dodoni back
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

ΦοΔΣΑ: Οι ακροβασίες της περιφερειακής αρχής

Εικόνα του άρθρου ΦοΔΣΑ: Οι ακροβασίες της περιφερειακής αρχής
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 19/11/2021, 19:09
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Tην ανάκληση της απόφασης ανάθεσης της υπηρεσίας μεταφοράς υπολείμματος από τη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων στους κατά τόπους Χώρους Υγειονομικής Ταφής ζητά από τον περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέκο Καχριμάνη ο Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) Ηπείρου.

Ο κ. Καχριμάνης έκανε σήμερα γνωστό ότι η Περιφέρεια Ηπείρου αναλαμβάνει τη μεταφορά του υπολείμματος και ότι αναθέτει την υπηρεσία έναντι 20.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) στη θυγατρική εταιρία του Αστικού ΚΤΕΛ, μεγάλη επιδίωξη του οποίου ήταν η είσοδος στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Διαβάστε: Το υπόλειμμα, μια απευθείας ανάθεση από Αλ. Καχριμάνη και το Αστικό ΚΤΕΛ


Η κίνηση αυτή του κ. Καχριμάνη δεν μπορεί να πει κανείς ότι δεν ήταν αναμενόμενη, βάσει όλων όσων είχαν προηγηθεί το τελευταίο τρίμηνο ιδίως.

Αυτή τη φορά, ο ΦοΔΣΑ αποφάσισε να μη σιωπήσει και να αντιμετωπίσει την Περιφέρεια Ηπείρου και τον τρόπο που αυτή κινείται.

Ο ΦοΔΣΑ, με την ανακοίνωσή του, αμφισβητεί εμμέσως πλην σαφώς τη νομιμότητα της απόφασης ανάθεσης της υπηρεσίας εκ μέρους του κ. Καχριμάνη. Καταρχάς επισημαίνει ότι έρχεται σε αντίθεση με το περιεχόμενο της από 22.3.2013 Προγραμματικής Σύμβασης με την οποία «ο Σύνδεσμός μας μεταβίβασε στην Περιφέρεια Ηπείρου συγκεκριμένο εύρος αρμοδιοτήτων», αντίκειται στις διατάξεις του άρθρου 227 του Ν. 4555/2018 στις οποίες γίνεται η απαρίθμηση των αποκλειστικών αρμοδιοτήτων των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων και έρχεται σε ευθεία αντίθεση με προγενέστερα έγγραφα από των ετών 2018 και 2020 της ίδιας της Περιφέρειας Ηπείρου που καλούσε τον ΦοΔΣΑ να αναλάβει την άσκηση της νόμιμης αρμοδιότητάς

Παράλληλα, όπως υπενθυμίζει, η ανάθεση γίνεται την ώρα που είναι ήδη σε εξέλιξη σύμβαση μεταφοράς υπολείμματος από τον ΦοΔΣΑ Ηπείρου «μοναδικό καθ’ ύλην αρμόδιο φορέα για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Περιφέρεια Ηπείρου ενώ βρίσκεται στο στάδιο της κατακύρωσης νέα διαδικασία ανάθεσης ώστε να διασφαλιστεί το απρόσκοπτο της λειτουργίας της ΜΕΑ».

Σε αυτό το σημείο ο ΦοΔΣΑ αντικρούει το βασικό επιχείρημα της Περιφέρειας Ηπείρου ότι πέτυχε πολύ καλή τιμή, πιο συμφέρουσα από ό,τι είχε πετύχει ο ΦοΔΣΑ.

Ο Φορέας εξηγεί ότι οι μέχρι σήμερα αναθέσεις του υπολείμματος υποχρέωναν τον ανάδοχο να χρησιμοποιεί αποκλειστικά ιδιόκτητο εξοπλισμό και σε αυτή τη βάση διαμορφωνόταν η τιμή μονάδας της ανάθεσης της υπηρεσίας. Και εύλογα αναρωτιέται, με ΄ποιο δικαίωμα η Περιφέρεια Ηπείρου διαθέτει τον εξοπλισμό του ΦοΔΣΑ «στον ‘δικό της’ ανάδοχο, γεγονός το οποίο αποτελεί τη βασική αιτία για να διαμορφωθεί η χαμηλότερη τιμή» και υπενθυμίζει τη δέσμευση που κατατέθηκε δια στόματος Περιφερειάρχη σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην Περιφέρεια παρουσία των εκπροσώπων όλων των Δήμων της Ηπείρου, ότι δεν θα υπάρξει επιπλέον κόστος για τη μεταφορά του υπολείμματος.

