Την… πανάρχαια κόντρα με το ΤΑΙΠΕΔ επανέφερε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στην κοινοβουλευτική επιτροπή για τη λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων.
O κ. Σπίρτζης μίλησε κυρίως για την Εγνατία και το μέλλον της, ρίχνοντας ευθύνες τόσο στο ΤΑΙΠΕΔ, όσο και στις διοικήσεις της Εγνατίας.
Στο «ζουμί», ο κ Σπίρτζης είπε ότι στις διαθέσεις του υπουργείου είναι η εφαρμογή των ηλεκτρονικών διοδίων, με ταυτόχρονη μείωση του κόστους. Αυτή, όπως έχει ξαναπεί στο παρελθόν, περνάει από τη διέλευση των μεγάλων οχημάτων που σήμερα, χρησιμοποιούν τους παραδρόμους και τα παράλληλα δίκτυα, όπου αυτά υπάρχουν.
«Υποχρεωτικά πρέπει να υπάρχουν εναλλακτικές οδεύσεις στις κύριες εθνικές οδούς. Αυτό δεν ισχύει όμως για τα βαριά οχήματα και γι αυτό έγινε πολύ προσεγμένη και λεπτομερής δουλειά και οδήγησε στην έκδοση των απαιτούμενων υπουργικών αποφάσεων, σε ποια τμήματα του οδικού δικτύου σε όλη την Ελλάδα πρέπει να απαγορευτεί η διέλευση των βαρέων οχημάτων», είπε ο κ. Σπίρτζης.
Συνεχίζοντας την επίθεση στο ΤΑΙΠΕΔ, ο κ. Σπίρτζης είπε ότι στην πραγματικότητα αυτό ορίζει τις τύχες της Εγνατίας οδού και ότι πρακτικά, όπου υπάρχει ΤΑΙΠΕΔ, δεν είναι σίγουρο ότι μπορεί να εφαρμοστεί το σχέδιο μείωσης των διοδίων.
«Σκεφτόμαστε και προγραμματίζουμε να μειώσουμε τα διόδια σε όλη τη χώρα με εξαίρεση αυτά που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο επέβαλε συγκεκριμένες δράσεις και συγκεκριμένους σταθμούς διοδίων, με τον τρόπο που εκχωρήθηκε ο δρόμος της Εγνατίας, αλλά και με το μοντέλο που το ΤΑΙΠΕΔ έτρεξε την παραχώρηση της Εγνατίας και προφανώς έχει μείνει πίσω και το έργο των σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινήτων» ανέφερε, σε μια παρέμβαση που έχει το… ιστορικό της, το οποίο έχει προκαλέσει και ενδοκυβερνητικές «δονήσεις», αλλά και μεταθέτει ουσιαστικά την ευθύνη ιδιωτικοποίησης του δρόμου.
Έτσι και αλλιώς, η υπόθεση των διοδίων στην Εγνατία είναι κάπως παράλογη: ενώ η κυβέρνηση ετοιμάζεται σε λίγο (υποτίθεται) καιρό να εφαρμόσει τα ηλεκτρονικά διόδια, στην Εγνατία, λίγο πριν αυτή εκποιηθεί, χτίζονται νέοι σταθμοί διοδίων…
Ο υπουργός πρόσθεσε ότι το ΤΑΙΠΕΔ επιχείρησε να εξαιρεθεί η Εγνατία οδός από το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, κάτι που τελικά δεν έγινε. Οπότε, υπό κανονικές συνθήκες, μόλις εφαρμοστεί το σύστημα και μπούνε στους δρόμους (υποχρεωτικά;) τα μεγάλα οχήματα, θεωρητικά το κόστος διοδίων θα μειωθεί. Μέχρι τότε πάντως, στην Εγνατία θα δαπανώνται χρήματα για την κατασκευή νέων σταθμών και τα διόδια θα πληθαίνουν, ώστε ο δρόμος να έχει «προίκα» για το ιδιωτικό συμφέρον που θα τον εκμεταλλευτεί.
Ο κ. Σπίρτζης πρόσθεσε ακόμα ότι το ύψος των διοδίων «υπολογίζεται από τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και στη συνέχεια αποστέλλεται στο υπουργείο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έγκριση, επομένως δεν μπαίνει θέμα από εμάς τουλάχιστον για αύξηση των διοδίων». Κατέληξε λέγοντας ότι με το ηλεκτρονικό σύστημα «θα
έχουμε ένα πολύτιμο εργαλείο και για την κοινωνική πολιτική και για τη μείωση των διοδίων, και προφανώς να αναθεωρήσουμε τις συμβάσεις παραχώρησης που ολοκληρώθηκαν για να μπορέσουμε να μειώσουμε σε όλη τη χώρα τις τιμές των διοδίων και μάλιστα πολύ».