ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Νέος νόμος για τους ΟΤΑ: Οι παρατάξεις του Δήμου Ιωαννιτών παίρνουν θέση

Εικόνα του άρθρου Νέος νόμος για τους ΟΤΑ: Οι παρατάξεις του Δήμου Ιωαννιτών παίρνουν θέση
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 27/09/2023, 11:11
ΓΙΑΝΝΕΝΑ - ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Η κυβέρνηση συνεχίζει τις αλλαγές στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εμφανίζοντας ένα νομοσχέδιο με καίριες αλλαγές, εν μέσω προεκλογικής περιόδου. Η υποδεέστερη θέση στην οποία τοποθετεί τους πρωτοβάθμιους κυρίως, οργανισμούς, η κυβέρνηση, δεν φαίνεται μόνο στις συνεχείς επιθέσεις της, ειδικά σε περιπτώσεις καταστροφών, όταν δηλαδή θέλει να υπεκφύγει των πολιτικών ευθυνών της, αλλά και στον τρόπο που διαχειρίζεται κεντρικά το διοικητικό τους κομμάτι: εκλογικός νόμος που «κοινοβουλευτικοποιεί» τα αυτοδιοικητικά συμβούλια και περιορίζει τη συμμετοχή (με το ψευδεπίγραφο της εξάπλωσής της, μόνο όμως ως πρόσκομμα για τη συγκρότηση συνδυασμών), μειώνει το δημοκρατικό πρόσημο, περιορίζει τις αρμοδιότητες και κυρίως, τους πόρους.

Ο νέος νόμος είναι υπό διαβούλευση. Μπορείτε να τον διαβάσετε εδώ. Μεταξύ άλλων, ορίζονται νέα πληθυσμιακά όρια για τους αντιδημάρχους, πόσοι αυτοί θα είναι έμμισθοι και πόσοι όχι, καθορίζονται διάφορα ζητήματα που πρόσφατοι, ασαφείς και επίσης εν μέρει προβληματικοί νόμοι άφηναν ουσιαστικά ανοιχτά, ορίζονται θητείες οργάνων κ.λπ. Η μεγαλύτερη τομή όμως, είναι ότι καταργεί τις επιτροπές και τις δημοτικές επιχειρήσεις.

 Το συγκεκριμένο θέμα δεν είναι απλό. Η δημιουργία επιτροπών, στο παρελθόν, συνοδεύτηκε από «εξαγωγή» αρμοδιοτήτων, πέρα από τα συλλογικά όργανα των Δήμων. Το «πραξικόπημα Θεοδωρικάκου», η πρωτοφανής και χωρίς δημοκρατικό προηγούμενο παρέμβαση του τότε υπουργού Εσωτερικών, άλλαξε ακόμα και το εκλογικό αποτέλεσμα για να εξυπηρετήσει τις δημοτικές αρχές.
Ωστόσο, η λειτουργία, τόσο των επιτροπών, όσο και των δημοτικών επιχειρήσεων δεν ήταν πάντα ομαλή. Η αυτοδιοικητική ιστορία των Ιωαννίνων έχει πολλά σημεία έντασης, ασαφειών, «βολέματος ημετέρων» και σίγουρα, ελλειμματικού έργου.

Γι αυτό, ο Τύπος Ιωαννίνων typos-i.gr ζήτησε από τις επτά παρατάξεις που διεκδικούν τη δημοτική αρχή των Ιωαννίνων, να πάρουν θέση για το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο.

Η ερώτηση που στείλαμε και στην οποία απάντησαν, είναι η εξής:

Ποια είναι η γενική θέση της παράταξης απέναντι στην, υπό διαβούλευση πρόταση της υπουργού Εσωτερικών για το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ιδιαίτερα, της κατάργησης των δημοτικών επιχειρήσεων. Θεωρείτε ότι ο Δήμος Ιωαννιτών μπορεί να υποστηρίξει μια τέτοια μετάβαση, σε έμψυχο δυναμικό και οικονομικές απαιτήσεις;

Οι απαντήσεις τους, κατά σειρά εκπροσώπησης στο νυν δημοτικό συμβούλιο, είναι οι εξής:

