dodoni back
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

... και υδατοδρόμιο στο Πέραμα

Εικόνα του άρθρου ... και υδατοδρόμιο στο Πέραμα
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 06/10/2021, 14:57
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Eδώ και λίγες ημέρες βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη δημιουργία υδατοδρομίου στη λίμνη Παμβώτιδα. Η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων αποτελεί ένα βασικό βήμα για την ολοκλήρωση του τεχνικού φακέλου αδειοδότησης του υδατοδρομίου. Από τους μελετητές, η έναρξη της δραστηριότητας του υδατοδρομίου τοποθετείται χρονικά το 2022.

Την εκπόνηση του φακέλου αυτού την έχει αναλάβει εκ μέρους του Δήμου Ιωαννιτών η ένωση εταιριών «Υδροπλάνα Ελλάδας ΑΕ» και «Ελληνικά Υδατοδρόμια ΙΚΕ» έναντι του ποσού των 24.428 ευρώ τον Φεβρουάριο του 2020 αρχικά. Η συγκεκριμένη ένωση εταιριών είναι και η μοναδική στην Ελλάδα που δραστηριοποιείται όχι μόνο στη μελέτη και την αδειοδότηση υδατοδρομίων, αλλά και στη λειτουργία τους.

Ποιος είναι ο ρόλος του Δήμου Ιωαννιτών στην όλη υπόθεση; Σύμφωνα με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ο Δήμος Ιωαννιτών εμφανίζεται ως «φορέας ίδρυσης». Γενικότερα, όμως, και πέραν της μελέτης αυτής, δεν έχει αποσαφηνιστεί ποιος θα είναι ακριβώς ο ρόλος του Δήμου, αν θα διοικεί το υδατοδρόμιο, αν θα το λειτουργεί κ.λπ.

Η μελέτη λοιπόν χωροθετεί τις χερσαίες εγκαταστάσεις του υδατοδρομίου στο λιμάνι του Περάματος, κοντά στον οικίσκο που λειτουργούσε ως κτίριο επιβατών την περίοδο 2004-2009 όταν τα υδροπλάνα είχαν πετάξει για πρώτη φορά από και προς τη λίμνη Παμβώτιδα, χωρίς όμως την ύπαρξη περιβαλλοντικής αδειοδότησης.

Γίνεται λόγος για εγκατάσταση ενός προκάτ μετακινούμενου οικίσκου για την εξυπηρέτηση του πτητικού έργου και μιας πλωτής προβλήτας, διαστάσεων 20μ.x3 μ. για τον ελλιμενισμό των υδροπλάνων. Επιπλέον, το υδατοδρόμιο θα περιλαμβάνει και μια νοητή υδάτινη επιφάνεια για τη διενέργεια των διαδικασιών προς-απολίμνωσης. Στην περίπτωση του υδατοδρομίου αυτού δεν προβλέπεται εγκατάσταση τροφοδοσίας με καύσιμα.

Στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, γίνεται λόγος όμως και για το πτητικό έργο, πιο συγκεκριμένα. Όπως αναφέρεται, τα υδροπλάνα που θα «δρομολογηθούν» θα είναι τα Viking Twin Otter Series 400, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν 19 επιβάτες και να αναπτύσσουν ταχύτητες από 80 έως 180 κόμβους (χιλιόμετρα) την ώρα.

«Όσον αφορά το πτητικό έργο, αυτό αναμένεται να αυξάνεται σταδιακά, ξεκινώντας από έως πέντε ζεύγη  πτήσεων ημερησίως (άφιξη-αναχώρηση) στην έναρξη της δραστηριότητας  (2022)  και αγγίζοντας, σε βάθος πενταετίας, το μέγιστο, που θα είναι έως 20 ζεύγη πτήσεων (αφίξεις-αναχωρήσεις) ημερησίως» σημειώνεται.

Ως πιθανοί προορισμοί των υδροπλάνων από την Παμβώτιδα ορίζονται δε τα νησιά του Ιονίου (Κέρκυρα, Παξοί, Ζάκυνθος, Διαπόντια Νησιά κλπ.), η Δυτική Ελλάδα (Πάτρα, Αμφιλοχία, Πρέβεζα κλπ.) καθώς και άλλα λιμναία υδατοδρόμια της ηπειρωτικής χώρας (Καστοριά κ.λπ.)

Στα αυστηρά περιβαλλοντικά ζητήματα, και με το δεδομένο ότι η λίμνη Παμβώτιδα είναι προστατευόμενη περιοχή, η μελέτη κάνει λόγο για μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την αποφυγή ατυχημάτων ρύπανσης αλλά κυρίως στα μέτρα για τη μη ενόχληση της ορνιθοπανίδας για την οποία εκπονήθηκε και συνοδευτική Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση. Όπως σημειώνεται, τα πτηνά θα πρέπει να απομακρύνονται από τον υδατοδιάδρομο, πριν τις πτήσεις, με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως με την κίνηση κάποιου ταχύπλοου κατά μήκος του διαδρόμου είτε  ενδεχομένως και με τη χρήση drone, όπως θα πρέπει να γίνεται κατάλληλος χρονισμός των πτήσεων και σίγουρα, νωρίτερα των 2-3 ωρών πριν τη πριν τη δύση.

Όσον αφορά τη χωροθέτηση, οι μελετητές εξέτασαν και άλλες λύσεις πριν καταλήξουν στη χερσαία ζώνη του λιμένα Περάματος. Σύμφωνα με τη μελέτη, διερευνήθηκε, μεταξύ άλλων, η ανάπτυξη υποδομών υδατοδρομίου στον Μώλο από όπου αναχωρούν τα καραβάκια. Απορρίφθηκε όμως για διάφορους λόγους και κυρίως για λόγους συμφόρησης εντός της λίμνης αλλά και στην παραλίμνια περιοχή αλλά και της δυσχερέστερης πρόσβασης των επιβατών (στο Πέραμα υπάρχει χώρος στάθμευσης οχημάτων).

Κατά τα άλλα, στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων γίνεται αναφορά στα οφέλη από τη λειτουργία ενός υδατοδρομίου: εναλλακτική συγκοινωνιακή επιλογή, ενίσχυση του τουρισμού, μεταφορά φορτίου, αεροδιακομιδές ασθενών.

Οι μελετητές καταθέτουν και κάποια οικονομικά στοιχεία για τη λειτουργία του έργου. Ο συνολικός προϋπολογισμός εκτιμάται σε 250.000 ευρώ, με τη χρηματοδότηση, όπως σημειώνεται, να προέρχεται από ίδιους πόρους και δάνεια.

Για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου, αρμόδια αρχή είναι η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