Oikonomou pisoi
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Η πρώτη εποχή των υδροπλάνων και το μέλλον

Εικόνα του άρθρου Η πρώτη εποχή των υδροπλάνων και το μέλλον
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 21/11/2019, 12:30
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Η αεροπλοϊκή σύνδεση των Ιωαννίνων δεν είναι κάτι καινούργιο στην πόλη. Πριν από 13 χρόνια, η Airsealines είχε δρομολογήσει τα πρώτα αεροσκάφη προς Κέρκυρα και Παξούς. Τότε, το εισιτήριο κόστιζε 40 ευρώ και το ταξίδι διαρκούσε κάτι παραπάνω από μισή ώρα (αρχικά και για λίγο διάστημα κόστιζε 60 ευρώ και 100 με επιστροφή).

Ωστόσο, παρά τα αρκετά πλεονεκτήματα, καθώς τότε δεν υπήρχε επαρκές οδικό δίκτυο και η Κέρκυρα ήταν ακόμα μεγαλύτερο ταξίδι από όσο είναι τώρα, αλλά και τη μέση τιμή του εισιτηρίου, τα υδροπλάνα δεν καθιερώθηκαν ως μέσο.  

Οι λόγοι ήταν, από εμπορικοί μέχρι (και κυρίως) διοικητικοί. Το πλαίσιο προκαλούσε αρκετά προσκόμματα, που οι εταιρίες έκριναν ότι τελικά δεν άξιζε τον κόπο και το κόστος να τα υποστούν.

Πέρυσι, ψηφίστηκε νόμος για τα υδατοδρόμια, ο οποίος αυτή τη στιγμή ωστόσο είναι στη φάση της αλλαγής. Το εντυπωσιακό και ελαφρά ανησυχητικό, είναι ότι ενώ δεν έχει τεθεί ακόμα σε διαβούλευση (αναμένεται από μέρα σε μέρα), οι εταιρίες έχουν ήδη προχωρήσει πολύ σε συμφωνίες κ.λπ.

Το θετικό στην περίπτωση των Ιωαννίνων είναι ότι οι εταιρίες συζητούν μαζί με τους τοπικούς φορείς το γενικότερο πλαίσιο «συνύπαρξης» στο οικοσύστημα της Παμβώτιδας και τις χωροθετήσεις, παρότι η «δευτερογενής νομοθεσία» που αναμένεται να περάσει οσονούπω, τους δίνει πρακτικά το δικαίωμα να κάνουν σχεδόν ό,τι θέλουν.

Ο νόμος μετακινεί την αδειοδότηση στην «κατηγορία Β» περιβαλλοντικών δεσμεύσεων, που δεν απαιτούν μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Όχι ότι σε άλλες περιπτώσεις οι ΜΠΕ αποτέλεσαν ιδιαίτερο εμπόδιο, ακόμα και για βλαπτικές παρεμβάσεις, αλλά ο απαιτούμενος γραφειοκρατικός χρόνος ήταν σαφώς μεγαλύτερος.

Στα Γιάννενα, ήδη έχει γίνει μια ευρεία σύσκεψη την περασμένη εβδομάδα, ενώ η εταιρία είναι καθόλα έτοιμη. Ο πρόεδρος της «Ελληνικά υδατοδρόμια» Αναστάσιος Γκόβας, δήλωσε στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ ότι η επόμενη στόχευση είναι η αδειοδότηση του υδατοδρομίου των Ιωαννίνων και κατόπιν το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και του έτερου υδατοδρομίου εκεί ώστε να εξυπηρετείται η ευρύτερη περιοχή.

«Με βάση τις τρέχουσες εξελίξεις και εφόσον όλες οι υπηρεσίες κάνουν αυτό που ζητά ο νόμος, τον Μάιο του 2020 θα υπάρχουν τουλάχιστον δύο υδροπλάνα στην Κέρκυρα» σύμφωνα με τον κ. Γκόβα.

Το θέμα των υδατοδρομίων αναφέρθηκε στο χτεσινό δημοτικό συμβούλιο Ιωαννίνων, με αναφορές στο κόστος των εισιτηρίων και αν είναι προσιτό ή όχι για τα μέσα και χαμηλά εισοδήματα, αλλά και αν θα έχει περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Ο δήμαρχος Μωυσής Ελισάφ τόνισε στο συμβούλιο ότι εκτός από το ζήτημα της τουριστικής κίνησης, καίριο είναι και το θέμα της μεταφοράς ασθενών, ειδικά από και προς Γιάννενα. Μιλώντας δε στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ, επανέλαβε αρκετά από αυτά που τόνισε και στο συμβούλιο, λέγοντας ότι «σμφωνα και με το νομοσχέδιο που αναμένεται να ψηφιστεί θα μπορούμε να προχωρήσουμε έτσι ώστε μέσα σε λίγους μήνες να γίνει πραγματικότητα ένα διεθνές υδατοδρόμιο το οποίο θα επιτρέπει τη σύνδεση της πόλης όχι μόνο με Κέρκυρα, Παξούς, Λευκάδα αλλά και τα παράλια της γειτονικής Αλβανίας ή και μέχρι την Αδριατική κάτι που θα έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής μας».

Στα Γιάννενα, είχε γίνει μια αρχική νύξη για τη χωροθέτηση του αεροδρομίου παλιότερα, στο ύψος περίπου του Παραλίμνιου Ψυχαγωγικού Πάρκου. Ωστόσο, τότε αποτέλεσε και ένα λόγο αντιπαράθεσης εντός της (τότε) δημοτικής αρχής, καθώς το υδατοδρόμιο «διεκδικεί» και το Πέραμα, κάτι που υπενθύμισε πρόσφατα με δήλωση των τουριστικών επιχειρηματιών της περιοχής. Στο σχέδιο, είναι και η χωροθέτηση υδατοδρομίου στη λίμνη Αώου.

Το σίγουρο είναι ότι, εφόσον τηρούνται όλοι οι περιβαλλοντικοί όροι, αλλά και το εισιτήριο είναι προσιτό, τα υδροπλάνα θα αποτελέσουν μια επιπλέον εναλλακτική λύση στις μετακινήσεις.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back