Ο νέος τρόπος εισαγωγής στα πανεπιστήμια είναι στο γενικό πνεύμα της κυβέρνησης: Ούτε ακριβώς «ελεύθερη πρόσβαση» όπως ευαγγελιζόταν παλιότερα, ούτε όμως και ολοσχερώς με εξετάσεις. Κάπως δηλαδή σαν «διαχωρισμός εκκλησίας-κράτους» αλλά με κρατική επιδότηση των μισθών των ιερωμένων, ένα πράγμα…
Πρακτικά, οι νέοι πρωτοετείς του ακαδημαϊκού έτους 2010-2021, αυτοί δηλαδή που θα τελειώσουν τη Β’ λυκείου φέτος και θα δώσουν εξετάσεις (ή και όχι, διαβάστε πιο κάτω…) τον Ιούνιο του 2020, θα μπούνε με διαφορετικό τρόπο στα πανεπιστήμια της χώρας, με διαφορετικό χρονοδιάγραμμα και άλλες διαδικασίες δηλώσεων.
Καταρχάς, τον προσεχή Οκτώβριο θα κάνουν μια πρώτη δήλωση με δέκα (ίσως και παραπάνω, δεν είναι ακόμα οριστικό) επιλογές, η οποία δεν θα είναι δεσμευτική. Με βάση αυτές τις δηλώσεις όλων των μαθητών και μαθητριών της χώρας, θα προκύψει ο αριθμός των τμημάτων που καλύπτουν από τις δηλώσεις τις διαθέσιμες θέσεις και των τμημάτων που δεν τις καλύπτουν.
Όσοι επιθυμούν να μπούνε στα πρώτα, θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις. Όσοι επιθυμούν να μπούνε στα δεύτερα, θα μπούνε χωρίς εξετάσεις, με το απολυτήριο λυκείου. Θα εξεταστούν μόνο σε ειδικό μάθημα, αν το προβλέπει το τμήμα επιλογής.
Αφού λοιπόν γίνει η επεξεργασία των πρώτων δηλώσεων του Οκτωβρίου του ‘19, οι μαθητές-τριες θα ενημερωθούν ποια από τα τμήματά τους είναι «ελεύθερα» και ποια απαιτούν εξετάσεις.
Τον Φεβρουάριο του 2020, θα κληθούν να κατοχυρώσουν την επιλογή τους με νέα, οριστική δήλωση. Ή θα επιλέξουν κάποιο από τα ελεύθερα τμήματα ή θα δώσουν κανονικά εξετάσεις το καλοκαίρι του 2020. Αυτή η δήλωση είναι οριστική και δεν επιτρέπονται πλέον «μεταπηδήσεις» από τον ένα στον άλλο τομέα.
Σημειωτέον ότι όσοι μπούνε σε ελεύθερα τμήματα, δεν θα μπορούν να μεταγραφούν σε άλλα, στον τόπο κατοικίας τους κ.λπ.
Με τα σημερινά δεδομένα, η «ελεύθερη εισαγωγή» αφορά τμήματα που παλιότερες πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας δρομολογούσαν προς κατάργηση. Όχι ότι τώρα εξασφαλίζεται η βιωσιμότητά τους, καθώς είναι ξεκάθαρο ότι τα «μη θελκτικά» τμήματα, σε κάποια φάση θα κλείσουν.
Στον πίνακα μπορείτε να δείτε τις αντιστοιχίες θέσεων-δηλώσεων προτίμησης για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου στις τελευταίες πανελλαδικές εξετάσεις.
ΤΜΗΜΑ
|
Θέσεις
|
Δήλωσαν
|
Φιλολογικό
|
244
|
7372
|
ΒΕΤ
|
127
|
5067
|
Ιστορικό-Αρχαιολογικό
|
307
|
8370
|
ΦΠΨ
|
315
|
7856
|
Μαθηματικό
|
265
|
5016
|
Φυσικό
|
228
|
4459
|
Χημικό
|
214
|
8014
|
Μηχανικών Η/Υ
|
225
|
3049
|
Μηχανικών Επ. Υλικών
|
141
|
2825
|
Νηπιαγωγών
|
265
|
20007
|
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
|
223
|
21146
|
Ιατρική
|
130
|
5110
|
Οικονομικό
|
244
|
7228
|
Πλαστικών Τεχνών
|
117
|
(εκτός εξετάσεων)
|
Αρχιτεκτονική
|
53
|
829
|
Σύνολο
|
3.098
|
|
ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ
ΛΑΪΚΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ 120 7.482
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ 230 6.134
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ 130 6.208
ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΤΕ 248 7.777
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ 200 6.638
ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ 120 18.509
ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ 203 7.699
ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ 170 6.840
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ 90 2.653
(Πηγή: aeitei.gr)
Οι αναλογίες σχολής-προτιμήσεων είναι ενδεικτικές για πολλά πράγματα: Ότι για παράδειγμα το σύστημα δεν ευνοεί καθόλου την πραγματική επιλογή, αλλά στηρίζεται στη λογική «να περάσουμε κάπου και βλέπουμε» και ότι η σχέση εισακτέων-θέσεων είναι πολύ μικρότερη από το παλιότερα διαφημισμένο «περνάει ο ένας στους δύο».
Πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι το νέο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων είναι ενιαίο και η «ακαδημαϊκή γεωγραφία» των τμημάτων έχει αλλάξει. Εάν το σχέδιο εφαρμοστεί, μένει να φανεί πώς θα επηρεαστεί το νέο ίδρυμα…