Ο Δημήτρης Κράββαρης είναι εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Είναι από τους εκπαιδευτικούς εκείνους που προσπαθούν να προσδώσουν στο σχολείο τη διάσταση εκείνη που συχνά λείπει: τη δημιουργικότητα. Ο ίδιος βάζει το δικό του λιθαράκι μέσω του γνωστικού του αντικειμένου, της πληροφορικής. Ένα από τα βασικά εργαλεία που αξιοποιεί, είναι η εκπαιδευτική ρομποτική. Τα τελευταία τρία χρόνια, ο κ. Κράββαρης είναι από τα βασικά στελέχη της διοργάνωσης των ετήσιων διαγωνισμών του Οργανισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Επιστήμης και Τεχνολογίας στην Περιφέρεια Ηπείρου.
Τι είναι η εκπαιδευτική ρομποτική;
Η εκπαιδευτική ρομποτική είναι το κομμάτι της ρομποτικής που απευθύνεται στην εκπαίδευση. Εκείνο το κομμάτι που προσπαθεί να εκπαιδεύσει τους ανθρώπους για να κάνουν χρήση της ρομποτικής στην καθημερινότητά τους. Και πιστέψτε με, είναι η εποχή των ρομπότ. Δεν κοιτάμε το μέλλον αλλά το παρόν. Τα ρομπότ υπάρχουν σε διάφορες μορφές. Τα χρησιμοποιούμε κατά διαστήματα, όπως στην ιατρική. Μέσα από την εκπαιδευτική ρομποτική, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν γνώσεις μαθηματικών, φυσικής και άλλων γνωστικών αντικειμένων. Η εκπαιδευτική ρομποτική μπορεί να αποτελέσει ένα διεπιστημονικό πεδίο δράσης.
Πώς εντάσσεται στο εκπαιδευτικό σύστημα;
Δυστυχώς στο εκπαιδευτικό σύστημα δεν υπάρχουν μαθήματα για τη ρομποτική. Οπότε οι διαγωνισμοί είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να ασχοληθούν τα παιδιά με αυτό το αντικείμενο. Στο μάθημα της πληροφορικής, που δυστυχώς από δύο ώρες έγινε μία ώρα, προσπαθούμε να συνδυάσουμε τον προγραμματισμό με τη ρομποτική. Συνήθως χρειάζονται και κάποια απογεύματα για να ολοκληρωθεί το πρότζεκτ. Εδώ, πρέπει να πω ότι κάνουμε κι εμείς ένα λάθος. Επειδή θέλουμε να προσφέρουμε την εμπειρία στα παιδιά, συνήθως κοιτάμε τις μεγάλες τάξεις. Θα πρέπει όμως να ξεκινήσουμε νωρίτερα, ίσως από τη δ’ δημοτικού, για να έχουν την ευκαιρία τα παιδιά να συνεχίσουν την επαφή τους με τη ρομποτική και στις επόμενες τάξεις.
Το σχολείο έχει τη δυνατότητα να είναι πιο ευέλικτο;
Πιστεύω πως ναι. Τα εργαλεία υπάρχουν. Το θέμα είναι πώς θα τα αξιοποιήσουμε. Και όχι μόνο οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, αλλά και οι γονείς. Η παράμετρος της συνεισφοράς του γονιού είναι σημαντική, ιδιαίτερα στο δημοτικό σχολείο. Δυστυχώς, ο γονιός μένει πολλές φορές απέξω, ενώ δεν θα έπρεπε. Για παράδειγμα, στο θέμα της ασφάλειας στην πλοήγηση στο διαδίκτυο, οι γονείς είναι το μεγαλύτερο όπλο.
Πώς αντιμετωπίζουν τα παιδιά τη ρομποτική;
Πολύ θετικά. Αρχικά τους αρέσει περισσότερο το κατασκευαστικό κομμάτι και όχι τόσο ο προγραμματισμός. Όταν αντιλαμβάνονται ότι οι εντολές που προγραμματίζουν, γίνονται πραγματικότητα, όταν βλέπουν δηλαδή δύο κόσμους, τον ψηφιακό και τον φυσικό, να ταυτίζονται, τότε η στάση τους αλλάζει.
Ενθουσιάζονται και το χαίρονται πολύ. Κι αυτή η χαρά είναι που στην πραγματικότητα βοηθά να τους εντυπωθεί ο προγραμματισμός, η ρομποτική και η γνώση. Πιστεύω ότι θα αναδειχθούν πολλά μεγάλα ταλέντα από την Ήπειρο. Είναι παιδιά που έχουν εξαιρετική φαντασία. Αρκεί να τους αφήσουμε να δείξουν αυτό που θέλουν.
Οι διαγωνισμοί
Η κουβέντα έγινε με αφορμή τον 3ο διαγωνισμό εκπαιδευτικής ρομποτικής για τα δημοτικά σχολεία (με θέμα «οχήματα και μεταφορές του αύριο») και τον 2ο διαγωνισμό για τα γυμνάσια (με θέμα «η πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου») της Ηπείρου που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες μέρες στο Αρσάκειο Σχολείο. Στην Ήπειρο, στην ομάδα διοργάνωσης των διαγωνισμών συμμετέχουν πέντε άνθρωποι. Εκτός από τον κ. Κράββαρη, συμμετέχουν ο καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Ιωαννίνων Αναστάσιος Μικρόπουλος, ο οποίος είναι και ο επιστημονικά υπεύθυνος, το μέλος ΕΤΕΠ του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Γιάννης Βρέλλης, η σχολική σύμβουλος Πληροφορικής Ιωαννίνων-Άρτας Ιωάννα Μπέλλου και ο εκπαιδευτικός πληροφορικής Χρήστος Χαρίσης.
Στον διαγωνισμό συμμετείχαν 11 δημοτικά σχολεία και τρία γυμνάσια. Οι ομάδες των μαθητών παρουσίασαν τα πρότζεκτ. Τα γνωστά τουβλάκια lego απέκτησαν «ζωή» και έγιναν ρομποτάκια.
Την πρώτη θέση κατέλαβε το 13ο δημοτικό σχολείο στον Βοτανικό με εκπαιδευτικό τη Βασιλική Τζιοβάρα, τη δεύτερη θέση μοιράστηκαν το Αρσάκειο Δημοτικό με εκπαιδευτικό τον Χάρη Γκέκα και το 2ο Δημοτικό Φιλιατών με εκπαιδευτικό τη Ζαχαρένια Κηλιπούρα και την τρίτη θέση το 7ο Δημοτικό, στην πλατεία Ομήρου, με εκπαιδευτικό τη Σοφία Γιώτη. Στα γυμνάσια, την πρώτη θέση πήρε το 2ο Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Ιωαννίνων, τη δεύτερη το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ζωσιμαίας και την τρίτη θέση το 10ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων.
Πέντε από τα σχολεία αυτά –το 13ο Δημοτικό, το Αρσάκειο, το 2ο Δημοτικό Φιλιατών, το 2ο Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο και το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ζωσιμαίας – πέρασαν, βάσει των κανονισμών που υπάρχουν, στην πανελλαδική φάση του διαγωνισμού. Ο πανελλήνιος διαγωνισμός θα γίνει στις 18 Μαρτίου στην Αθήνα.