dodoni back
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Το αρχαίο θέατρο Δωδώνης, μια παράσταση και ένα (ακόμη) κακό παράδειγμα

Εικόνα του άρθρου Το αρχαίο θέατρο Δωδώνης, μια παράσταση και ένα (ακόμη) κακό παράδειγμα
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Βαρβάρα Αγγέλη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 09/08/2023, 13:59
ΓΙΑΝΝΕΝΑ

Το Φεστιβάλ Δωδώνης, που διοργανώνει ο Δήμος Δωδώνης σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων, κάθε άλλο παρά κατάφερε να αναδείξει φέτος τον αρχαιολογικό χώρο Δωδώνης. 

Αντιθέτως, ήρθε να αναδείξει με τον πιο έντονο τρόπο τους προβληματισμούς που προϋπήρχαν, για τον τρόπο χρήσης του αρχαίου θεάτρου, την κατά το δοκούν υιοθέτηση κάποιων όρων και την απουσία επιπρόσθετων κανόνων, όπως είναι η διαχείριση του κοινού και η κίνησή του στις κερκίδες.

Μετά τα ευτράπελα με τη συναυλία του Γκόραν Μπρέγκοβιτς, υπήρξε ένα έκτακτο ιατρικό περιστατικό κατά την παράσταση «Τρωάδες», στις 3 Αυγούστου. Ασθενοφόρο δεν υπήρχε στον χώρο, παρότι στην απόφαση παραχώρησης χρήσης του χώρου από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων αναφέρεται σαφώς: «Οι διοργανωτές πρέπει να φροντίσουν για την παρουσία ασθενοφόρου, περιπολικού και πυροσβεστικού οχήματος, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το πέρας των εκδηλώσεων, φορείς τους οποίους πρέπει έγκαιρα να ειδοποιήσουν οι διοργανωτές των εκδηλώσεων».

Και μετά ήρθε… το χτες, με την παράσταση «Οιδίπους Τύραννος» με τον Γιάννη Στάνκογλου και με το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης να βιώνει μια μορφή «κακοποίησης» και υποβάθμισης της μνημειακής του αξίας. 

Εκατοντάδες θεατές έδωσαν το παρών σε ένα αρχαίο θέατρο, σε ένα μνημείο, που δεν «άντεχε» τόσο κόσμο. Θεατές να κάθονται ακόμα και στις κλίμακες (σκάλες) και στο μεσαίο κοίλο, που δεν έχει αποκατασταθεί, πηδώντας πάνω από μηχανισμούς δεδομένου ότι βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες σε κερκίδες. Οι έντονες διαμαρτυρίες για τις συνθήκες δεν έλειψαν, με κάποιους θεατές να καλούν την Αστυνομία. Κάποιοι, λίγοι θεατές δε, αποχώρησαν λόγω του υπερπληθυσμού.

Και μέσα σε όλα, οι διοργανωτές απόντες. Παρά την κατάσταση που επικρατούσε, η παράσταση έγινε κανονικά.

Πώς προέκυψαν οι υπεράριθμοι θεατές; Σε αυτό το ερώτημα μπορεί να απαντήσει μόνο ο Δήμος Δωδώνης. Μέχρι στιγμής, βέβαια, ο Δήμος δεν έχει επιδείξει κάποια σοβαρότητα επί της διοργάνωσης. Χαρακτηριστική ήταν η απάντηση που έδωσε για τα όσα συνέβησαν στη συναυλία του Μπρέγκοβιτς (διαβάστε εδώ).

Όσον αφορά τη χωρητικότητα του θεάτρου, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων την έχει υπολογίσει στα 1900 άτομα, με παράλληλη τήρηση των όρων ασφάλειας και χρήσης. Στο αρχαίο θέατρο έχει αποκατασταθεί και έχει δοθεί σε χρήση από πέρσι, το κάτω κοίλο με εννιά κερκίδες.

Στη χτεσινή παράσταση, ωστόσο, οι θεατές που κατέφτασαν, εκτιμάται ότι ήταν πολύ περισσότεροι από 2000.

Είναι σαφές ότι οι όροι χρήσης του αρχαίου θεάτρου έχουν παραβιαστεί. Ένας ακόμη όρος είναι ο εξής: Κατά τη διάρκεια της παραχώρησης χρήσης, ο φορέας της διοργάνωσης θα λάβει τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλείας για την προστασία τόσο του χώρου όσο και των συμμετεχόντων. Προφανώς ούτε αυτό έγινε χτες.

Και δεν είναι μόνο ο Δήμος Δωδώνης που οφείλει απαντήσεις. Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων θα πρέπει να έχει σαφή, δημόσιο λόγο όταν παραβιάζονται όροι χρήσης και θα πρέπει να διασφαλίζει την προστασία του αρχαιολογικού χώρου Δωδώνης.

ΣΧΟΛΙΑ
ντόπιος
1. Μόνο αν περάσει η Δωδώνη, σαν πρώην αυτόνομος δήμος, στην Δημοτική Ενότητα Ιωαννιτών, υπάρχει ελπίδα βελτίωσης της περιοχής και του αρχαιολογικού χώρου. Ζήτημα μορφωτικών επιπέδων-πτυχίων! Τι δουλειά έχουν οι λακασουλιώτες αιγοκτηνοιτρόφοι με το θεατρο (της Δωδωνης). 2. Τέθηκε από τον αρθρογράφο του εδώ κειμένου το ζήτημα της ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου της Δωδώνης. Ο αρχαιολογικός χώρος ΔΕΝ αναδεκνύεται μεσα στο βαθύ σκοτάδι του θεατρικού δίωρου... μέσα στο περιρρέον "τζατ" ... με προβολείς αι στοχευμένους φωτισμούς! Από την άλλη, ολοφάνερος ο μιμητισμός της τοπικής "λούμπεν ιντελιγκέντσιας"... να κάνουν τη Δωδώνη σαν την ηπειρώτικη Επίδαυρο... Μέσα στα χώματα και τις γκουσταριτσες του Αυγούστου... Τότε που τσιμπάνε ακόμα και οι μύγες!
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Ντοτη3