Γιάννενα Νέα Εποχή: «Δεν συναινούμε στην κατάργηση ΝΠΔΔ και επιχειρήσεων»
Η  παράταξή μας από θέση αρχής θεωρεί ότι δεν μπορεί να γίνει δημόσια  διαβούλευση για τόσο σοβαρά ζητήματα και τόσο μεγάλες αλλαγές, όσο αυτά  που προβλέπονται στο νομοσχέδιο, στον παρόντα χρόνο. Σε χρόνο δηλαδή που  και επίσημα είναι προεκλογικός.
Το Υπουργείο Εσωτερικών το  ελάχιστο που οφείλει είναι να παγώσει τη διαδικασία και να την  επαναφέρει μετά τις εκλογές ή στις αρχές του νέου έτους όπου θα έχουν  αναλάβει οι νέες δημοτικές αρχές και τα νέα δημοτικά συμβούλια.
Η  παράταξή μας δεν μπορεί να συναινέσει στην πρόβλεψη για κατάργηση των  Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, των Κοινωφελών Επιχειρήσεων, αλλά και  των σχολικών επιτροπών.
Κάτι τέτοιο θα δημιουργήσει τεράστια  προβλήματα, φοβούμαστε μεγαλύτερα από εκείνα που προέκυψαν το 2010 με τη  συνένωση των Δήμων. Επιπλέον, στην παρούσα χρονική στιγμή οι Δήμοι και  τα Νομικά τους Πρόσωπα βρίσκονται - ακολουθώντας τις οδηγίες του  Υπουργείου Εσωτερικών - στη διαδικασία σύνταξης τους προϋπολογισμού τους  για το 2024 και οποιαδήποτε ανατροπή αυτού του σχεδιασμού ελλοχεύει τον  κίνδυνο λειτουργίας Δήμων και Νομικών Προσώπων χωρίς εγκεκριμένους  προϋπολογισμούς για το 2024, διαδικασία που δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να  εκτιμηθεί πότε θα ολοκληρωθεί αν προχωρήσει η κατάργηση των Νομικών  Προσώπων.
Σε Δήμους μεγάλους, όπως είναι ο Δήμος Ιωαννιτών, μια  τέτοια αλλαγή δεν μπορεί να προχωρήσει. Σημειώνουμε ότι κατά το παρελθόν  και από πολλούς μικρούς δήμους είχε τεθεί θέμα κατάργησης των νομικών  προσώπων και συγχώνευσής τους με τις κεντρικές υπηρεσίες. Αυτό είχε βάση  καθώς υπάρχουν δήμοι όπου τα νομικά πρόσωπα με μικρό αντικείμενο  απασχόλησης, έχουν περισσότερους εργαζόμενους από ότι οι υπηρεσίες των  Δήμων. Εκεί ενδεχομένως να διευκόλυνε την λειτουργία.
Όμως στις περιπτώσεις των μεγάλων δήμων τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά.
Οι  Σχολικές Επιτροπές του Δήμου Ιωαννιτών, που απαριθμούν ελάχιστο  προσωπικό και κυρίως με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, διαχειρίζονται την  καθημερινότητα εκατοντάδων σχολείων άμεσα και αποτελεσματικά.
Ο  ΟΚΠΑΠΑ και το Πνευματικό Κέντρο έχουν δεκάδες δομές που στηρίζουν και  λειτουργούν. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι η διατάραξη της κανονικότητάς  τους θα εγείρει πολλά και μεγάλα ζητήματα.
Πιστεύουμε ότι το  Υπουργείο Εσωτερικών θα ακούσει την πρόταση της ΚΕΔΕ για πάγωμα της  δημόσιας διαβούλευσης ώστε όλοι μετά τις εκλογές να έχουμε την  δυνατότητα ενός ουσιαστικού διαλόγου και στο Δημοτικό Συμβούλιο ώστε να  τεκμηριώσουμε πλήρως τις απόψεις μας.
 


