Σε ένα ψήφισμα 6.500 λέξεων κατέληξε το τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ που έγινε στη Ρόδο. Το συνέδριο χαρακτηρίστηκε από την πρόταση Λιβάνιου για αλλαγή στη διαδικασία εκλογών, που υποβαθμίζει τον πολιτικό χαρακτήρα της αυτοδιοίκησης.
Είναι μια τακτική που η κυβέρνηση ακολουθεί πιστά εδώ και μια πενταετία και έχει εντείνει, μετά την απώλεια του Δήμου Αθηναίων από τη ΝΔ.
Καταρχάς, η ΚΕΔΕ ζητάει μια «ουσιαστική μεταρρύθμιση στο μοντέλο λειτουργίας του κράτους και της αυτοδιοίκησης, εντός του 2025, με έμφαση σε πρώτη φάση στις αρμοδιότητες , τη χρηματοδότηση των δήμων , τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό και σε δεύτερη φάση τη συζήτηση για αλλαγή ή όχι του εκλογικού συστήματος».
Κοινώς, η ΚΕΔΕ δεν θεωρεί βασικό ζήτημα τις προτάσεις Λιβάνιου, αλλά την κάλυψη των αναγκών της αυτοδιοίκησης. «Αξιολογούμε ότι οι προτάσεις αυτές αποτελούν ένα πλαίσιο συζήτησης για διαβούλευση κι όχι οριστικές διατάξεις. Η ΚΕΔΕ θα προσέλθει στο διάλογο και θα ανατροφοδοτήσει την πρόταση του ΥΠΕΣ με τις δικές της προτάσεις, θέτοντας ξεκάθαρα τις προτεραιότητες της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού» αναφέρει.
Στις προτεραιότητες η ΚΕΔΕ βάζει την κατάρτιση του νέου Κώδικα και της Χάρτας της Αυτοδιοίκησης, που θα στηρίζεται στην αποκέντρωση , «προβλέποντας ένα νέο σύστημα διοικητικής οργάνωσης της χώρας και της αυτοδιοίκησης, με ξεκάθαρες αρμοδιότητες για κάθε θεσμό του κράτους, με βάση τις αρχές της εγγύτητας, της επικουρικότητας και της αποτελεσματικότητας» και την αύξηση των πόρων, την ενίσχυση των Δήμων με νέο προσωπικό και τη σύναψη ενός «νέου συμβολαίου εμπιστοσύνης» μεταξύ κράτους, αυτοδιοίκησης και πολιτών.
Σε αυτό το πλαίσιο ζητάει την κωδικοποίηση των 500 περίπου ρυθμίσεων για την αυτοδιοίκηση, σε έναν ενιαίο νόμο.
Για το προσωπικό, ζητάει μεταξύ άλλων απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσληψης του προσωπικού μέσω του ΑΣΕΠ, υλοποίηση τετραετούς προγράμματος για την κάλυψη των κενών θέσεων σε προσωπικό των Δήμων, αλλά και την αύξηση των αποδοχών των αιρετών. Την πλήρη εφαρμογή του Ν. 3852/2010 και την κατάργηση όλων των μνημονιακών περιορισμών στην Τ.Α., που θεσπίστηκαν για λόγους που σήμερα δεν υφίστανται.
Η ΚΕΔΕ επίσης ζητάει να χρηματοδοτηθούν οι Δήμοι για το επιπλέον ενεργειακό κόστος που κατέβαλαν το προηγούμενο διάστημα για τη λειτουργία των δημοτικών τους υπηρεσιών, των σχολείων, των ΔΕΥΑ και να δοθεί κατά προτεραιότητα στους Δήμους ο απαραίτητος χώρος στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ ώστε να μπορούν να αξιοποιούν το ρεύμα που θα παράγεται από τις ενεργειακές κοινότητες που συμμετέχουν .
Επίσης, διατυπώνει τη θέση της ότι η διαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων αποτελεί ίσως την μεγαλύτερη ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού. «Ο δημόσιος χαρακτήρας της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων είναι συνταγματικά κατοχυρωμένος» αναφέρει.
Για της ΔΕΥΑ, παίρνει αποστάσεις από τις συνενώσεις: «Το ΥΠΕΝ προβαίνει σε αποσπασματικές και μη συνεκτικές μεταξύ τους δηλώσεις για αναγκαστικές συνενώσεις των ΔΕΥΑ, που προφανώς αντίκεινται στο σύνταγμα και στους νόμους που διέπουν την λειτουργία τους, καθώς και την προστασία των λειτουργικών και περιουσιακών δικαιωμάτων τους».
Προκρίνει την πρότασή της για μια ΔΕΥΑ σε κάθε νομό, όπου κριθεί αυτό απαραίτητο μόνο σε εθελούσια βάση και το Δ.Σ. του νέου σχήματος να ανήκει 100% στην αυτοδιοίκηση.