δεν είναι σε θέση να εγγυηθεί την ασφάλεια των διελεύσεων με το έργο σε εξέλιξη και με δεδομένη τη γεωμορφολογία της περιοχής» και ανέφερε ότι θα καταβάλλει κάθε προσπάθεια για την επιτάχυνση των εργασιών «κάτι στο οποίο θα βοηθήσει η καθολική διακοπή της κυκλοφορίας».
Η παράταξη «Λαϊκή Συσπείρωση» κατέθεσε ήδη επερώτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου, το οποίο αναμένεται να συνεδριάσει στις 31 Οκτωβρίου. Η παράταξη, αφού πρώτα ξεκαθαρίζει ότι δεν διαφωνεί με το έργο όπως ούτε και με την ασφαλή κατασκευή (συνοδεία της ενδιαφέρουσας παρατήρησης: «Εφόσον η εταιρία κρίνει ότι ο δρόμος πρέπει να κλείσει, και η Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας συναινεί, προφανώς υπάρχει ανάγκη να κλείσει ο δρόμος»), θέτει το ζήτημα της απουσίας άλλων διαδρομών για τους κατοίκους και τους επαγγελματίες της περιοχής.
«Η πρόταση για μετακίνηση είτε από το Αμπελοχώρι είτε από τη Ροδαυγή σημαίνει ότι η κίνηση των κατοίκων θα μεταφερθεί σε δρόμους που είναι σε κακή κατάσταση, επικίνδυνοι ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες, χωρίς σήμανση σε πολλά σημεία, που δεν έχουν υποστεί καμία ουσιαστική βελτίωση. Απαράδεκτο είναι επίσης ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για όσους εργάζονται σε υπαίθριες δραστηριότητες στο ποτάμι όπως καγιάκ, κανό και ράφτινγκ οι οποίοι θα πρέπει να σταματήσουν για όλο αυτό το διάστημα, γεγονός που με τη σειρά του θα αφαιρέσει και μεγάλο μέρος επισκεπτών που διανυκτερεύουν στους ξενώνες της περιοχής…» τονίζεται στην επερώτηση.
Επιπλέον, η παράταξη καταγγέλλει την περιφερειακή αρχή για «’άναρχο’ σχεδιασμό».
Ενδιαφέρον έχει όμως το περιεχόμενο της ειδικής συγγραφής υποχρεώσεων που συνοδεύει τη διακήρυξη. Στο κεφάλαιο «προσβασιμότητα οδών προσπέλασης-εξασφάλιση της κυκλοφορίας κατά την κατασκευή» σημειώνεται το εξής: «Ο ανάδοχος θα πρέπει να προγραμματίσει τις εργασίες του έτσι ώστε, σε κάθε χρονική στιγμή, να έχει όσο το δυνατόν λιγότερα ανοικτά ορύγματα, αναβαθμούς, γειτονικές λωρίδες κυκλοφορίας διαφορετικών υψομέτρων, καθώς και εργοτάξια και λοιπά έργα που παρεμποδίζουν την κυκλοφορία.
Ακόμη ο ανάδοχος θα πρέπει να δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στην έγκαιρη και αποτελεσματική αντιμετώπιση των προσωρινών ή μονίμων ρυθμίσεων της κυκλοφορίας που θα χρειασθούν και οφείλει να λάβει τα κατάλληλα μέτρα κατά την εκτέλεση των εργασιών, ώστε να μην παρεμποδίζεται η κυκλοφορία οχημάτων, πεζών, μέσων μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς (από τη διακίνηση των μηχανικών του μέσων, την εκτέλεση των έργων, την αποθήκευση υλικών, τη δημιουργία βοηθητικών εγκαταστάσεων και κατασκευών, τη μεταφορά υλικών κτλ.), συμμορφούμενος πάντοτε με τις ισχύουσες διατάξεις και με τις υποδείξεις της Υπηρεσίας…».
Είναι σαφές ότι γίνεται λόγος για λήψη κατάλληλων μέτρων κατά την εκτέλεση του έργου «ώστε να μην παρεμποδίζεται η κυκλοφορία οχημάτων, πεζών…».
Το οδικό αυτό έργο χρηματοδοτείται από τρεις πηγές: από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ, το υπουργείο Υποδομών και την Περιφέρεια Ηπείρου. Ό,τι χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2025.
Η σύμβαση για το οδικό έργο «Πηγάδια-Πλάκα» (και συγκεκριμένα μέχρι τη διασταύρωση με Μονολίθι), με κόστος 20,3 εκατ. ευρώ, υπογράφηκε τέλη Δεκεμβρίου του 2023. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης έχει οριστεί στα δύο χρόνια, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025. Δεν χωράει δηλαδή καμία παράταση στην προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου…
Και με τα δεδομένα αυτά, τα ερωτήματα της «Λαϊκής Συσπείρωσης» προς την περιφερειακή αρχή, είναι εύλογα: Ποια μέτρα θα πάρει για την ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση των κατοίκων, των οχημάτων έκτακτης ανάγκης κλπ όπως και μέτρα θα πάρει για να αποφευχθεί η οικονομική επιβάρυνση των μικροεπιχειρηματιών.