Ενότητα Πολιτών-Νέα Γιάννενα: «Αδιανόητη η επιλογή της χρονικής στιγμής για τόσο σημαντική αλλαγή» 
Στο  υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που προβλέπει την  κατάργηση περισσότερων από 500 νομικών προσώπων και κοινωφελών  επιχειρήσεων στους ΟΤΑ από την αρχή του νέου έτους, καθώς και σχολικών  και δημοτικών επιτροπών από τον Ιούλιο του 2024.
Καταρχάς, είναι  αδιανόητο μια τόσο σημαντική αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας των δήμων να  τίθεται σε διαβούλευση εν μέσω προεκλογικής περιόδου, την ώρα δηλαδή που  σύσσωμη η αυτοδιοίκηση ασχολείται με τις κάλπες του Οκτωβρίου και δεν  μπορεί να συμμετέχει ουσιαστικά στη διαδικασία αυτή.
Σε ότι αφορά  την ουσία της κυβερνητικής πρότασης, άποψη μας είναι ότι αυτή η μαζική  κατάργηση νομικών προσώπων, επιχειρήσεων και επιτροπών περισσότερο θα  δυσκολέψει, παρά θα διευκολύνει τη λειτουργία των δήμων.
Συμφωνούμε  το αίτημα της ΚΕΔΕ να δοθεί παράταση στη διαβούλευση προκειμένου να  υπάρξει πλήρης συζήτηση και ανάλυση όλων των νέων δεδομένων που εισάγει  το εν λόγω νομοσχέδιο και δεύτερον, για να ληφθούν υπόψη οι επικουρικές  προτάσεις και βάσεις που θέτει η Αυτοδιοίκηση.
Στο ερώτημα αν ο  δήμος Ιωαννιτών μπορεί να υποστηρίξει μια τέτοια μετάβαση τόσο σε ότι  έχει να κάνει με το προσωπικό όσο και με οικονομικούς όρους, η απάντηση  δεν μπορεί να είναι μονοδιάστατη, αφού πρέπει να δούμε με ποιους όρους  θα γίνει η μετάβαση αυτή.
Αυτό πάντως είναι από τα πιο κρίσιμα  ερωτήματα που σίγουρα θέλουν διερεύνηση και χρόνο προκειμένου να  απαντηθούν και είναι ένας ακόμα λόγος που είναι τόσο σημαντική η  παράταση του χρόνου διαβούλευσης.


