Τέσσερα μεγάλα πρότζεκτ εξοικονόμησης ενέργειας φιλοδοξεί ότι θα υλοποιήσει η Περιφέρεια Ηπείρου μέσω της σύμβασης που υπέγραψε πέρσι με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Τα πρότζεκτ αυτά αφορούν την αντικατάσταση του περιφερειακού αλλά και δημοτικού οδοφωτισμού με νέους λαμπτήρες τύπου led, την ενεργειακή αναβάθμιση 15 κτιρίων και την αντικατάσταση του στόλου των καραβιών της λίμνης. Αυτή τη στιγμή, η Περιφέρεια Ηπείρου βρίσκεται στην τελική ευθεία για να κλείσει ο κύκλος της αναζήτησης των τεχνικών συμβούλων για το καθένα από τα έργα.
Η οικονομική επιτροπή της Περιφέρειας ενέκρινε κατά τη χτεσινή της συνεδρίαση τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού, με προϋπολογισμό 196.800 ευρώ, με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών για «την αναβάθμιση της λιμναίας συγκοινωνίας στη λίμνη Παμβώτιδα», όπως είναι ο ακριβής τίτλος του έργου. Τα περί αναβάθμισης της λιμναίας συγκοινωνίας είναι ίσως το πιο δύσκολο εγχείρημα από όλα περιλαμβάνει η σύμβαση της Περιφέρειας Ηπείρου με την ΕΤΕπ. Κι αυτό επειδή οι διαχειριστές της συγκοινωνίας στη λίμνη δεν είναι δημόσιοι ή δημοτικοί, αλλά ιδιώτες, οι οποίοι θα πρέπει να πειστούν για την ανάγκη επένδυσης σε πιο «πράσινα» πλοιάρια. Το όλο πρότζεκτ δεν αφορά όμως μόνο την αντικατάσταση του στόλου των πλοιαρίων, αλλά και νέες λιμενικές υποδομές, όπως για παράδειγμα στην Ντραμπάτοβα, και άλλα συνοδά έργα, μερικά από τα οποία έχουν να κάνουν με το παραλίμνιο μέτωπο και την ανάδειξή του για τουριστικούς σκοπούς: από πλωτές εξέδρες και χώρους ανάπτυξης αθλητικών δραστηριοτήτων, όπως κανό, μέχρι δημιουργία χώρων αθλητικής αλιείας και υδάτινων σιντριβανιών. Όλα αυτά αν ο τεχνικός σύμβουλος κρίνει ότι είναι εφικτά και βιώσιμα.
Μία από τις αποστολές λοιπόν του όποιου τεχνικού συμβούλου προκύψει από τον διαγωνισμό, έχει να κάνει με την εκπόνηση μιας οικονομοτεχνικής μελέτης για την αντικατάσταση της λιμναίας συγκοινωνίας με φιλοπεριβαλλοντικά σκάφη, όπως ηλεκτρικά ή υβριδικά, δηλαδή με την εκτίμηση της βιωσιμότητας μιας τέτοιας επένδυσης, λαμβάνοντας υπόψη και την προσθήκη νέων διαδρομών όπως και τη δυνατότητα αύξησης της επιβατικής/τουριστικής κίνησης. Περαιτέρω, ο ανάδοχος σύμβουλος θα πρέπει να προχωρήσει σε μια τεχνική έκθεση, στην οποία θα προτείνει παρεμβάσεις βελτίωσης των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών και της επέκτασής τους. Γίνεται λόγος για ενιαίο χώρο ελλιμενισμού των σκαφών (συγκοινωνιακών, τουριστικών, αλιευτικών), για χωροθέτηση καρνάγιου και για δημιουργία νέων λιμανιών όπου είναι εφικτό, όπως στην Ντραμπάτοβα αλλά και στους Λογγάδες.
ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΟ ΜΕΤΩΠΟ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΡΓΩΝ
Μέσω του πρότζεκτ επιδιώκεται και η εκπόνηση μιας οικονομοτεχνικής ανάλυσης για την ανάπλαση του παραλίμνιου μετώπου, το οποίο φαίνεται ότι βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής όχι μόνο του Δήμου Ιωαννιτών αλλά και της Περιφέρειας Ηπείρου. Η υποχρέωση του αναδόχου θα είναι η εξέταση δημιουργίας νέων υποδομών, όπως πλωτές εξέδρες, νέοι χώροι αναψυχής (για αθλητικές δραστηριότητες κυρίως, όπως κανό), κάμπινγκ, χώροι αθλητικοί αλιείας και εγκαταστάσεις που βοηθούν στην οξυγόνωση του νερού της λίμνης και που παράλληλα διαθέτουν μια… αισθητική. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα, αναφέρονται τα σιντριβάνια. Απ’ όλα αυτά δεν λείπει και η δημιουργία ενός τοπόσημου (landmark) που θα αποτελεί έμβλημα της πόλης. Δεν πρόκειται βέβαια για προτάσεις που ακούγονται πρώτη φορά, αλλά αντιθέτως για προτάσεις που κατά καιρούς έχουν κατατεθεί από διάφορους φορείς και παρατάξεις και οι οποίες υιοθετούνται, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, από την Περιφέρεια Ηπείρου.
Το έργο της παροχής υπηρεσιών «για την αναβάθμιση της λιμναίας συγκοινωνίας» χρηματοδοτείται από τον μηχανισμό ELENA. Ο συνολικός προϋπολογισμός για την προετοιμασία των απαραίτητων οικονομοτεχνικών κυρίως μελετών ανέρχεται σε 1,5 εκατ. ευρώ. Ένα ποσό που στην ουσία αποτελεί την «τεχνική βοήθεια» που έχει εγκρίνει η ΕΤΕπ. Με την έγκριση του διαγωνισμού για τη λιμναία συγκοινωνία, η Περιφέρεια Ηπείρου κλείνει τον κύκλο των σχετικών προκηρύξεων. Αυτή τη στιγμή «τρέχουν» δύο διαγωνισμοί για τον οδοφωτισμό στο περιφερειακό και δημοτικό οδικό δίκτυο (438.000 ευρώ) και την ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων κτιρίων (228.000 ευρώ), ενώ από τον περασμένο Δεκέμβριο έχει αναδειχθεί ο σύμβουλος τεχνικής υποστήριξης για όλο το «πακέτο» έργων. Ένας διαγωνισμός για παροχή υπηρεσιών που είχε προϋπολογισμό 727.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
Τα όποια έργα προχωρήσουν τελικά, θα αναζητήσουν χρηματοδότηση μέσω διαφόρων οδών –ΕΣΠΑ, ιδιωτική συμμετοχή αλλά κυρίως δανεισμό από την ΕΤΕπ.