Τον τελευταίο καιρό διεξάγεται ένας «υπόγειος πόλεμος» μεταξύ Περιφέρειας Ηπείρου και δήμου Ιωαννιτών, με την κάθε πλευρά να βλέπει διαφορετικά δύο οδικά έργα που προβλέπονται στο σχέδιο βιώσιμης αστικής ανάπτυξης του Δήμου. Το πολιτικό μπρα ντε φερ βρίσκεται σε εξέλιξη, με την περιφερειακή αρχή να πιέζει τον δήμο Ιωαννιτών να δει αλλιώς τις προτεραιότητές του. Την ίδια ώρα εκκρεμεί το πράσινο φως από το δημοτικό συμβούλιο Ιωαννίνων επί του σχεδίου (η σχετική συνεδρίαση είχε προγραμματιστεί για την περασμένη εβδομάδα, αλλά λόγω καιρικών συνθηκών αναβλήθηκε).
Από το σχέδιο είναι σαφές ότι για τον δήμο Ιωαννιτών προτεραιότητα έχει η κατασκευή του άξονα από τη Βογιάννου μέχρι το Πανηπειρωτικό Στάδιο (εξωτερικός δακτύλιος), με το σκεπτικό ότι θα υπάρξει καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας στην πόλη, ενώ σε δεύτερη μοίρα βρίσκεται η ανακατασκευή της οδού Νιάρχου-πρώην Πανεπιστημίου. Το σχέδιο βιώσιμης αστικής ανάπτυξης (τα σχέδια αυτά αποτελούν υποχρέωση δήμων άνω των 70.000 κατοίκων) θα χρηματοδοτηθεί από το νέο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ). Βάσει των κανονισμών και των προδιαγραφών που έχουν τεθεί από την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Ηπείρου, ο Δήμος έχει στη διάθεσή του 15 εκατ. ευρώ για να φτιάξει έναν δρόμο. Και η δημοτική αρχή αποφάσισε να δώσει βαρύτητα σε έναν νέο οδικό άξονα, αυτόν της Βογιάννου-Πανηπειρωτικό Στάδιο.
Η περιφερειακή αρχή όμως φαίνεται ότι θέλει να έχει καθοριστικό ρόλο στην όλη υπόθεση. Γι’ αυτήν προτεραιότητα έχει το έργο της οδού Νιάρχου, με τον περιφερειάρχη Αλέκο Καχριμάνη να υποστηρίζει ότι πρόκειται για ένα «ώριμο» έργο το οποίο μπορεί να γίνει άμεσα με φορέα υλοποίησης την Περιφέρεια Ηπείρου. Για το έργο αυτό είχε ανατεθεί από την κρατική Περιφέρεια οριστική μελέτη κόστους 1 εκατ. ευρώ εν έτει 2009.
Οδός Νιάρχου λοιπόν ή εξωτερικός δακτύλιος της πόλης; Το καθένα από τα δύο έργα έχει προϋπολογισμό 25 εκατ. ευρώ. Δεδομένου ότι υπάρχουν μόλις 15 εκατ. ευρώ στο σχέδιο βιώσιμης αστικής ανάπτυξης, θα χρειαστούν άλλα 10 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση του ενός από τα δύο έργα.
Το ερώτημα αναπόφευκτο: Αφού η Περιφέρεια Ηπείρου θέλει τόσο πολύ το έργο της ανακατασκευής της οδού Νιάρχου, γιατί δεν το χρηματοδοτεί απευθείας από το ΕΣΠΑ και επιδιώκει να το χρηματοδοτήσει μέσω του σχεδίου βιώσιμης αστικής ανάπτυξης του Δήμου; Την απάντηση τη δίνει ο κ. Καχριμάνης. «Γιατί το ΕΣΠΑ δεν έχει άλλα χρήματα για υποδομές» αναφέρει στον «Τύπο Ιωαννίνων».
Εδώ ακριβώς είναι το λεπτό σημείο της όλης υπόθεσης: Η έλλειψη συναπόφασης για τα οδικά έργα όχι μόνο της περιοχής αλλά όλης της Ηπείρου, με γνώμονα την ιεράρχηση των αναγκών και όχι απαραίτητα της περίφημης «ωρίμανσης» έργων. Το νέο ΕΣΠΑ έχει ξεκινήσει να υλοποιείται, χωρίς να έχει προηγηθεί κάποια ουσιαστική συζήτηση όλων των φορέων. Και ουσιαστική συζήτηση δεν μπορεί να γίνει σε μια επιτροπή παρακολούθησης του ΕΣΠΑ, τρίωρης διάρκειας, με τεχνοκρατικές εκθέσεις.
Στο ΕΣΠΑ της Ηπείρου, λοιπόν, υπάρχουν 75 εκατ. ευρώ για υποδομές. Και τα 75 αυτά εκατ. ευρώ έχουν μοιραστεί. Τα μεγαλύτερα έργα που προβλέπει ο σχεδιασμός του ΕΣΠΑ, είναι τα εξής: σύνδεση Ιόνιας οδού με Τζουμέρκα, και συγκεκριμένα από τον κόμβο Τερόβου μέχρι τα Πηγάδια, στο Καλέντζι, με προϋπολογισμό 31 εκατ. ευρώ, και κατασκευή της παράκαμψης του αρχαιολογικού χώρου της Νικόπολης, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 15 εκατ. ευρώ. Στον σχεδιασμό προβλέπονται τα 15 εκατ. ευρώ για υποδομές του σχεδίου βιώσιμης αστικής ανάπτυξης του δήμου Ιωαννιτών αλλά και άλλα 10 εκατ. ευρώ για ένα έργο για το οποίο έχει χυθεί πολύ μελάνι όλα αυτά τα χρόνια. Η Περιφέρεια Ηπείρου έχει αποφασίσει να ανακατασκευάσει ένα τμήμα του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά: από το Καλπάκι μέχρι τη Γέφυρα Αγίων.