Ιωάννινα_2023: «Προβλήματα που χρήζουν σοβαρής και γενναίας μεταρρύθμισης»
ΓΕΝΙΚΑ
  • Σήμερα,  οι Δήμοι πανελλαδικά αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα σε διάφορους  τομείς, η επίλυση των οποίων πρέπει να αποτελεί αντικείμενο μιας σοβαρής  και γενναίας μεταρρύθμισης. Επιγραμματικά αναφέρω τα παρακάτω:  (αρκούμαι σε επικεφαλίδες για οικονομία χρόνου και έκτασης κειμένου)
  • Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός.
  • Αδειοδότηση επιχειρήσεων.
  • Κοινωνική πολιτική.
  • Διαχείριση περιουσίας.
  • Περιβάλλον.
  • Πολιτική προστασία.
  • Αναπτυξιακός σχεδιασμός.
  • Οργάνωση δομών και λειτουργίας ΟΤΑ.
  • Πόροι από το κεντρικό κράτος.
  • Ψηφιακός μετασχηματισμός.
  • Δεοντολογία, διαφάνεια και απλούστευση διαδικασιών.
 ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟ ΜΑΣ
  • Η  διοίκηση του δήμου μας έχει οργανόγραμμα των 1.270 εργαζομένων με  διάφορες σχέσεις εργασίας. (Μόνιμοι, ΙΔΟΧ, ΙΔΑΧ και ειδικές θέσεις  (καθαρίστριες κτλ). (Στοιχεία του 2020).
  • Ο προϋπολογισμός του, είναι 140εκ. € πλέον του ποσού που χαρακτηρίζεται μη εισπράξιμο. (Προϋπολογισμός του 2023)
  • Σήμερα, καταγράφουμε υστερήσεις, όπως: (Επιγραμματικά).
  • Στην εκπόνηση μελετών εφαρμογής και συγκρότησης φακέλων προς διεκδίκηση χρηματοδοτήσεων έργων.
  • Στην  ταχεία επίλυση διαδικαστικών ή τεχνικών προβλημάτων που προκύπτουν στα  εκτελούμενα έργα. Σημειώνουμε ότι οι πληρωμές επί των προϋπολογισθέντων  δαπανών για έργα το 2023, με στοιχεία της 31ης Ιουλίου ανέρχονται μόνο σε 6%.
  • Επικάλυψη αρμοδιοτήτων στους τομείς πολιτισμού και αθλητισμού μεταξύ των υπηρεσιών του δήμου και του Πνευματικού κέντρου.
  • Ελλιπής  σχεδιασμός σε καίριους για την καθημερινότητα του πολίτη τομείς  (καθαριότητα, κυκλοφοριακό, διαχείριση πρασίνου, κατάσταση πεζοδρομίων,  παιδικές χαρές κτλ).
  • Σχεδιασμός ανακατασκευής δικτύου ύδρευσης μεσοπρόθεσμου ορίζοντα.
  • Έλλειψη πολιτικής για την μείωση του ενεργειακού κόστους
  • Καθαρισμός και ένταξη της λίμνης στην καθημερινότητα του δημότη.
και διάφορα άλλα. 
  • Για  την αντιμετώπιση των παραπάνω η εκάστοτε δημοτική αρχή καταφεύγει σε  αναθέσεις προς τρίτους, και παραλαμβάνει μελέτες σχεδιασμούς, φακέλους,  σε πολλές περιπτώσεις αμφισβητούμενης ωφελιμότητας για το δήμο.  Περισσότερο για να ανταποκριθεί ο δήμος σε νομικές υποχρεώσεις, ή για να  προλάβει ημερομηνίες, παρά να αποκτήσει σοβαρό υπόβαθρο για τις  αναγκαίες πρωτοβουλίες που οφείλει να προβεί.
  • Προκύπτει λοιπόν η ανάγκη αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών και εμπλουτισμού τους με νέο προσωπικό.  
Σχετικά με το σχέδιο νόμου του θέματος.
  • Η ανάγκη για γενναία μεταρρύθμιση στο τρόπο οργάνωσης και διοίκησης των ΟΤΑ είναι προφανής.
  • Η  ενσωμάτωση των διοικητικών μηχανισμών των διαφόρων δημοτικών  επιχειρήσεων στον κεντρικό διοικητικό οργανόγραμμα κάθε δήμου δεν  απορρίπτεται επί της αρχής αλλά είναι επιβεβλημένος ο ειλικρινής  διάλογος με τα στελέχη των υπηρεσιων αυτων, πριν την οποιαδήποτε τελική  απόφαση.
  • Η σύσταση και λειτουργία κόμβου παρακολούθησης επιδόσεων των ΟΤΑ βρίσκεται σε σωστή κατεύθυνση.
  • Επιμέρους  θέματα όπως διαδικασία και η συχνότητα της αναγκαίας λογοδοσίας, ο  αριθμός των συμβούλων, αντιδημάρχων κτλ, πρέπει να καθοριστεί μετά από  συζήτηση με την ΚΕΔΕ.
Πρωτοβουλίες της νέας δημοτικής αρχής του δήμου μας εν όψει του νόμου του θέματος.
  • Η  νέα δημοτική αρχή, πρέπει να αναλάβει την ευθύνη να αναπροσαρμόσει  αμέσως το οργανόγραμμα των υπηρεσιών του, με αξιοποίηση των στελεχών που  θα προέλθουν –εάν και εφόσον προκύψει τελικά- από τις δημοτικές  επιχειρήσεις και ταυτόχρονα να αναδιαρθρώσει τη διοικητική του δομή.  Παράλληλα πρέπει να προβεί σε καταγραφή των ελλείψεων πόρων, προσωπικού  και εξοπλισμού συμπεριλαμβανομένων αυτών που αφορούν τις νέες  αρμοδιότητες που μεταφέρονται στους δήμους (πχ. φροντίδα οδικού  δικτύου).
  • Η νέα δημοτική αρχή, πρέπει να ξαναεξετάσει το  κτιριολογικό πρόγραμμα της ανακατασκευής του κτιρίου επί της Δομπόλη,  δεδομένου ότι τα δεδομένα που προκύπτουν από την εφαρμογή του νόμου,  αλλάζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό.