Ως απόδειξη των παραπάνω ο ΦοΔΣΑ αναφέρει τη σύμβαση προϋπολογισμού 1,234 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά του υπολείμματος που είχε κάνει η Περιφέρεια Ηπείρου το 2019 (από πιστώσεις που είχαν  ειδικά γι΄ αυτόν τον σκοπό από το υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης). Η υπηρεσία είχε συμβασιοποιηθεί με τιμή μονάδος 0,23 €/τονοχιλιόμετρο (προ ΦΠΑ) αντί της τωρινής ανάθεσης που ανέρχεται σε 0,158 €.

«Αποδεικνύεται δηλαδή ότι η χαμηλότερη τιμή μονάδας της σημερινής ανάθεσης της Περιφέρειας προκύπτει αποκλειστικά εξαιτίας της παράτυπης χρήσης του εξοπλισμού που προμηθεύτηκε για λογαριασμό του φορέα μας ενόψει της επικείμενης λειτουργίας των Σταθμών Μεταφόρτωσης» τονίζει ο ΦοΔΣΑ.

Ο Φορέας θέτει περαιτέρω κάποια κρίσιμα ερωτήματα, τα οποία έχουν ως εξής:

Εύλογα λοιπόν γεννώνται τα παρακάτω κρίσιμα ερωτήματα:

- Με ποιες διαδικασίες διατίθεται σε ιδιωτική εταιρεία δημόσιος εξοπλισμός (containers) του οποίου η κυριότητα δεν ανήκει στην Περιφέρεια αλλά στον ΦοΔΣΑ , τη στιγμή που από μεριάς του ΦοΔΣΑ επανειλημμένα έχει αιτηθεί η παράδοση αυτού του εξοπλισμού ώστε να χρησιμοποιηθεί σύννομα προς όφελος των πολιτών της Ηπείρου.

- Τηρήθηκαν οι διαδικασίες που εμπίπτουν στον έλεγχο της Διαχειριστικής Αρχής του ΠΕΠ Ηπείρου;

- Ο εξοπλισμός αυτός θα παραδοθεί στον ΦοΔΣΑ Ηπείρου ως μεταχειρισμένος και ποιος θα έχει την ευθύνη των φθορών που θα έχει υποστεί;

- Πώς προβαίνει ο περιφερειάρχης σε αναθέσεις υπηρεσιών για τις οποίες η Περιφέρεια είναι αναρμόδια;

- Με ποια έγκριση προϋπολογισμού και Τεχνικού Προγράμματος της Περιφέρειας έχει ανατεθεί η εν λόγω υπηρεσία;

- Γιατί μέχρι σήμερα η περιφερειακή αρχή αγνόησε τα συνεχή αιτήματα του ΦοΔΣΑ Ηπείρου για την παράδοση του εν λόγω εξοπλισμού ώστε να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά του υπολείμματος;

- Πώς διασφαλίζεται περιβαλλοντικά η ποιότητα της προς ανάθεση υπηρεσίας με βάση τις προδιαγραφές του ΠΕΣΔΑ, τη σωστή λειτουργία της ΜΕΑ και εν γένει των Περιβαλλοντικών  αδειοδοτήσεων (ΣΜΑ, ΧΥΤ και ΜΕΑ);

«Η Περιφέρεια Ηπείρου πρέπει να αντιληφθεί πλέον ότι το σύνολο των αρμοδιοτήτων πρέπει να περιέλθει στον αρμόδιο διαδημοτικό ΦοΔΣΑ όπως συμβαίνει σε ολόκληρη την χώρα» καταλήγει ο ΦοΔΣΑ, που ζητά όχι μόνο την ανάκληση της απόφασης ανάθεσης αλλά την άμεση παράδοση του συνόλου των υποδομών, των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού «στον αποκλειστικά αρμόδιο Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Ηπείρου».

ΣΧΟΛΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3