Oikonomou pisoi
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Η... άρνηση του περιφερειάρχη για τα σκουπίδια της Κέρκυρας

Εικόνα του άρθρου Η... άρνηση του περιφερειάρχη για τα σκουπίδια της Κέρκυρας
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 05/01/2023, 16:30
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Πριν από δύο ημέρες έγινε γνωστό από τον Δήμο Κεντρικής Κέρκυρας και Διαπόντιων Νήσων ότι ο υπουργός Περιβάλλοντος Κώστας Σκρέκας υπέγραψε απόφαση για τη μεταφορά 21.000 τόνων απορριμμάτων από την Κέρκυρα στη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) Ιωαννίνων, στο Ελευθεροχώρι Δωδώνης Γιάννενα (και άλλοι 21.000 τόνοι στην Κοζάνη) για λόγους δημόσιου συμφέροντος και προστασίας της δημόσιας υγείας.

Κι ενώ αναμενόταν κάποια ανακοίνωση από τον καθ’ ύλην αρμόδιο φορέα, τον Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) Ηπείρου για την εξέλιξη αυτή, η ανακοίνωση ήρθε από την Περιφέρεια Ηπείρου.

Η περιφερειακή αρχή του Αλέκου Καχριμάνη, απαντώντας «σε προβληματισμούς και παραφιλολογίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας», όπως επισημαίνει, είναι σίγουρη ότι κάθε άλλο παρά μείωση του κόστους θα υπάρξει για τους Ηπειρώτες από τη μεταφορά των κερκυραϊκών απορριμμάτων στη μονάδα.

Σε πολιτικό επίπεδο, η περιφερειακή αρχή προσπαθεί να… στριμώξει για άλλη μια φορά τον ΦοΔΣΑ όπως και να υποστηρίξει ότι η όλη υπόθεση αποτελεί την «αρχή της δικαίωσης των χειρισμών της στον χώρο των απορριμμάτων» πριν προφανώς την ξεκάθαρη μεταβίβαση της αρμοδιότητας διαχείρισης της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων στον ΦοΔΣΑ με τροπολογία του καλοκαιριού του 2022.

Χαρακτηριστικά αναφέρει: «Η μονομερής επιβολή της επεξεργασίας των ΑΣΑ της Κέρκυρας στη ΜΕΑ Ηπείρου, που δεν επιχειρήθηκε ποτέ όσο διαχειριζόταν τη ΣΔΙΤ η Περιφέρεια, αλλά μεταφερόταν σε άλλους προορισμούς, ενδέχεται να είναι προάγγελος εν γένει εξελίξεων στο πολύπαθο έργο της Ηπείρου». Υποστηρίζει δηλαδή ότι επί των ημερών της το υπουργείο Περιβάλλοντος (σ.σ. με τη «μονομερή επιβολή») δεν είχε προχωρήσει σε ανάλογη απόφαση.

Πού βασίζει το επιχείρημά της η περιφερειακή αρχή περί μη μείωσης του κόστους για τους Ηπειρώτες;

«Το τέλος εισόδου 42,72€ ανά τόνο έως 80.000 τόνους και 29,97€ ανά τόνο για ποσότητες πέραν των 80.000 τόνων αφορά αποκλειστικά Συμβατικά Απόβλητα, δηλαδή απορρίμματα που παράγονται αποκλειστικά εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Ηπείρου. Επομένως, η μεταφορά στη ΜΕΑ Ηπείρου Μη Συμβατικών Αποβλήτων (απορριμμάτων που παράγονται σε άλλες περιοχές της χώρας,) σύμφωνα με τη σύμβαση σύμπραξης δεν μειώνει το κόστος για τους Ηπειρώτες» αναφέρει.

Προσθέτει δε ότι η επεξεργασία Μη Συμβατικών Αποβλήτων ενδέχεται να προκαλέσει αύξηση του κόστους για τους Ηπειρώτες εκ πλαγίου, αν ο ΦοΔΣΑ δεν διασφαλίσει την επεξεργασία τους με διαφανείς διαδικασίες και δεν προβαίνει σε δειγματοληψίες. «Και τούτο διότι οι προαναφερόμενες τιμές για τα Συμβατικά Απόβλητα αφορούν συγκεκριμένο εύρος διακύμανσης της σύνθεσής τους, η διεύρυνση της οποίας συνεπάγεται αύξηση του κόστους. Η Περιφέρεια Ηπείρου έχει αποτρέψει στο παρελθόν προσπάθειες αύξησης του τέλους εισόδου δι’ αυτής της οδού» επισημαίνει.

Η περιφερειακή αρχή εκτιμά επίσης ότι θα πρέπει να αποτραπεί η εναπόθεση του υπολείμματος των Μη Συμβατικών στους ΧΥΤΥ (Χώρους Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων) της Ηπείρου, «καθώς όχι μόνο δεν προσφέρει κάποιο όφελος, αλλά αντίθετα τους επιβαρύνει». Σε αυτό το σημείο «υπενθυμίζει» ότι οι ΦΟΔΣΑ έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και «ως εκ τούτου δεν επιτρέπεται να λειτουργούν με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια και σκοπό το κέρδος». «Τα ανταποδοτικά που εισπράττουν για την ταφή του υπολείμματος αποδίδονται στους λειτουργούς των ΧΥΤΥ. Ας σημειωθεί ότι το τέλος ταφής στο ΧΥΤΥ Ελληνικού που τον διαχειρίζεται δυνάμει προγραμματικής σύμβασης η Περιφέρεια Ηπείρου ανέρχεται σε 14,70€ ανά τόνο, ενώ στον ΧΥΤΥ Βλαχέρνας σε 18,50€ ανά τόνο».

Παράλληλα, η περιφερειακή αρχή καταθέτει τον «σκεπτικισμό της ιδίως όσον αφορά την παράδοση κατ’ ουσίαν αρμοδιοτήτων στον Ιδιωτικό Φορέα (σ.σ. δηλαδή στην «Αειφορική Ηπείρου», θυγατρική εταιρία της ΤΕΡΝΑ), την άσκηση των οποίων η σύμβαση σύμπραξης έχει προβλέψει για τον Δημόσιο Φορέα της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). «Αναφερόμαστε στην αντισυμβατική μέσω του Ιδιωτικού Φορέα και παράνομη με φορτηγά ιδιωτικής χρήσης μεταφορά του υπολείμματος, όταν έχει κριθεί τελεσίδικα με δικαστική απόφαση -που δικαίωσε κατά κράτος την Περιφέρεια Ηπείρου- πως μόνο με φορτηγά δημόσιας χρήσης μπορεί να διενεργείται. Πρόκειται για  τη μεταφορά του υπολείμματος με τα ανταποδοτικά των δημοτών με αυξημένο κόστος σε σχέση με αυτό που είχε πετύχει η περιφερειακή αρχή και η οποία με τις άοκνες προσπάθειές της μάλιστα είχε εξασφαλίσει δημόσια χρηματοδότηση, απαλλάσσοντας πλήρως όλους τους Ηπειρώτες από το κόστος μεταφοράς του» αναφέρει.

Η περιφερειακή αρχή Ηπείρου λοιπόν έχει τις απόψεις της. Ο ΦοΔΣΑ Ηπείρου, από την πλευρά του, θα πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να δώσει σαφείς απαντήσεις που σε πολιτικό και νομικό επίπεδο πρέπει να έχει τον πρώτο λόγο.

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3 dodoni back