Ανεξάρτητη Δημοτική Πρωτοπορία: «Στη σωστή κατεύθυνση το σχέδιο νόμου»
Το  σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση.  Η κατάργηση των Δημοτικών Επιχειρήσεων και η ενσωμάτωσή τους με τον  κυρίως Δήμο, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να επιφέρει σημαντικά αποτελέσματα  σε πολλούς τομείς. Ήτοι στην καλύτερη λειτουργία των υπηρεσιών, στην  εξοικονόμηση λειτουργικών δαπανών, στον έλεγχο και την διαφάνεια. Στην  αποφυγή πολυδιάσπασης που συνήθως οδηγεί να λειτουργούν σαν ξεχωριστά  «μαγαζιά» και πολλές φορές με ανταγωνιστική νοοτροπία μεταξύ των  Δημοτικών Επιχειρήσεων και του Κεντρικού Δήμου.
Απαραίτητη προϋπόθεση η τήρηση του οργανογράμματος και η ορθή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.

 

Λαϊκή Συσπείρωση Ιωαννίνων: «Νόμος-προσαρμογή στις απαιτήσεις του κεφαλαίου»
Το  κριτήριο για να διαμορφώσουμε  την άποψή μας για το προτεινόμενο  νομοσχέδιο, από τη σκοπιά της εξυπηρέτησης των λαϊκών αναγκών, είναι αν  λύνει τα ουσιαστικά προβλήματα των Δήμων και των Οργανισμών τους, δηλαδή  την υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση. Αυτά είναι  τα πραγματικά βαρίδια τα οποία έχουν σαν αποτέλεσμα οι  υπηρεσίες των  νομικών προσώπων να αποκτούν χρόνο με τον χρόνο ανταποδοτικό χαρακτήρα  με την επιβολή τροφείων, συνδρομών, διδάκτρων κοκ.
Ενώ όμως η  κυβέρνηση αναγνωρίζει το πρόβλημα της υποστελέχωσης των νομικών προσώπων  και μάλιστα αναφέρεται εισηγητικά ότι αυτό καλείται να λύσει το  νομοσχέδιο, στην πραγματικότητα δεν προβλέπεται καμία νέα πρόσληψη.
Προφανώς  η μεταφορά του προσωπικού στους Δήμους απαντά σε ένα πάγιο αίτημα των  εργαζομένων. Όμως οι μόνιμοι υπάλληλοι που μεταφέρονται είναι πλέον  μειοψηφία στους Δήμους και τα νομικά πρόσωπα. Η πλειοψηφία των  εργαζομένων, είναι πλέον συμβασιούχοι, και οι συμβάσεις τους με το υπό  διαβούλευση νομοσχέδιο δεν μετατρέπονται σε αορίστου χρόνου, για να μην  αναφέρουμε και τις υπαρκτές περιπτώσεις των συμβασιούχων ΑΜΕΑ που  στερούνται το δικαίωμα μονιμοποίησης. Άρα από την πλευρά της κάλυψης των σύγχρονων λαϊκών αναγκών το νομοσχέδιο είναι ξεπερασμένο.
Οι  140 σχολικές καθαρίστριες των σχολικών επιτροπών του Δήμου Ιωαννιτών  που διαπιστωμένα δεν φτάνουν για την καθαριότητα των σχολείων, ούτε θα  αυξηθούν ούτε θα μονιμοποιηθούν. Ομοίως οι συμβασιούχοι της φιλαρμονικής  και της συμφωνικής ορχήστρας που πέρυσι απολύθηκαν και φέτος -εξαιτίας  των αγώνων τους- επαναπροσλαμβάνονται, δεν έχουν κανένα εχέγγυο ότι του  χρόνου θα συνάψουν συμβάσεις επειδή οι αρμοδιότητες του Πνευματικού  Κέντρου θα περάσουν στο Δήμο.
