Oikonomou pisoi Solarhub πίσω
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η εποχή της εικόνας έχει απολαύσεις και «σκοτάδια»

Εικόνα του άρθρου Η εποχή της εικόνας έχει απολαύσεις και «σκοτάδια»
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Τσαντίκος
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 16/06/2019, 22:00
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Ηρακλής Παπαϊωάννου είναι ένας από τους κορυφαίους φωτογράφους της εποχής. Είναι επιμελητής του MOMus/Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο πέρασμά του από τα Γιάννενα, για την πρόσφατη Photometria, μίλησε με τον Τύπο Ιωαννίνων

Πώς θα ορίζατε τη σχέση σας με τη φωτογραφία;

Η φωτογραφία είναι όλη η επαγγελματική και το μεγαλύτερο μέρος από την προσωπική μου ζωή. Κατά μια έννοια έχω αφιερωθεί στην μελέτη της φωτογραφίας. Αυτό μπορεί να σημαίνει διάβασμα, επιμέλεια εκθέσεων ή εκδόσεων, διδασκαλία, γράψιμο, μετάφραση αλλά και άλλες δράσεις σχετικές (διαλέξεις, εκδηλώσεις λόγου, portfolio reviews κ .α.). Το ένα βοηθάει το άλλο και όλα συμβάλλουν στο να καταλάβω καλύτερα αυτό το τόσο απλό και συγχρόνως τόσο περίπλοκο μέσο.

Η σύγχρονη «ευκολία» στις φωτογραφίες (πολλές συσκευές-αυξημένες δυνατότητες) συστήνει τεχνοτροπία ή πλήττει την τέχνη;

Η ευκολία δεν είναι μόνο ζήτημα φωτογραφίας. Κάποτε οι άνθρωποι έφτιαχναν μόνοι τους τα ρούχα τους, το σπίτι τους, την τροφή τους και πολλά ακόμη από αυτά που χρειάζονταν. Στη σημερινή εποχή όλο και πιο πολύ καταφεύγουν σε «εύκολες» λύσεις για σχεδόν οτιδήποτε. Γιατί όχι λοιπόν και στην παραγωγή εικόνων; Ούτως ή άλλως, η ουσία της φωτογραφικής τέχνης δεν βρίσκεται μόνο ή ειδικά στη δυσκολία μιας τεχνικής, για παράδειγμα, όσο στην αλήθεια και το βίωμα που αυτή η τέχνη μεταφέρει.

Διακρίνετε μια «επιστροφή» στη φωτογραφία, ως μνημειακό-μουσειακό είδος; Για παράδειγμα, παλιές φωτό που βγαίνουν από προσωπικές συλλογές και αποτυπώνουν μια άλλη εποχή; Ή ακόμα η τάση του επιχρωματισμού παλιών, κυρίως ιστορικών φωτογραφιών και φωτορεπορτάζ;

Υπάρχει όντως μια τάση αναβίωσης παλαιών φωτογραφικών επεξεργασιών, αξιολόγησης ιστορικών ή οικογενειακών φωτογραφιών που βρίσκονταν θαμμένες στο συρτάρι. Ταυτόχρονα υπάρχει και μεγάλη επιμονή σε καθετί το καινούργιο: εφαρμογές, μηχανές, τεχνολογίες κ.λπ. Πηγαίνουμε προς τα εμπρός κοιτάζοντας επίσης και προς τα πίσω. Το ζήτημα είναι να ορίσουμε, αν μπορούμε, τι θέλουμε από το εμπρός και τι θέλουμε από το πίσω. Πού υπάρχει νόημα και στα δυο και να μην ακολουθούμε οποιαδήποτε από τις δυο κατευθύνσεις ανακλαστικά, χωρίς να σκεφτόμαστε τι σημαίνει αυτό.

Σε ποιο σημείο βρίσκεται «μουσειολογικά» η ταξινόμηση και η διάσωση φωτογραφικού υλικού στην Ελλάδα; Είναι «μετρήσιμα» τα μεγέθη και οι προσπάθειες;

Σε πολύ καλύτερο από ότι πριν από είκοσι χρόνια. Διασώζονται πλέον αρχεία και συλλογές, αξιοποιούνται μουσειακά, εκτίθενται, τεκμηριώνονται. Έχει βέβαια χαθεί χρόνος και έχουν επίσης καταστραφεί πολλά αρχεία. Όμως νομίζω ότι είμαστε σε καλό δρόμο και ο μέσος άνθρωπος αντιλαμβάνεται πλέον πολύ περισσότερο την αξία που μπορούν να έχουν οι παλιές φωτογραφίες του παππού.

Η φωτογραφία έχει ρόλο σήμερα ή τον αναζητά;

Η φωτογραφία πάντοτε είχε σημαντικό ρόλο και ταυτόχρονα πάντα τον αναζητούσε, γιατί ο ρόλος της μεταβάλλεται διαρκώς τεχνολογικά, άρα και αισθητικά, ενώ μεταβάλλεται η γνώμη για αυτήν μέσα στην κοινωνία και αλλάζουν οι εφαρμογές με τις οποίες προσεγγίζει όλο και μεγαλύτερους αριθμούς ανθρώπων. Ο ρόλος της φωτογραφίας μπορεί να είναι μεταβαλλόμενος αλλά βαίνει διαρκώς ισχυροποιούμενος και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχουμε το νου μας γιατί η εποχή της εικόνας έχει πολλές απολαύσεις αλλά κρύβει και εξίσου πολλούς κινδύνους, περίεργα σκοτάδια.

Ευχαριστούμε

Ευχαριστώ κι εγώ

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back