Συντακτης: Βαρβάρα Αγγέλη
Δημοσιευση: 19-01-2019, 18:57
ΠΡΟΣΩΠΑ & ΠΡΑΓΜΑΤΑ

Στην οδό Κάνιγγος, ένα παλιό χάνι, από τα λίγα του προπερασμένου αιώνα που έχουν απομείνει στην πόλη των Ιωαννίνων. Σήμερα εγκαταλελειμμένο από τους πολλούς ιδιοκτήτες του, μέσα στην καρδιά του ιστορικού κέντρου, παραμένει ένας μάρτυρας του κοινωνικού γίγνεσθαι του παρελθόντος. Για όσο αντέξει…

Το χάνι του Θανόπουλου (ή του Κιτσιολάμπρου όπως λεγόταν παλιότερα) είναι ένα ιστορικό κτίσμα, δείγμα του παραδοσιακού ηπειρώτικου πανδοχείου, με την εσωτερική του αυλή, τα δωμάτια και το μαγειριό κι άλλα καταστήματα που φιλοξενούσε κάποτε στο ισόγειο. Εκεί έβρισκαν «καταφύγιο» κυρίως οι Πωγωνήσιοι. Όσοι έρχονταν από το Πωγώνι, διανυκτέρευαν κυρίως σε αυτό το χάνι.

Τη δεκαετία του ’70, το χάνι έπαψε να λειτουργεί. Είχε προλάβει όμως να αφήσει το αποτύπωμά του ακόμα και στην κινηματογραφική οθόνη.

Στο χάνι του Θανόπουλου έχουν γίνει γυρίσματα για δύο από τις πιο σημαντικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου (κι όχι μόνο) σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Αγγελόπουλου, ο οποίος έφυγε από τη ζωή πριν από επτά χρόνια –στις 24 Ιανουαρίου του 2012. Πλάνα από την «Αναπαράσταση» και τον «Θίασο», την ταινία-ταξίδι στην Ελλάδα, έχουν γυριστεί σε αυτόν τον χώρο. Η επιλογή του τόπου δεν εκπλήσσει, δεδομένου ότι ο Αγγελόπουλος έψαχνε αυτούς τους αφανείς τόπους της καθημερινότητας, τους χώρους που βιώνονται από μια κοινωνία. Αρκετούς τέτοιους γιαννιώτικους χώρους (από χάνια-πανδοχεία μέχρι καφενεία) τα έχει καταγράψει σε πλάνα του σε διάφορες ταινίες του.

Η «Αναπαράσταση» (1970) είναι η πιο «ηπειρώτικη» ταινία του Αγγελόπουλου, με τα τοπία και τους τόπους του Ζαγορίου (κυρίως) και των Ιωαννίνων να κυριαρχούν. Λίγα χρόνια μετά την «Αναπαράσταση», ο Αγγελόπουλος επέστρεψε στα γνώριμα μέρη του για τον «Θίασο» (1975). Επέστρεψε και στο χάνι του Θανόπουλου. «Το χάνι της ‘Αναπαράστασης’ σε έγχρωμο. Εκεί γυρίσαμε τέσσερις-πέντε μεγάλες σεκάνς» όπως είχε πει ο ίδιος σε μια συνέντευξή του στην ΕΡΤ.

200 λέξεις απομένουν.
σχετικα αρθρα