Επίσης, στην εισηγητική έκθεση  αναφέρεται ότι οι αλλαγές του νομοσχεδίου θα επιφέρουν οικονομία  κλίμακας. Αυτό αποτελεί πρόκληση για το λαό. Τη στιγμή που το πρόβλημα  είναι η υποχρηματοδότηση των δραστηριοτήτων που αφορούν στον πολιτισμό,  την προσχολική αγωγή, τον αθλητισμό κλπ όχι μόνο δεν προτείνεται γενναία  χρηματοδότηση, αλλά η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προτείνει ακόμα  μεγαλύτερη οικονομία.
Τα τέσσερα (4) ΚΔΑΠ του Δήμου Ιωαννιτών  έκλεισαν μέσα στην τετραετία 2019-2023 επειδή το Πνευματικό Κέντρο δεν  μπορούσε να συντηρήσει τις δαπάνες λειτουργίας τους και ο Δήμος  Ιωαννιτών επέλεξε να μην χρηματοδοτήσει το νομικό του πρόσωπο και κατ  επέκταση την κάλυψη των λαϊκών αναγκών. Επειδή τα voucher  του ΕΣΠΑ  μειώνονται κάθε χρόνο, επειδή τα παιδιά που είχαν το πολυπόθητο voucher  δεν ήταν αρκετά για να καλύψουν τις λειτουργικές δαπάνες και τις  μισθοδοσίες των εργαζομένων. Η λύση του προβλήματος δεν απαιτεί  περαιτέρω οικονομία. Δεν πρόκειται να ανοίξει κανένα από τα ΚΔΑΠ που  έκλεισαν επειδή το προσωπικό θα υπάγεται πλέον στο Δήμο. Η λύση του  προβλήματος επιβάλλει τη γενναία κρατική χρηματοδότηση των Δήμων την  οποία η κυβέρνηση της ΝΔ δεν προτίθεται να κάνει.
Θεωρούμε ότι η  πορεία συρρίκνωσης των δομών, το κλείσιμο, και οι ιδιωτικοποιήσεις θα  επιδεινωθούν με τους ίδιους γρήγορους ρυθμούς που ζούμε τα τελευταία  χρόνια. Δεν είναι τυχαίο ότι το νομοσχέδιο εξαιρεί από τις συνενώσεις  τις ΔΕΥΑ αφού έχει προηγηθεί σχετικό νομοσχέδιο για την πλήρη  ιδιωτικοποίηση του νερού και σε αυτό οι ΔΕΥΑ παίζουν πρωταγωνιστικό  ρόλο.
Επομένως, το εν λόγω σχέδιο νόμου, που βγαίνει στη  διαβούλευση με διαδικασίες fast track, είναι αλλαγή στο πλαίσιο του  επιτελικού και ψηφιακού κράτους. Το αστικό κράτος προσαρμόζει και  αναβαθμίζει τη λειτουργία του, για να υπηρετήσει τις σύγχρονες ανάγκες  του κεφαλαίου, για να δημιουργήσει πεδία κερδοφορίας σε τομείς που δεν  είχε εισχωρήσει. Για τα κέρδη των λίγων και όχι για τις ανάγκες των  πολλών.
Απέναντι σε αυτή την πολιτική  οι εκλεγμένοι της Λαϊκής  Συσπείρωσης θα συνεχίσουν να δίνουν τη μάχη για γενναία κρατική  χρηματοδότηση, για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και μονιμοποιήσεις των  συμβασιούχων χωρίς όρους και προϋποθέσεις, για δωρεάν ποιοτικές  δημοτικές υπηρεσίες.


Αριστερή Παρέμβαση-Αγωνιστικό Μέτωπο: «Πραγματική ανάγκη η ενίσχυση και όχι κατάργηση υπηρεσιών»
Μια  ανάσα πριν από τις εκλογές του Οκτωβρίου, η κυβέρνηση έδωσε σε δημόσια  διαβούλευση που θα κρατήσει μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου το σχέδιο νόμου του  ΥΠΕΣ με τίτλο: «Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών  Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, κατάργηση νομικών προσώπων  δημοσίου δικαίου δήμων, παρακολούθηση επιδόσεων τοπικής αυτοδιοίκησης  και άλλες διατάξεις».
Στις 41 σελίδες του νομοσχεδίου και στην  αιτιολογική έκθεση που το συνοδεύει είναι σαφές πως πρόκειται για  σημαντικές αλλαγές στη δομή της τοπικής διοίκησης σε συνέχεια του ν.  Βορίδη και με ισχύ από την 01/01/2024 που στοχεύουν στην ισχυρότερη  σύνδεση τοπικού και κεντρικού κράτους, στη βάση των συμφερόντων του  κεφαλαίου και της ΕΕ, στην ενίσχυση του συγκεντρωτικού μοντέλου  διακυβέρνησης και των κλειστών κέντρων αποφάσεων απομακρύνοντας ακόμη  πιο πολύ την οποιαδήποτε δυνατότητα φιλολαϊκής διαχείρισης και  δημοκρατικού ελέγχου στη λειτουργία δημοτικών και περιφερειακών αρχών,  στη διαμόρφωση του εδάφους για μεγαλύτερη απαξίωση των κοινωνικών  υπηρεσιών ειδικά στους δήμους με τελικό στόχο την ιδιωτικοποίηση τους.
Πιο  συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο που προβλέπεται να ψηφιστεί πριν από τις  τοπικές εκλογές, διευρύνει τις «τηλεσυνεδριάσεις» δημοτικών και  περιφερειακών συμβουλίων «χάριν βελτίωσης του συστήματος διακυβέρνησης»  των ΟΤΑ. Συγκεκριμένα, για τα δημοτικά συμβούλια, περιορίζεται σε μόλις  μία για κάθε μήνα η υποχρεωτική δια ζώσης συνεδρίαση, με τις υπόλοιπες  συνεδριάσεις να μπορούν να γίνονται είτε με τηλεδιασκέψεις είτε με μικτό  τρόπο. Παρά το γεγονός πως δεν αποκλείεται η δυνατότητα για  αποκλειστικά δια ζώσης συνεδριάσεις, η εμπειρία των τελευταίων χρόνων  είναι ξεκάθαρη. Δημοτικές και περιφερειακές αρχές επιλέγουν τις  τηλεδιασκέψεις για να περιορίσουν την παρέμβαση στα συμβούλια από τα  τοπικά κινήματα που αντιδρούν στη βάρβαρη πολιτική τους.
Παράλληλα  καταργούνται οι Οικονομικές Επιτροπές και οι Επιτροπές Ποιότητας Ζωής  των δήμων οι οποίες ενοποιούνται στις Δημοτικές Επιτροπές, ενώ, στο  τέλος της σχολικής περιόδου που μόλις ξεκίνησε, οι Σχολικές Επιτροπές  που υπάρχουν σήμερα καταργούνται και οι αρμοδιότητές τους μεταφέρονται  στον οικείο δήμο. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, οι επιτροπές που θα  προκύψουν θα οριστούν με βάση την αυξημένη πλειοψηφία που περιλαμβάνει ο  ν. Βορίδη.
Ταυτόχρονα, από τις 31/12/2023 καταργούνται τα Νομικά  Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) των δήμων, με τις αρμοδιότητες, το  προσωπικό, την κινητή και ακίνητη περιουσία τους να μεταφέρεται στο  οργανόγραμμα των δήμων. Η κίνηση αυτή θα μπορούσε να είναι θετική αν  συνοδευόταν από την αναγκαία κρατική χρηματοδότηση και την στελέχωση με  προσωπικό με μόνιμες σχέσεις εργασίας. Όμως, στην πραγματικότητα, μιλάμε  για ήδη υποστελεχωμένες και απαξιωμένες δημοτικές υπηρεσίες όπως είναι  μια σειρά από κοινωνικές υπηρεσίες, ενώ από αυτή την διαδικασία  εξαιρούνται τα δημοτικά περιφερειακά θέατρα (ΔΗΠΕΘΕ). Με την ένταξή τους  στην κεντρική διοίκηση του δήμου και το καθεστώς συνεχούς συρρίκνωσης  των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ), οι σημαντικές αυτές υπηρεσίες για  την κοινωνική πλειοψηφία και τους πιο αδύναμους, θα στραγγαλιστούν  οικονομικά ακόμα παραπάνω. Τελικός στόχος είναι η λειτουργία των  υπηρεσιών αυτών με αντίτιμο και η ιδιωτικοποίησή τους.
Επομένως, η  πρόθεση της κυβέρνησης με το εν λόγω νομοσχέδιο είναι η συρρίκνωση των  δημοτικών υπηρεσιών, η μείωση των δαπανών για κοινωνικές υπηρεσίες και  παροχές και βέβαια στοχεύει στην κατάργηση πολλών υπηρεσιών ή την  εκχώρησή τους σε ιδιώτες.
Επίσης, ιδιαίτερο αρνητικό είναι η  θεσμοθέτηση παρακολούθησης των επιδόσεων των ΟΤΑ που αφορούν στην  οικονομική και διοικητική λειτουργία και δραστηριότητά τους, διότι με  αυτόν τον τρόπο ενισχύεται το επιχειρηματικό μοντέλο λειτουργίας των  ΟΤΑ.
Θεωρούμε ότι το πραγματικό δίλημμα δεν είναι η κατάργηση ή  όχι των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) των Δήμων, αλλά η  ενίσχυση των υπηρεσιών των ΟΤΑ με προσωπικό και κρατική χρηματοδότηση,  για να μπορεί να ασκεί όλες τις αρμοδιότητες ο δήμος και κάτι τέτοιο δεν  είναι στις προθέσεις και την πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ.


Όμορφη Πόλη (νέα παράταξη): «Να μη λαμβάνονται αποφάσεις ερήμην των ανθρώπων της αυτοδιοίκησης»
 Απαντώντας  στο ερώτημά σας για τη θέση της παράταξής μας απέναντι στην, υπό  διαβούλευση πρόταση της υπουργού Εσωτερικών για το νέο πλαίσιο  λειτουργίας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ιδιαίτερα, της  κατάργησης των δημοτικών επιχειρήσεων, θεωρούμε τα εξής:
Αρχικά,  θέλουμε να ενημερώσουμε την κοινή γνώμη πως ένα τόσο σημαντικό  νομοσχέδιο που επί της ουσίας αφορά την αναμόρφωση του συστήματος  διακυβέρνησης των ΟΤΑ, δεν μπορεί και δεν πρέπει να συζητηθεί σε  προεκλογική περίοδο, οπότε κρίνουμε σωστή την πρόταση της ΚΕΔΕ που ζητά  αναβολή της δημόσιας διαβούλευσης, με στόχο να υπάρξει πλήρης συζήτηση  και ανάλυση όλων των νέων δεδομένων που εισάγει το εν λόγω νομοσχέδιο.
Παράλληλα,  και πάντα στο ίδιο πλαίσιο κρίνουμε πως ένα μείζον ζήτημα όπως η  κατάργηση των ΝΠΔΔ των ΟΤΑ πρέπει να συζητηθεί εκτενώς μετά τις εκλογές,  σε στενή συνεργασία του υπουργείου Εσωτερικών, της ΚΕΔΕ και των τοπικών  θεσμικών οργάνων των αιρετών (ΠΕΔ), ενώ παράλληλα οι όποιες αποφάσεις  πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα καλό θα ήταν να εφαρμοστούν σταδιακά, ώστε  να υπάρχει μια ομαλή μετάβαση στο νέο τοπίο που θα διαμορφωθεί στους  ΟΤΑ.
Άλλωστε πάγια άποψη μου είναι πως για μείζονα ζητήματα που  αφορούν τον τρόπο λειτουργίας της Τοπικής Αυδιοίκησης, είτε πρώτου, είτε  δευτέρου βαθμού, οι όποιες αποφάσεις δεν γίνεται και δεν πρέπει να  λαμβάνονται ερήμην των ανθρώπων της αυτοδιοίκησης που την υπηρετούν με  μεράκι και με μοναδικό σκοπό την βελτίωση των υπηρεσιών προς τον πολίτη.
Εν  κατακλείδι, σε μια τόσο κρίσιμη προεκλογική περίοδο, και λίγους μόνο  μήνες μετά το πέρας και των βουλευτικών εκλογών, το υπουργείο  Εσωτερικών, οφείλει να αφουγκραστεί τους αιρετούς και να βάλει προσωρινά  «φρένο» στη διαβούλευση, ανοίγοντας τη συζήτηση για τις μεγάλες αλλαγές  που χρειάζεται η Αυτοδιοίκηση, το επόμενο διάστημα.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back